Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Mannen som reddet Donaldismen

Andeby Online > Diskusjonsforum > Mannen som reddet Donaldismen

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Kanskje Sigge burde ta dette innover seg? Jo mer han hausser opp Don, jo mer får han alle utenfor "menigheten" (inkludert undertegnede) til å rakke NED på sistnevnte. Ikke spesielt psykologisk intelligent, det der.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

19.01.2006, 02:47

Det er nok litt sånn ja :-)

Solveig
32 år, Trondheim

19.01.2006, 02:50

Jeg leser Donald så å si hver uke, ikke pga Don Rosa (snarere på tross av, jeg liker nemlig ikke tegnestilen hans), men fordi jeg abonnerer på Donald Duck & Co. Og grunnen til at jeg abonnerer er at jeg har en sønn som er 12 år nå, og som alltid har vært veldig glad i å lese Donald. Kvalitativt synes jeg Donald er mye bedre nå enn det var da jeg var på hans alder (jeg leste Donald jevnlig som gutt i perioden 1966-1974). Noe savner man selvsagt, som Paul Murrys fortsettelseshistorier og Super-Langbein, men stort sett synes jeg tegnerne tegner bedre nå, og det er ofte bedre historier med.

med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew

Wogew
46 år, Rælingen

19.01.2006, 14:03

Karamell skreiv:

Mitt inntrykk er fortsatt at Rosa er en nokså knusktørr kvasi-historiker ("kvasi", fordi "historikken" han viser til er - let's face it - bare oppspinn), og som dessuten ikke har en brøkdel av den humoristiske sansen som Donaldismens virkelige gudfedre var i besittelse av (Barks/Scarpa/Gottfredson/Murry et al).

Den var krass, du! Har du ikkje lest "På et sølvfat", "Onkel Skrue går på veggen", " Glem det!" eller "Den sorte ridder"-historiane? DR's humoristiske sans er det ingening i veien med.

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

19.01.2006, 18:45

Loke Aesir skreiv:

Og kva familietreet angår... eg er ikkje heilt sikker, men eg meinar å hugse at det ikkje var Dons forslag å lage det?

Planen var i utgangspunktet å lage en historie spunnet rundt slike detaljer, men så foreslo Egmont at han heller skulle lage stamtreet i steden.

Det einaste Don gjorde på slektstreet var å teikne opp slektskapene han meinte låg i kortene frå Barks, og klargjere eit par diffuse punkter. Han skapte ingen nye karakterer - og utover Skrue/Bestemor-relasjonen som han ikkje på førehand ein gong visste at var ein heilt anna tradisjon for i Europa er det ingenting sjokkerende med det stamtreet såvidt eg kan sjå.

Helt riktig! Man kan dog legge til at Egmont beordret ham til å legge til Klodrik.

Akkurat her tror jeg at du er inne på noe helt vesentlig når man skal forklare Don Rosas popularitet - nemlig hans nære bånd til Barks. Mange av oss som leste mye Barks i unge år fikk gjennoppvekket vår interesse for Donald og Donaldisme tidlig på 1990-tallet nettopp på grunn av den store graden av gjenkjennelse.

Karamell skreiv:

Mitt inntrykk er fortsatt at Rosa er en nokså knusktørr kvasi-historiker ("kvasi", fordi "historikken" han viser til er - let's face it - bare oppspinn), og som dessuten ikke har en brøkdel av den humoristiske sansen som Donaldismens virkelige gudfedre var i besittelse av (Barks/Scarpa/Gottfredson/Murry).

- Murry skrev IKKE manus og kan således neppe krediteres for den humor folk som Carl Fallberg la for dagen i de manus han tegnet etter.

Kanskje Sigge burde ta dette innover seg? Jo mer han hausser opp Don, jo mer får han alle utenfor "menigheten" (inkludert undertegnede) til å rakke NED på sistnevnte. Ikke spesielt psykologisk intelligent, det der.

