Andeby Online > Diskusjonsforum > COLOMER
Gå tilbake til forumoversikta ...

Vi har i en annen tråd diskutert litt om Vicar og da fikk jeg lyst til å nevne en annen tegner også som jeg likte godt på 80-90 tallet og det er
JOSE MARIA COLOMER FONTS.
Det har blitt mindre og mindre av denne tegneren de siste årene. Søkte litt på nettet i håp om å få litt mer info. om ham men det var svært lite.
Er det noen som vet litt om ham bortsatt fra at han er en tegner fra Spania.
Tenker på alder, og eventuelt hvor mye fart det er i den tegneren for tiden.
Vet at har tegnet litt iår så jeg regner med at han ikke har sluttet helt.
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
19.10.2005, 17:48

Hans måte å tegne hender på har alltid fått meg til å grøsse. Det er noe rart med de jeg ikke helt kan sette fingeren på (haha).
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
19.10.2005, 19:00

MatsGull skreiv:
Hans måte å tegne hender på har alltid fått meg til å grøsse. Det er noe rart med de jeg ikke helt kan sette fingeren på (haha).
Jeg grøsser faktisk litt (ikke negativt) når jeg ser tegningene hans (jeg skjønner ikke helt hva du mener med hendene). Han har en måte å tegne på som gjør alt veldig kaldt og mørkt, men som du sier, ikke kan settes fingeren på.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 19.10.2005, 19:20 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
19.10.2005, 19:17

Vet dessverre ikke så mye om tegneren, men jeg synes han har noen utrolig festlige bifigurer, som jeg virkelig kan smile av=) Kan ikke si at jeg skjønner hva Mats får frysninger av, i mine øyne er endene hans helt fine.
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
19.10.2005, 20:35

Var det ikke hendene Mats skreiv om?
Historiene Colomer har tegna i det siste synes jeg har vært ganske middelmådige. Det er selvfølgelig ikke hans skyld, men det hever han ikke akkurat som tegner heller med kjipe historier. Før var mange historien han tegna lengre og spennende historier, dette savner jeg.
Hørte du det Tommy, du er ikke normal
Innlegget blei sist redigert 19.10.2005, 22:11 av Christiffer
19.10.2005, 22:09

MatsGull skreiv:
Ikke skjønner jeg heller hva det er med hans tegninger av hender som får en til å grøsse. (stakkars Colomer
)
Ikke synes jeg at hans tegninger har blitt dårligere i de siste årene, men forandret seg litt har de. Kanskje litt friskere. Men det er nå min mening.
Fant tilslutt ut hvor gammel han var, det står jo i INDUCKS, bare jeg som ikke la merke til det første gangen jeg lette. FØDT 1942, altså 63 år.
Er heller ikke enig at han er middelmådig. Selvsagt er det fler jeg setter høyere, men middelmådig ble litt for sterkt for meg.
Rart igrunnen at vi vet så lite om han med tanke på alt han har produsert.
En annen ting som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Jeg hadde lyst til å trekke frem flere sitater fra denne tråden men klarer bare å få fram et sitat. Så fort jeg klikker på Svar på sitat kommer jeg til innleggsiden, kommer ikke lenger. HJELP?? Hvordan gjør dere det ??
Innlegget blei sist redigert 20.10.2005, 21:23 av Helen
Helen
Oslo
19.10.2005, 23:25

Helen skreiv:
En annen ting som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Jeg hadde lyst til å trekke frem flere sitater fra denne tråden men klarer bare å få fram et sitat. Så fort jeg klikker på Svar på sitat kommer jeg til innleggsiden, kommer ikke lenger. HJELP?? Hvordan gjør dere det ??
Klippe og lime. 
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.10.2005, 12:29

Kan forsøke å utdype det med hendene :)
Når de ikke brukes tegner han de i så unormale posisjoner, bare se etter det neste gang dere leser noe han har tegna. Alle hendene har denne "knekken" og sprikende fingre, på en måte.
Dessuten liker jeg det heller ikke når han prøver å tegne andre figurer enn ender, de er rett og slett stygge.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
20.10.2005, 18:03

hehe... Kjenner igjen det derre med hendene:-)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
20.10.2005, 18:58

