Andeby Online > Diskusjonsforum > Langbein-album
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Skulle være artig å høre hva "befolkningen" mener om Langbeinalbumene som ble utgitt på 70/80-tallet, og om dere evt. har et spesielt favorittalbum blant disse?!
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
14.02.2006, 22:58

Jeg har hele serien liggende et sted. De første tre var etter min mening de klart beste. ( Da Vinci, Galilei og Colombus.)
Spesielt Da Vinci hadde en helt absurd fin og tildels sinnsyk humor som jeg **da** satte pris på.(1977)
Vet ikke helt om den humoren har tålt "tidens tann-testen" da jeg ikke har lest de albumene siden i allefall 1985. Siden den tid har de vært pakket inn i gråpapir og lagt i ei eske.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
15.02.2006, 02:13

Jeg likte de godt når de kom. De var definitivt annerledes i layout enn det som var vanlig i Disney serier i Norge på den tiden. Husker også den absurde humoren og de pussige detaljene rundt omkring på sidene. I ettertid får jeg assosisasjoner med Cocco Bill og Clever & Smart når jeg tenker på disse albumene.
Men kom det ikke en eller to historier i denne Disneys godbiter serien også ??
Kanskje lete frem noen gamle blader og se hva jeg mener om de nå, mange år etterpå.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
15.02.2006, 08:53

Eg burde ha funne ut dette for lenge sidan. Men dette var ein serie, altså? Har aldri eidd nokre av albuma, men har bladd i Columbus-albumet hos ein kamerat for ei årrekke sidan, og eg må ærleg innrømme at eg elsker det høge nivået av surrealistisk humor. Clever & Smart er ei god samanlikning (kjenner diverre ikkje til Cocco Bill), og eg tenker òg på diverse andre surrealistar når eg leser dette ... frå Monty Python til F'Murrrrrrrrrrrrr.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.02.2006, 09:15

Jeg har også alle disse albummene liggende et eller annet sted. Jeg syntes den gang at de var veldig morsomme, med en absurd humor som på sist beste var verbal, utagerende gjennom figurenes fakter og mimikk samt at den satte sitt preg på den kreative og løsslupne lay-outen. De første albummene var kanskje de beste, men jeg minnes f.eks. de lydmalende ordene i album nr. 6 eller 7; Langbein van Beethoven (lyden av et flygel som faller i bakken; ”BRAHMS!).
På ferie i Vest-Tyskland i 1986 kom jeg over et eksemplar av albumserien "Das Grosse Goofy" med Langbein i rollen som Don Quijote, og det gikk opp for meg at det var blitt laget en masse album som ikke var utgitt på norsk. http://coa.inducks.org/magazine.php/x/de/GA
I Disneys Godbiter kom det et opptrykk av album nr. 1, Langbein DaVinci, samt en historie som ikke var blitt utgitt før; "Langbein og kaptein Nemo" som var basert på ”En verdensomseiling under havet”.
Langbein-albummene var litt anderledes enn alt annet som ble utgitt av Disney-serier på den tiden, sprudlende på en ny og forfriskende måte.
http://coa.inducks.org/magazine.php/x/no/LA
Innlegget blei sist redigert 15.02.2006, 09:54 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
15.02.2006, 09:46

Jeg og brodern fant en god del av disse albumene på loftet en gang for noen år siden (bortgjemt i en eske like i nærheten av esken med gamle julehefter, så vidt jeg husker), og det viste seg å være en stor skatt, det. Jeg husker ikke helt hvilke jeg har lest, riktignok (de eneste jeg husker hvordan er, er Columbus og... Beethoven?), men de har uansett en fantastisk sær humor. Særlig han der legen som sier "vi" istedenfor "jeg" som er med i et av dem jeg har lest...
Hm, kanskje på tide med en ny gjennomlesing.
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
15.02.2006, 13:32

Nestor Burma skreiv:
De første albummene var kanskje de beste, men jeg minnes f.eks. de lydmalende ordene i album nr. 6 eller 7; Langbein van Beethoven (lyden av et flygel som faller i bakken; ”BRAHMS!).
De tre første var nok de beste. Jeg gir også en høy stjerne til Gutenberg (sannsynligvis fordi jeg er gammel grafiker) og Beethoven.
Beethoven (nr 5) var det første Langbein-albumet jeg fikk. Jeg husker godt at jeg kranglet litt med min mor(!) som mente at dette var det rene og skjære tull og tøys og fanteri. Makan til latterliggjøring av seriøs musikkhistorie.... (det var ikke så meget som skulle til for å sjokkere foreldregenerasjonen den gang)
Når det gjelder "BRAHMS" så er det ikke flygelet som går i bakken, men Lille Beethoven som faller i gulvet og knuser sin fars Stradivarius.
En kostelig replikk er de to forbipasserende som (etter at Langbein har passert dem på gaten med flygelet på ryggen(!)) har følgende ord-veksling: "Var ikke det Beethovens sønn?" -"Nei, det der var dat Steinway & Sons!"
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
15.02.2006, 23:27

