Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Utvikling av Donald Duck & Co

Andeby Online > Diskusjonsforum > Utvikling av Donald Duck & Co

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Olaf Solstrand skreiv:

Hehe ... eg elskar den teksten der :-) Men det Don Rosa seier her er jo ikkje at ein ikkje skal lytte til lesarane, eller at ein skal lytte mindre til enkelte lesarar (til dømes dei yngre). Det han vil få fram med denne teksten er vel at ein bør ta hensyn til den fulle breidda av lesarar i staden for å fokusere alt for mykje på å gi fleirtalet det dei vil ha?

Helt enig;-) Synes Don Rosa har funnet en veldig god måte å forklare alt dette på. En veldig god fortelling, som det hadde vært artig omgjort til en Donald-historie, kansje?:-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

11.10.2005, 15:56

Syns bl.a. at sidene fra "Andebys forbryterarkiv" som var med får et par årsiden er slik det burde være mere av! Mere ting som har med Andeby og Disney og gjøre!

David H
14 år, Østre Toten

13.10.2005, 14:51

Bladet tok en postitiv vending i perioden rundt og etter overskriftbyttinga, men fortsetter det i den samme tralten som i dag er jeg redd for at dette vil bli min siste Donald-årgang :(

Selve historiene er blitt dårligere, det skinner gjennom at det blir laget historier i en fei bare for å fylle opp bladet. Romvesener og alskens overnaturlige vesener blir dratt inn i hver minst lille sammenheng, og sluttpoengene er noe for seg selv. De minner om min egen måte å avslutte stiler på på ungdomsskolen, "nå har jeg skrevet så mye som læreren sier, nå kan jeg bruke ei linje på å avslutte."

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

14.10.2005, 10:58

Tenk idag fikk jeg Donaldbladet på en fredag !!
Har ikke fått lest det ennå men dette gleder jeg meg til å lese. Første historie er av Marco Rota og siste historie er tegnet av Vicar.
Siden forrige bladet var mildt sagt dårlig etter min smak håper jeg dette er mye bedre ut ifra det lille jeg har fått sett på det.:-)

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

14.10.2005, 23:09

I dag mottok jeg nr.44 i posten. Dette bladet har et par forandringer.

Innholdssiden har fått ny layout, og lederen er borte. Like greit spør du meg, det som stod der var aldri noe interessant uansett.

Siden som presenterer ukens ekstra har også fått ny layout, av samme type som innholdssiden.

Den største forandringen er imidlertid en ny spalte kalt "Kvakktuelt". Over to sider får vi her opplysninger om filmer og TV-spill. Etter min mening har dette ingenting i et Donald-blad å gjøre, men hvis det ikke blir mer enn to slike sider pr. nummer går det vel greit. Miks og tips er for øvrig ikke med i bladet denne gangen, men om det er på permanent basis aner selvsagt ikke jeg noe om.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

27.10.2005, 18:18

Einig med deg i at "Kvakktuelt" var ein skikkeleg nedtur. Ein ting var derimot positivt: Ei av historiene i bladet er eit Tony Strobl-opptrykk frå 1967. Fleire gode historier frå mellom Barks og 1980-talet hadde vore bra.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

27.10.2005, 18:33

SvK skreiv:

...lederen er borte. Like greit spør du meg, det som stod der var aldri noe interessant uansett.

Da har den sikkert vært myntet på småbarn i stedet for Donaldister. Var det opp til meg skulle Erik Hørthe fått skrevet ensides ledere i hvert DD&Co med AOLs lesere som målgruppe.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

28.10.2005, 00:55

Var det opp til meg skulle Donald Duck & Co bli utvida til femtenhundre sider kvar veke (med MINST 1480 sider kvalitetsteikneseriar), prisen skulle bli satt ned til femti øre, og alle vedlegga skulle bli erstatta med sjokoladeis (og då snakkar eg om Willy Wonka-is, av typen som ikkje smelter), og Holmenkollbakken skulle blitt rive og erstatta med ein 300 meter høg statue av Carl Barks. :-)

Andeby Online har ... tja, vanskeleg å kome med eit eksakt antall, men sannsynlegvis maks hundre aktive brukarar, og mange her inne kjøper ikkje eingong Donald Duck & Co. Då kan vi nesten ikkje kreve at vi skal vera målgruppa for dette bladet med opplag på over 140.000 heller.

