Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Gamle store "jeg" bøker

Andeby Online > Diskusjonsforum > Gamle store "jeg" bøker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Husker som liten Disneyfan å ha lest noen av de mest spennende historier innen Disneys imperium. Dette skjedde på slutten av 70 tallet. Jeg Donald, jeg Mikke, jeg Langbein osv. Nevnte bøker kunne jeg ønsket meg å få tak i meget fine eksemplarer. Er det noen som vet hvordan jeg får til det.

Det finnes en kvekker i oss alle

D-U-C-A
38 år, Halden

24.04.2004, 17:30

D-U-C-A skreiv:
"Husker som liten Disneyfan å ha lest noen av de mest spennende historier innen Disneys imperium. Dette skjedde på slutten av 70 tallet. Jeg Donald, jeg Mikke, jeg Langbein osv. Nevnte bøker kunne jeg ønsket meg å få tak i meget fine eksemplarer. Er det noen som vet hvordan jeg får til det."
--------------------
Vær mer korrekt. Bøkene du refererer til heter:
- Jeg, Onkel Skrue
- Jeg, Donald Duck
- Jeg, Mikke Mus
- Jeg, Langbein
etc.

Du finner slike på bruktbodene rundt om, særlig nyere og dårligere bøker i serien.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

24.04.2004, 21:56

Disse bøkene var mitt første møte med Carl Barks og Floyd Gotfredson. Nostalgien strømmer på nå.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

24.04.2004, 22:41

Sigvald, hvordan skal man kunne være mer korrekt, hvis man læste bøgerne som lille og husker dem pga. historierne?

I de større byer i DK kan man finde dem, men for dit vedkommende vil jeg tro at Oslo, Stavanger, Bremen, Trondheim er en mulighed.

Husker særligt den danske Den store Ståland, og Den store onkel Joakim.
DSOJ fra det lokale bibliotek er min i dag, og jeg kan se hvordan jeg allerede før jeg købte den havde ejerskabsfornemmelser over den - der er sat krydser ved de af serierne jeg havde andre steder - de sidste kopierede jeg og inddrog i samlingen.

Formatet er det værste verden har set - alle serierne er grimt ombrudte, og i hvert fald barks-serierne er sine steder omtegnede og beskårede eller udvidede.
Så nostalgi er den eneste grund til at læse dem, efter min mening - kvalitet findes i de nyere guldbøger samt de bøger der begynder at udkomme nu.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

25.04.2004, 11:34

helt enig med AC; ombrekkingen av seriene er direkte skandaløs! husker også at f. eks."jeg, donald duck" hadde mange av de aller beste barks-historiene - eggmysteriet, den lure onkel skrue, etc - uten at et eneste ord var nevnt om ham i forordet...
(forøvrig så er som alltid qxl og gibud.no et alternativ - mener jeg så de under "annet disney" på qxl for ikke så lenge siden.)

Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78

gaute hjartåker
32 år, Stord

25.04.2004, 12:00

Hele forordet i Joakim-bogen der udkom året efter (75) var dog tilegnet Barks. Men helt fast var hans position dog ikke slået.
I 1984 da den første guldbog udkom blev han i et blad jeg læste præsenteret som opfinderen af Donald, Dolly, Ole, Dole og Doffen. Det er ikke helt sandt...
I selve bogen står der i den danske version, ved siden af marco Rotas flotte billede, at serierne er lavet af Walts nære medarbejder Carl Barks.
Nære medarbejder? Nære?? De mødte hinanden nogle gange da Carl arbejdede på studierne, men efter at Barks flyttede, og begyndte at lave serier mødtes de så vidt jeg ved ikke igen. Tegneserierne interesserede jo ikke Walt en døjt...

AC
29 år, Danmark

25.04.2004, 13:04

De finnes på biblioteket i Stavanger.

