Andeby Online > Diskusjonsforum > DE BESTE POCKETBØKENE
Gå tilbake til forumoversikta ...

Berre så det er sagt, inneheld Donald Duck i Toppform eit par historier som du sannsynlegvis har lest før. Det store elvekappløpet stod i DD49/01, og Den flygende skotte stod i Hall of Fame 2. (Ja, boka er så god at to av historiene er gjenopptrykt i dei siste fem åra!)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 05.02.2006, 15:19 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
05.02.2006, 15:19

Ok. De to har jeg lest... :-)
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
05.02.2006, 15:21

Når det gjelder "Langbein Olympiafareren" og andre pocketbøker, så liker jeg ikke at hele pocketen er laget slik at hovedpersonene (Donald, Ole, Dole & Doffen og Mikke, og andre) forteller historiene til hverandre...
Syntes det er mye bedre slik det er i dag.
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
05.02.2006, 15:26

ANDonym skreiv:
Vegar skreiv:
Nummer 4 er legendarisk. Til og med rammehistorien er det klasse over.
Når sluttet de med rammehistoriene? Blei det bråstopp eller gikk dem gradvis bort?
58 (Olympiafareren) var den siste med rammehistorie. Den forrige var 47, deretter 43. De fleste bøkene eldre enn denne hadde rammehistorier. Merk at jo nyere bøkene ble, jo mindre fokus ble lagt på å ha en virkelig rammehistorie gjennom hele boka. Noen bøker har bare en rammehistorie til de første historiene i boka, andre har et kort avsnitt av en rammehistorie etter noen historier som ikke henger sammen med neste historie, osv.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
05.02.2006, 17:12

Jeg skreiv:
Når det gjelder "Langbein Olympiafareren" og andre pocketbøker, så liker jeg ikke at hele pocketen er laget slik at hovedpersonene (Donald, Ole, Dole & Doffen og Mikke, og andre) forteller historiene til hverandre...
Å ja, det er rammehistoriene jeg mener... 
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
05.02.2006, 17:59

Arpin Luséne skreiv:
Jeg syns det er morsomt å se hvordan de klarte å binde sammen historiene på den måten de gjorde jeg, men det er nå min mening
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
05.02.2006, 18:11

Rammehistoriene var vel et forsøk på å skape en slags kontinuitet gjennom hele boka. Noen ganger fungerer det bra, men ofte syns jeg det blir litt påklistret og poengløst. Det hjelper heller ikke så mye at de fleste av disse rammehistoriene er tegnet av Giuseppe Perego, etter mitt syn en av tidenes svakeste Disneytegnere.
Vet noen forresten om disse rammehistoriene ble tegnet bare for det skandinaviske pocketmarkedet, eller er de også brukt i italienske utgivelser?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
05.02.2006, 22:16

Helen skreiv:
Er det noen bøker jeg absolutt bør få tak i som er veldig bra ????
Synes selv pocketbøkene nr. 191 og 82 er ganske bra. Spesielt historien 'Donald Duck og skatten fra intet' (nr. 191) og 'Krig og fred' (nr. 82)
Innlegget blei sist redigert 05.02.2006, 22:23 av Mickey
Mickey
18 år, Horten
05.02.2006, 22:23

Karamell skreiv:
Vet noen forresten om disse rammehistoriene ble tegnet bare for det skandinaviske pocketmarkedet, eller er de også brukt i italienske utgivelser?
Er 98 % sikker på at dei er urframført i Italia. Meiner å ha lest det i INDUCKS -- og det skin òg gjennom ved at så mange av desse rammehistoriene kjem i feil rekkefølgje, eller slutter midt i boka, eller plutseleg skifter over i ei anna rammehistorie, eller fungerer som eit bindeledd mellom siste historie og ei tenkt historie etter den igjen.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
05.02.2006, 22:47

Selv foretrakk jeg pocketboeker fremfor donald-blader da jeg vokste opp ettersom pocketene kom ut mer sjelden og jeg likte rammehistoriene. mikke mus historiene var dessuten farstfylte og spennende. Synes pocketene ble merkbart svakere etter nr 46 expressen og ble faktisk personlig skuffet da 85 kom ut.
personlige favoritter: 42 et pengeeventyr og 26 fengslende historier
elgarduck
32 år, Europa
07.02.2006, 14:27

Karamell skreiv:
De flesta gick i Italien i I classici di Walt Disney - samlingsvolymer av äldre serier som utgivarna i Tyskland, Skandinavien m.fl. ställen använde som förlagor, alternativt repriserade rakt av.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
Innlegget blei sist redigert 07.02.2006, 14:44 av germund
germund
34 år, Sverige
07.02.2006, 14:43

liker nr. 79(Reisen til Kina) og nr. 89(Andebylaget i olympisk form) veldig godt. mangen flere gode men de kommer veldig høyt
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
08.02.2006, 19:24

Vi har jo hatt en del kåringer i det siste som har vært både morsomt og spennende.
Hva om vi tar en avstemning på beste DP i 2005.
Hva synes dere om det? 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
19.03.2006, 19:22

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.03.2006, 20:16

Med 306 kandidater?
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
19.03.2006, 20:40

I 2005, så det blir berre 13 :-)
Foreslår at vi gjer det slik at det går an å stemme på alle 13 måndag til torsdag, og dei tre som får flest stemmer (fleire ved stemmelikheit) hamnar i ein superfinale fredag til sundag. Og med mindre nokon protesterer før midnatt, er det sånn det blir.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.03.2006, 20:45

Det høres fint ut, skal bli spennende å se hvilken pocket som vinner for 2005 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
19.03.2006, 20:50

Ah, i 2005 ja. La ikke merke til de fire sifrene, jeg.
Det hadde vel blitt en relativt lang (men interessant) kåring med 306 kandidater, ja.
Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 19.03.2006, 20:54 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
19.03.2006, 20:54

Eg saknar alternativet "Har ikkje lese nokon Donald Pocket frå 2005.", eventuelt ein knapp ein kan trykka på for å sjå stillinga utan å stemma sjølv.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
20.03.2006, 22:07

Sølve skreiv:
... eventuelt ein knapp ein kan trykka på for å sjå stillinga utan å stemma sjølv.
Du kan følge linken «Arkiv 2006» nederst på siden.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
20.03.2006, 22:11

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.