Her beskriver du en såkalt vond sirkel. Men denne gjelder da ikke kun Dun Rosa? Hva tror du ville skjedd dersom f.eks. jeg hadde skrevet:

Kanskje xxxx burde ta dette innover seg? Jo mer vedkommende hausser opp Scarpa, jo mer får han alle utenfor "menigheten" (inkludert undertegnede) til å rakke NED på sistnevnte. Ikke spesielt psykologisk intelligent, det der.

???

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 19:04 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2006, 18:53

Greitt. Eg lover å slutte å skrive innlegg om enkeltserieskaparar frå no av. Skjønner godt at eg provoserer noko valdsamt med å framheve enkelte serieskaparar som mine favorittar når du seier det på den måten.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 19:05 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.01.2006, 19:04

Olaf Solstrand skreiv:

Greitt. Eg lover å slutte å skrive innlegg om enkeltserieskaparar frå no av.

Det er overhodet ikke det dette handler om, Olaf! Det eneste jeg forsøkte å vise i mitt innlegg (som er finpusset en del - mulig du kommenterte en tidlig utgave av det) er at det ikke bare er Don Rosa som har trofaste fans som fremhever sin helt. Karamell fremhever jo selv Scarpa veldig ved å nevne denne i samme åndedrag som Barks, Gottfredson og Murry. Vedkommende mener visst også at det å fremheve Don Rosa på samme måte gir andre rett til å rakke ned på ham? Det er dette jeg forsøker å få frem som en selvmotsigelse ved å spørre hva man tror ville skjedd dersom det ble snudd på flisa.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2006, 19:15

Det stemmer at eg svarte på den versjonen av innlegget ditt der du brukte mitt namn i staden for «xxxx» ja. Og eg gir verkeleg blaffen i kva du meinte eller ikkje - dersom du verkeleg har rett i at eg gjer Scarpa ei like stor bjørneteneste med mine innlegg som du gjer Don Rosa med dine, skal eg då sjølvsagt slutte å skrive om han. Han fortener betre enn å få ettermælet sitt tilsmussa av fanatikarar som meg :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.01.2006, 19:22

Karamell skreiv:

Du kan vel ikkje berre skulda på Sigvald for at dei utanfor "menigheten" rakker ned på Rosa?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

19.01.2006, 19:40

En liten kommentar til denne diskusjonen:

Sigvald: Jeg var kjempefan av DR, men er saa sinnsykt lei av aa höre "salmene" skrevet til hans äre.

Olaf: Du kommer ikke i närheten av aa drive paa paa samme maate som enkelte, og det vet du godt :-) (I motsetning til enkelte er du litt flinkere til aa skrive informativt, og naar du framhever smak, er du dessuten klar over at denne i höyeste grad er individuell for alle)

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 19:48 av krice

krice
24 år, Tromsø

19.01.2006, 19:47

Rakker ned på Don Rosa ?? Hvem har gjort det. Kritiske diskusjoner rundt Don Rosa og alle andre serieskaper må da tåles, det er vel det dette forumet er til for.

Det er jo bare å innse at å skrive **Don** **Rosa** i en setning uten å skrive **verdensmester** eller ett annet synonom for det er å rakke ned på DR i følge **noen** ™

Jeg begynner ihvertfall å bli **gørrlei** akkurat den holdningen, og skjønner ikke helt hva jeg gjør her til tider.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 19:52 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.01.2006, 19:51

Olaf Solstrand skreiv:

Skjønner godt at eg provoserer noko valdsamt med å framheve enkelte serieskaparar som mine favorittar når du seier det på den måten.

La det med en gang være sagt at du først og fremst har vist at det finnes store kunstnere innenfor den italienske skolen også. Tidligere har den italienske skolen (Med unntak av Marco Rota) ofte vært synonymt med masseproduksjon for billige pocket-utgivelser.

krice skreiv:

En liten kommentar til denne diskusjonen:

Olaf: Du kommer ikke i närheten av aa drive paa paa samme maate som enkelte, og det vet du godt :) (I motsetning til enkelte er du litt flinkere til aa skrive informativt, og naar du framhever smak, er du dessuten klar over at denne i höyeste grad er individuell for alle)