Saturos
19 år, Stavanger

25.04.2004, 15:18

AC skreiv:
I de større byer i DK kan man finde dem, men for dit vedkommende vil jeg tro at Oslo, Stavanger, Bremen, Trondheim er en mulighed.
---------------------

Bremen ligger da i Tyskland, AC! Det er vel Bergen du mener? Forøvrig er det en meget bra bruktbod også i Porsgrunn.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

25.04.2004, 16:27

Jeg må have været meget langt ude i skoven, da jeg skrev Bremen i sammenhæng med tre norske byer. Jeg mente naturligvis Bergen - byen jeg skal vende tilbage til i oktober :-)

AC
29 år, Danmark

25.04.2004, 19:22

Høst- og vårmarkedet på vikingskipet i Hamar, samt "Reveenka" på Lillestrøm har nesten garantert jeg-bøker.

Å je ska singe ei lita vise åt dei, je!

Mats
20 år, Kongsvinger

25.04.2004, 20:47

gaute hjartåker skreiv:
"helt enig med AC; ombrekkingen av seriene er direkte skandaløs! husker også at f. eks."jeg, donald duck" hadde mange av de aller beste barks-historiene - eggmysteriet, den lure onkel skrue, etc - uten at et eneste ord var nevnt om ham i forordet...
(forøvrig så er som alltid qxl og gibud.no et alternativ - mener jeg så de under "annet disney" på qxl for ikke så lenge siden.)"

Ja, jeg husker forordene til den første kjempeboken "Jeg Donald"(fra 1974?). Til tross for at alle historiene i boka var av mesteren Carl Barks handlet hele innledningen om hvordan Walt Disney skapte Donald og Andeby. Ja, de ga Dinsey æren for å ha skapt Donald, Andeby, for å ha skapt nevøene, onkel Skrue, Anton og Klodrik. Carl Barks var ikke nevnt med et ord. Det finnes kun et eneste ord for slikt-propaganda! Heldigvis vet vi bedre i våre dager, men på den tiden var det vist tabu å påpeke det faktum at WD ikke hadde laget en eneste tegneserie, langt mindre skapt noen figurer-med unntak av Mikke Mus.

Sleipe-Simon

25.04.2004, 23:54

Sleipe-Simon skreiv:
"- med unntak av Mikke Mus."

...som mange meinar at er skapt av Ub Iwerks.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

26.04.2004, 13:24

Olaf Solstrand skreiv:
"Sleipe-Simon skreiv:

...som mange meinar at er skapt av Ub Iwerks."

Walt Disney designet selve Mikke Mus figuren i 1928. Fra 1930 og utover fikk han sin personlighet fra Floyd Gottfredson. Denne Ub Iwerks (nederlender?) har nok således hatt mindre betydning.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

26.04.2004, 21:23

Sigvald skreiv:
"Olaf Solstrand skreiv:
"Sleipe-Simon skreiv:

...som mange meinar at er skapt av Ub Iwerks."

Walt Disney designet selve Mikke Mus figuren i 1928. Fra 1930 og utover fikk han sin personlighet fra Floyd Gottfredson. Denne Ub Iwerks (nederlender?) har nok således hatt mindre betydning."

Men nå dreier vel kontroversen seg om at nettopp Ikke var Disney som designet figuren i '28, men at det var Iwerks som stod bak.
(Hvis jeg ikke husker feil da)

- Natteravn

Natteravn
29 år, Ringerike

26.04.2004, 21:38

Husker at have læst legenden om togturen efter at Walt havde mistet retten til Oswald the Rabbit, her skulle han have tegnet Mickey efter inspiration fra en mus han havde haft på sit skrivebord i studiet - han havde kaldt musen Mortimer men Lillian (hustruen) foreslog Mickey i stedet - stamtidig blev Minni så til.
Hvis denne legende er usand ødelægger det vel ikke nogens barnetro - det er sket for længst mht. Disney.