Jeg mente ikke at tegningene hans var dårlige, det var manusene han har tegna til jeg mente.
Hørte du det Tommy, du er ikke normal
20.10.2005, 19:11

Er det ei teikner eg ikkje kan fordra så må det vere Colomér. Ikkje nødvendigvis fordi han teiner dårleg, men eg berre klarar ikkje stilen hans! Den er avskyeleg! ugh!! Mykje pga han at eg har sagt opp DD&Co abo-et mitt. No kjøper eg berre når det kjem noko nytt av DR.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
21.10.2005, 15:03

Christiffer skreiv:
Var det ikke hendene Mats skreiv om?
oupps, sånn går det når man skumleser, beklager=P
Matsgull skreiv:
Dessuten liker jeg det heller ikke når han prøver å tegne andre figurer enn ender, de er rett og slett stygge.
Helt uenig, syns de er morsomme! Spesielt dukker det opp bilder av tvilsomme naboer og kriminelle som har gjort inntrykk på meg.
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
21.10.2005, 23:08

José Maria Colomer Fonts ble født i 1942 og er en katalansk Donald-tegner. Var ansatt som tegneserie-tegner hos "Francisco Bargadà's Studio Recreo" fra 1978 til 1983, før han hovedsakelig begynte å jobbe med Disney-figurer (begynte i 1980). Jobbet først for (den gang) Oberon, men senere hovedsakelig for Egmont.
Han har forøvrig tegnet en del José Carioca.
Han er også kjent under pseudonymet "Moreno".
Mer info sitter ikke jeg med... 
Mvh,
Håvard
http://home.no.net/piacere/
Håvard
19 år
22.10.2005, 12:50

Håvard skreiv:
José Maria Colomer Fonts ble født i 1942 og er en katalansk Donald-tegner. Var ansatt som tegneserie-tegner hos "Francisco Bargadà's Studio Recreo" fra 1978 til 1983, før han hovedsakelig begynte å jobbe med Disney-figurer (begynte i 1980). Jobbet først for (den gang) Oberon, men senere hovedsakelig for Egmont.
Han har forøvrig tegnet en del José Carioca.
Han er også kjent under pseudonymet "Moreno".
Mer info sitter ikke jeg med... :-)
Flott med mer informasjon. Fødselsdatoen visste jeg, men jeg visste ikke at han brukte pseudonymet "Moreno".
Helen
Oslo
23.10.2005, 11:59

Christiffer skreiv:
Før var mange historien han tegna lengre og spennende historier, dette savner jeg.
Er enig med deg der, kan jo nevne et par eksempler som jeg synes er bra. Det er to historier fra -97.
_*Iskald*_ _*beregning*_ (manus: Pat McGreal), nr. 3/4. Morsom og spennende historie med flotte vinterbilder, er så en nesten kan kjenne kulda på kroppen.
_*Slankekur*_ (manus: Paul Halas, Jack Sutter), nr. 17/18.
Også en flott historie med herlige vinterbilder, morsom er den også, er ikke ofte vi ser Donald så tykk.
LES DEM !!
Det var også en som nevnte her at han ikke vær så flink til å tegne dyr. Er absolutt ikke enig der, har sett mange fine dyretegninger av denne tegneren.
Men som jeg har nevnt før, han er ikke min største favoritt, han slår ikke Carl Barks, Don Rosa, Paul Murry og Vicar, men det er en tegner som har bidratt med mange fine historier og som har fått veldig lite oppmerksomhet. 
Innlegget blei sist redigert 23.10.2005, 12:24 av Helen
Helen
Oslo
23.10.2005, 12:20

Jeg joiner klubben for folk som får gysninger nedover ryggen av Colomers tegnestil. Enig med Kristian Rødvand, Colomer er ikke teknisk dårlig til å tegne, men for en tegnestil. Hrrrr... Jeg har problemer med måten Colomer tegner endenes øyne, uansett hvor små eller store pupillene er, så MÅ de ha et hakk. Why?? 
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
30.10.2005, 02:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.