Spøkelseskladden skreiv:
Beethoven (nr 5) var det første Langbein-albumet jeg fikk. Jeg husker godt at jeg kranglet litt med min mor(!) som mente at dette var det rene og skjære tull og tøys og fanteri. Makan til latterliggjøring av seriøs musikkhistorie.... (det var ikke så meget som skulle til for å sjokkere foreldregenerasjonen den gang)
Når det gjelder "BRAHMS" så er det ikke flygelet som går i bakken, men Lille Beethoven som faller i gulvet og knuser sin fars Stradivarius.
Er det da mulig at lyden av et flygel som deiser i bakken er "BARTOK!"? 
Nestor Burma
43 år, Trondheim
16.02.2006, 09:11

Nestor Burma skreiv:
Er det da mulig at lyden av et flygel som deiser i bakken er "BARTOK!"?
Det er MEGET korrekt!
-Og vi bør heller ikke glemme lyden som oppstår når man slår på en kjele med en sleiv: "BAKARACH" (eller noe i den dur....)
BOM -Du er hypnotisert!
Innlegget blei sist redigert 16.02.2006, 11:22 av Spøkelseskladden
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
16.02.2006, 11:21

Nestor Burma
43 år, Trondheim
16.02.2006, 11:51

Hadde mange av disse i yngre dager, men de ble fullstendig ihjellest, og gikk nok i søpla når jeg flyttet hjemmefra. Har Langbein DaVinci ennå, og det er nok det aller beste albumet. Makan til sprø humor kan man lete lenge etter. Og ja, den humoren tåler tidens tann.
Skulle gjerne fått fatt i disse igjen....
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
Innlegget blei sist redigert 16.02.2006, 19:33 av whitesand
whitesand
39 år, Kristiansund
16.02.2006, 19:33

Slutten på Langbein Colombus er ubetalelig.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
16.02.2006, 20:59

Fullstendig einig. *Trur* at det er den historieavslutninga eg har ledd mest av nokon gong (med fare for at eg gløymer noko).
I ettertid minner sluttscenen meg veldig om slutten av
SPOILER:
//The// //Crimson// //Permanent// //Insurance// (forfilmen til Monty Pythons //The// //Meaning// //of// //Life// )
-- fleire som har same assosiasjon?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.02.2006, 21:14

Hvordan er slutten på Langbein Columbus?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
16.02.2006, 21:16

SPOILER:
Etter hukommelsen: Langbein Colombus skal fornøyd til å nå den nye verden, til tross for Mikke, mannskapet og andre fornuftige menneskers forsøk på å overbevise ham om at jorda er flat. Plutselig går det nedoverbakke og før Langbein/mannskapet/leseren vet ordet av det henger båten etter randen av jorda. Langbein gråter, Mikke tar en "hva var det jeg sa" og det står noe sånt som at "men fortsatt finnes det faktisk mennesker som tror jorda er RUND."
Olaf: det har du jaggu rett i.
Edit: Spøkelseskladden kom meg i forkjøpet der gitt. Jaja.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Innlegget blei sist redigert 16.02.2006, 21:23 av Vegar
Vegar
19 år, Trondheim
16.02.2006, 21:23

Huff, og du som hadde tatt deg bryet med å spoile og greier!
Uansett, takk til begge, høres ut som en phin historie :)
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
16.02.2006, 21:48

Vegar skreiv:
SPOILER:
Etter hukommelsen: Langbein Colombus skal fornøyd til å nå den nye verden, til tross for Mikke, mannskapet og andre fornuftige menneskers forsøk på å overbevise ham om at jorda er flat. Plutselig går det nedoverbakke og før Langbein/mannskapet/leseren vet ordet av det henger båten etter randen av jorda. Langbein gråter, Mikke tar en "hva var det jeg sa" og det står noe sånt som at "men fortsatt finnes det faktisk mennesker som tror jorda er RUND."
Jeg synes at den urealistiske slutten ødelegger denne historien. I historier som "Visdommens voktere", "Columbuskartene" og "Korsfarerkongenes krone" blir Columbus beskrevet på en langt mer historisk korrekt måte.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
16.02.2006, 23:32

... urealistisk slutt? :-)
Synest slutten er *g-e-n-i-a-l* eg. Ein realistisk og historisk korrekt Columbus er ikkje like hysterisk latterlig, for å seie det sånn.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.02.2006, 23:49

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.