AC
29 år, Danmark

26.04.2004, 21:44

Walt Dinsey var virkelig mannen som viste å ta all æren for andre menneskers arbeid-en ekte kapitalist.

Sleipe-Simon

27.04.2004, 00:16

Sigvald skreiv:
"Walt Disney designet selve Mikke Mus figuren i 1928."

Vel, mange meinar at han ikkje gjorde det. At det var Ub Iwerks som gjorde det.

"Fra 1930 og utover fikk han sin personlighet fra Floyd Gottfredson."

Sjølvsagt, men det blir ein annan diskusjon.

"Denne Ub Iwerks (nederlender?)"

Amerikanar.

"har nok således hatt mindre betydning."

Om det då ikkje var han som skapte Mikke Mus, då. Men det vil vi sjølvsagt aldri få vite dersom vi blånektar for at det kan ha skjedd.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

27.04.2004, 00:22

Olaf Solstrand skreiv:
"Sigvald skreiv:
"Walt Disney designet selve Mikke Mus figuren i 1928."

Vel, mange meinar at han ikkje gjorde det. At det var Ub Iwerks som gjorde det.
---------------------

De som mener dette, mener altså at Sture Hegerfors er en løgner. I Jeg, Mikke Mus har han vitterlig beskrevet Mikkes historie slik AC beskriver den lenger oppe.

Og om det nå skulle være sant så virker det rart at ikke Iwerks, eller noen i hans familie, for lengst har gått til media og påtatt seg denne æren.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

27.04.2004, 01:10

Sigvald skreiv:
"De som mener dette, mener altså at Sture Hegerfors er en løgner."

Ikkje legg ord i munnen på meg. Eg seier ikkje at han er ein løgnar. Eg seier berre at han ikkje visste betre. At Walt Disney har skapt alle Disney-figurane er det Disney vil at alle skal tru, så sjølvsagt er det mange som trur det. Inkludert Sture Hegerfors. Det vil ikkje seie at han ljuger medvitent.

Her er eit utdrag frå ein av mange artiklar om korleis Mikke Mus blei til:

"Oswald the Lucky Rabbit had just been given to Charles Mintz, and the two knew they needed a new character to put into the spotlight. So, in one hour's time, Ub drew four different, new characters for consideration. There was a frog, a horse, a cow...and a mouse. After a little fine tuning, the mouse was chosen, and the world would soon get to know Mickey Mouse - the character that would change the face of animation and entertainment forever (ultimately, however, each of Ub's characters was put to good use: the horse became Horace Horsecollar, the cow became Clarabelle Cow, and the frog became Flip the Frog, Ub's most popular character from his days on his own at the Ub Iwerks Studios)."
http://scoop.diamondgalleries.com/scoop_article.asp?ai=2241&si=126

"I Jeg, Mikke Mus har han vitterlig beskrevet Mikkes historie slik AC beskriver den lenger oppe."

Og, som Sleipe-Simon sa: I "Jeg, Donald" står det at Walt Disney skapte onkel Skrue.

"Og om det nå skulle være sant så virker det rart at ikke Iwerks, eller noen i hans familie, for lengst har gått til media og påtatt seg denne æren."

Dei har det. Familiemedlemer har til og med vore aktive i produksjonen av FILMEN om Ub Iwerks, passande kalla "The Hand Behind the Mouse".

Eit anna eksempel på at familien til Iwerks snakkar om dette i media, er
http://www.vvdailypress.com/living/micemen/
(eit intervju med barnebornet hans, der det og seiast at Disney no har slutta å benekte dette.)

Om du går inn på
http://www.vitaphone.org/mflip.jpg
finn du forresten ein annonse for Flip the Frog som stod i ei tysk avis allereie i 1930, der det blir sagt at Ub Iwerks skapte Mikke Mus.

Men sjølvsagt er dette så omdiskutert at det er stor strid om det. Skulle då berre mangle.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

27.04.2004, 01:55

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.