I denne tråden var det dog Karamell, ikke Olaf, som initierte en salgs Rosa vs Scarpa diskusjon.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 20:00 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.01.2006, 19:53

MikroMidas: Eg vil ikkje akkurat seia at nokon "rakker ned" på Rosa, det var Karamell som brukte dei orda, men:
Sigvald sin gudedyrkelse av Don Rosa og ignorering av andre serieskaparar fører ofte til mykje negativ omtale av Rosa, frå andre debattantar. Og det er synd, for det fortener ikke Don Rosa. Det finst grenser for kor mange innlegg ein brukar treng skriva om at han synest Rosa er middelmådig. Poenget mitt er: Sigvald øydeleggjer mest for Rosa, men dei som skriv negativt om sistnemnde bidrar sjølvsagt.

Dolly Duck.

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 20:09 av Sølve

Sølve
19 år, Ullensvang

19.01.2006, 20:08

Sigvald skreiv:

I denne tråden var det dog Karamell, ikke Olaf, som initierte en salgs Rosa vs Scarpa diskusjon.

Sorry, jeg skjönner ikke hvordan du har kommet fram til dette. Det jeg kommenterte, var forövrig diskusjonen mellom deg og Olaf.

krice
24 år, Tromsø

19.01.2006, 20:08

Sølve skreiv:

Det finst grenser for kor mange innlegg ein brukar treng skriva om at han synest Rosa er middelmådig. Poenget mitt er: Sigvald øydeleggjer mest for Rosa, men dei som skriv negativt om sistnemnde bidrar sjølvsagt.

Jeg tror det finnes flere innlegg hvor Sigvald forteller hva som er middelmådig, eller harry eller nymotens eller vulgært, eller lite hipt, eller en kombinasjon av disse //superlativene// ut i fra **sin** personlige referanse enn det finnes innlegg fra alle oss andre TILSAMMEN hvor DR omtales som en middelmådighet.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

19.01.2006, 20:17

Jeg synes det kunne vært på sin plass om noen kunne klarlegge for meg og kanskje andre om Sigvald KUN er en fan av Don Rosa, eller om han "snakker for" Don Rosa. Hvis det er slik at Don Rosa anser sine egne betraktninger om Andeby-universet som en slags "fan-virksomhet", er han klar over hvordan Sigvald fremstiller arbeidet hans? Duckman-siden fremstår som offisiell såvidt jeg kan se, også pga bilde av webdesigner og DR som lett kan føre til feilaktige slutninger hvis den ikke er offisiell.

Jeg lurer også på om det hadde vært mulig å få en automatisk beskjed til å dukke opp etter hver gang Sigvald uttaler seg som forklarer at han ikke er offisiell representant for DR og at DRs ideer er spekulasjon og ikke fakta, slik at andre i forumet spares for til stadighet å måtte motsi Sigvald. Kunne spart oss for mye krangling :-) Selvom det selvsagt burde være Sigvald som gjorde dette selv, for DR sin skyld.

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 22:50 av Solveig

Solveig
32 år, Trondheim

19.01.2006, 22:47

MikroMidas skreiv:

Jeg tror det finnes flere innlegg hvor Sigvald forteller hva som er middelmådig, eller harry eller nymotens eller vulgært, eller lite hipt, eller en kombinasjon av disse //superlativene// ut i fra **sin** personlige referanse enn det finnes innlegg fra alle oss andre TILSAMMEN hvor DR omtales som en middelmådighet.

Ja, men det rettferdiggjer ikkje all den negative omtalen som Don Rosa får.

Dessutan: Sigvald sine negative og tåpelege utsagn om alt som ikkje har noko med Don Rosa (eller Star Wars eller klesmoten på 80-talet) å gjera går ikkje utover **ein** **enkelt** **person** og arbeidet hans. Når Sigvald skriver 20 negative innlegg om alt frå italienske teiknarar til Sin City, går ikkje det like hardt ut over ein enkelt sak/person som 10 negative innlegg om Don Rosa.

