Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

For mye forminsking?

Andeby Online > Diskusjonsforum > For mye forminsking?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I siste DD (1/2006) la jeg merke til noe i den første historien; "Ubudne gjester" av Per Hedman og Vicar. Fra den første siden, 4 til side 10 kan man tydelig se at det har vært en computer med i bildet. Sidene blir jo forminsket når de skal inn i et blad, men har de forminsket de for mye? Eller er det andre grunner?

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

29.12.2005, 15:12

Trur at dei ulike teiknarane teikner i eit par ulike storleikar. Meinar at det er nokre som teiknar så stort som i A2-format, seier seg sjølv at då må det minskast noko enormt for å kome inn i bladet.

Og godt er det. Dersom teiknarane skulle vera pålagt å teikna alt i 1:1-storleik, tør eg ikkje tenkja på korleis resultatet hadde blitt.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.12.2005, 15:30

Det hadde nok blitt litt annerledes ja,

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

29.12.2005, 15:33

A2-format var da uhorvelig stort da? Kan forstå da at forminskningen kan virke litt påfallende da.
Har sett A3-format da, men har nå egentlig aldri bitt meg merke i det da.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

29.12.2005, 15:37

Trur at Núñez teikner i A2-format, det var ihvertfall det formatet på kopiane eg fekk av «Being Donald Duck» i 2002. Meiner òg å ha lest at Don Rosa teiknar i det formatet.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.12.2005, 15:41

Don Rosa tegner vel i A0 Supersized XXXL+++ ;-)

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

29.12.2005, 15:47

Don Rosa skreiv:

Actually, Egmont dictates the size of my originals, which is okay by me, except maybe that they have me draw rather large, which only means I'll take that much more time to fit in more detail. I do each page in two halves, each half being about 12.5" X 9" (whatever that is in the metric system I use), making a full page about 12.5" X 18".

http://stp.ling.uu.se/~starback/dcml/creators/rosa-on-himself.html

Hm, kanskje det berre blir A3 når eg tenker meg om sånn metrisk sett.

Innlegget blei sist redigert 29.12.2005, 16:06 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.12.2005, 16:06

Jeg kjøpte nettopp en van Horn-side. Den er 45.5 x 63 cm, dvs. litt støtte enn A2.

Gunnar And
57 år, Larvik

29.12.2005, 16:08

Gunnar And skreiv:

Jeg kjøpte nettopp en van Horn-side. Den er 45.5 x 63 cm, dvs. litt støtte enn A2.

Men da tegner han vel in en hel side på det formatet. Jeg snakker om halvsider i A3-format.

Tegner du inn en halvside på et A2-ark blir det styggstort.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

29.12.2005, 16:16

Einherje skreiv:

Gunnar And skreiv:

Men da tegner han vel in en hel side på det formatet. Jeg snakker om halvsider i A3-format.

Tegner du inn en halvside på et A2-ark blir det styggstort.

Ja, det dreier seg om en hel side som er delt i to deler og tapet sammen.

Gunnar And
57 år, Larvik

29.12.2005, 16:20

Ja, eg snakka sjølvsagt om heilsider. Beklager om eg gav uttrykk for at eg snakka om halvsider, det var ikkje det eg meinte.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.12.2005, 16:25

HAHAHAHA... Altså to A3-ark. *glise*

(ikke ment å være frekk, men jeg humrer litt her. ;-) )

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

29.12.2005, 16:25

Har lagt merke til at noen tegnere, f.eks. Núñez og Gattino, har en veldig skarp og fin strek, mens andre (Vicar, Rota) er litt mer grumsete. Jeg har alltid lurt på om dette skyldes ulike tusje-teknikker, ulik størrelse på originalene eller rett og slett at noen serier scannes med en lavere oppløsning. Don Rosas "Rir igjen"-serie var også litt mer uskarp i streken enn vi er vant til fram ham, til tross for at han altså tegner stort. Noen som vet mer om dette temaet?

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

29.12.2005, 19:12

På bilde av Don Rosa ved tegnebordet i den første HOF-boken, ser det ut som om han tegner på et A3-ark eller i nærheten av det.

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

29.12.2005, 20:55

Blir ikke A3 litt vel lite for en som tegner så detaljert som Don Rosa?
Den historien med Panama-kanalen var litt kludrete i forhold til noe av det andre han har gjort.

Når man tenker på vanlige seriestriper, er det noen som vet hvor stort f.eks Frode Øverli og Bill Watterson tegner/tegnet?

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

29.12.2005, 21:23

De Don originalene jeg har sett er i A3 for en hel side. De VanHorn originalene jeg har sett er i 2*A3(Liggende) for en hel side.
Synes også det er litt rart at ikke en "detaljist" som Don bruker større originaler.
Frode Øverli søndagstripe originaler er en A3(liggende), mens en hverdagstripe er ganke mye mindre, rundt 10*30 cm.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

29.12.2005, 21:28

MikroMidas skreiv:

Frode Øverli søndagstripe originaler er en A3(liggende), mens en hverdagstripe er ganke mye mindre, rundt 10*30 cm.

11*35 cm for å være nøyaktig. :p Selv tegnet jeg Holger og Hagbart-stripene i 8,5*27,2 cm, noe som gir samme størrelsesforhold, men det får plass på et A4-ark. Jeg slet litt av og til med å tegne inn små detaljer, og det var nesten så jeg måtte tegne med en knappenål (dyppet i tusj selvfølgelig... ellers blir det ikke rare streken) for å få med alle detaljene uten at de stjal for mye av oppmerksomheten. Dog, jeg har aldri tatt i bruk den metoden.

Til mitt nyeste stripeprosjekt, som bare Olaf har fått lese, så har jeg tatt i bruk 11*35 cm-formatet jeg også. Uvant akkurat nå, men jeg tjener sikkert på det senere.

Æsj, nå klarte jeg å forsøple denne tråden med egenreklame igjen. Egenreklame ikke relatert til Disney også for å være sikker. Fy skam...

http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!

*dask dask dask dask*

Arne Bye
25 år, Steinkjer

30.12.2005, 01:33

MatsGull skreiv:

Blir ikke A3 litt vel lite for en som tegner så detaljert som Don Rosa?

En gang på midten av 90-tallet var jeg med på å henge opp alle Rosas originaler til "De ti avatarene" på tegneseriemuseet i Oslo (På den tiden lå det i Oslo). Jeg kan skrive under på at i alle fall den historien var tegnet på det som tilsvarer A3. Altså én side på ett A3 ark.

-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!

Ferdinand
36 år

30.12.2005, 01:54

Jeg kjøpte en orginalsketsje av en side fra "De ti avatarer" på museet i fjor og de var noe i nærheten av A3.

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

30.12.2005, 14:15

Eg meiner å ha lese at Vicar teikner ei heilside på 2*A3 (vert ikkje det A2?).

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

30.12.2005, 23:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.