Sigvald er verst når det gjeld å "rakka ned", men me andre må kunna snakka fint om alle serieskaparane utan at det heile tida vert retta eit negativt fokus mot Don Rosa.

Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

19.01.2006, 23:03

Sølve skreiv:

Sigvald er verst når det gjeld å "rakka ned", men me andre må kunna snakka fint om alle serieskaparane utan at det heile tida vert retta eit negativt fokus mot Don Rosa.

Har inntrykk av (uten aa si noe sikkert), at veldig mange diskusjoner ender opp som negative i forhold til DR först og fremst fordi noen(tm) er veldig flink til aa vri absolutt alle diskusjoner over paa DR. Det kan til tider väre provoserende aa höre salme-sangen i hver eneste traad, og dette framkaller jo nödvendigvis en reaksjon, ofte i form av at "DR har gjort ditten og datten feil", eller "han er en middelmaadig tegner", eller... Og mesteparten av dette gjöres strengt tatt bare for aa paapeke at DR hverken var, er eller paa noen maate kan bli en gud, og at det fins andre serieskapere. Men det er naa bare min private tolkning om denne "onde sirkelen", da.

Innlegget blei sist redigert 19.01.2006, 23:20 av krice

krice
24 år, Tromsø

19.01.2006, 23:18

Solveig skreiv:

Jeg synes det kunne vært på sin plass om noen kunne klarlegge for meg og kanskje andre om Sigvald KUN er en fan av Don Rosa, eller om han "snakker for" Don Rosa.

Don Rosa har ingen offisell hjemmeside.

Jeg snakker selvsagt kun for meg selv. I den grad jeg bringer DR-sitater på mine "The D.U.C.K.man"-sider er det for å kaste mest mulig lys over det aktuelle emnet.

Hvis det er slik at Don Rosa anser sine egne betraktninger om Andeby-universet som en slags "fan-virksomhet", er han klar over hvordan Sigvald fremstiller arbeidet hans?

Han kjenner utmerket godt til mine "The D.U.C.K.man"-sider, ja.

Duckman-siden fremstår som offisiell såvidt jeg kan se.

Jeg må bare si at det for meg er totalt uforklarlig hva som har ledet deg til denne konklusjonen. I så fall ville det selvsagt stått at siden var "Don Rosa's Official Homepage".

Også pga bilde av webdesigner og DR som lett kan føre til feilaktige slutninger hvis den ikke er offisiell.

Det har jeg aldri tenkt på, det er heller ingen som noen gang tidligere har påpekt dette selv om bildet har vært i bruk siden høsten 2002.

Når det gjelder mine "The D.U.C.K.man"-sider er jeg forøvrig selvsagt alltid åpen for velmente råd.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 20.01.2006, 02:11 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

20.01.2006, 02:09

Sigvald skreiv:

Solveig skreiv:

Jeg synes det kunne vært på sin plass om noen kunne klarlegge for meg og kanskje andre om Sigvald KUN er en fan av Don Rosa, eller om han "snakker for" Don Rosa.

Don Rosa har ingen offisell hjemmeside.

Altså så fikk vi **IKKE** noe svar på om Sigvald snakker for Don Rosa, men fikk ihvertfall klarlagt eierforholdene på nettsidene.

Sigvald skreiv:

Solveig skreiv:

Hvis det er slik at Don Rosa anser sine egne betraktninger om Andeby-universet som en slags "fan-virksomhet", er han klar over hvordan Sigvald fremstiller arbeidet hans?

Han kjenner utmerket godt til mine "The D.U.C.K.man"-sider, ja.

Men kjenner han til den <<holdningen>> du fremviser i slike forum som dette ? På DCML fikk han det jo med seg og vi så jo hvordan din oppførsel i det forumet endte. Får Don også med seg slike //gullkorn// som du serverte både her og på No.Alt.Tegneserier når både Scarpa og Branca gikk bort ? Don kan ihvertfall ikke ha fått med seg din hyllest til han på N.A.T den 25. august 2000 ?

Innlegget blei sist redigert 20.01.2006, 08:30 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

20.01.2006, 08:19

Tråden er låst | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.