Personleg må eg seie at eg nok kjem til å sakne leiarane, synest at det har stått ein del artig der, sjølv om eg sjølvsagt foretrekker perioden då leiarane var basert på humor og ein fleipete tone framfor retninga dei har tatt i det siste med å berre oppsummere kva første historie i bladet handlar om.

Og eg må vel innrømme at eg er så gamaldags at eg synest at ein leiar skal vere skrive av bladets redaktør. Skjønt, Donald Duck & Co har heilt medvitent aldri brukt ordet "leiar" om desse artiklane (ikkje eingong bokmålsvarianten av same ord), så der har dei teknisk sett sitt på det tørre om dei skulle velja å outsource dette arbeidet. Men det måtte då bli litt av ei ekstrainntekt? Ein god donaldistisk leiarartikkel på ei heil side bør det vel ta nokre timer å skrive, og når ein ganger det med femtito og betaler ein ekstern for å gjera denne jobben, må det då bli saftige summer av det?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

28.10.2005, 12:26

Olaf Solstrand skreiv:

...sjølv om eg sjølvsagt foretrekker perioden då leiarane var basert på humor og ein fleipete tone...

Slikt er da useriøst. Det skulle blitt ramaskrik dersom AC hadde servert en fleipete og barnslig leder i Rappet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 29.10.2005, 02:32 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

28.10.2005, 16:51

Men så er jo Donald Duck & Co. eit humorblad og ikkje eit fagtidsskrift ... Kva er då så galent med at lesarane drar litt på smilebandet?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

28.10.2005, 17:02

Liker ikke "inholds-hjuet" fordi det er maken til det i det tyske donaldbladet(bort sett fra at det er et helt hjul og ikke et halvt), og jeg vil ikke at det norske skal ende opp som det:S

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

28.10.2005, 18:37

Olaf Solstrand skreiv:

Men så er jo Donald Duck & Co. eit humorblad...

Ikke bare, det er jo også mange spenningshistorier der - jfr. Mikke Krim av Paul Murry, Skrues liv, etc.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

29.10.2005, 02:34

Klart, men det er vel ikkje noko argument for at bruk av humor i bladet er ein uting?

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.10.2005, 16:11

Sigvald skreiv:

Ikke bare, det er jo også mange spenningshistorier der - jfr. Mikke Krim av Paul Murry, Skrues liv, etc.

Om du ikke la merke til det, så var det en del humor i Skrues liv også. For eksempel da Skrue møter den gamle professoren fra Voss på toget gjennom Kansas på vei til Montana. Professoren viser et firkantegg, men Skrue sier noe sånt som at "Hvis dette er et ekte egg, er jeg høna som la det". Egget blir skutt av en av James-brødrene og masse gørr renner ut av det. Bakk bakk bakk.
(Det fins kanskje bedre eksempler.)
Jeg har ikke lest så mye av Murry, men kan ikke tenke meg at det ikke var noe humor i hans historier.

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

30.10.2005, 01:28

Jepp, det finst mange betre eksempel, og det er ikkje fordi det der er eit dårleg eksempel, for det er det ikkje, men fordi heile serien består av tettstappa av humoristiske detaljer.

Og har ikkje nesten alle krimhistoriene til Murry ein overdrive klumsete Langbein hengande etter som comic relief?

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

30.10.2005, 01:35

fiskebolla skreiv:

Jeg har ikke lest så mye av Murry, men kan ikke tenke meg at det ikke var noe humor i hans historier.

Han skrev som regel ikke selv sine historier.

He had complaints about life, but never any solutions.

Innlegget blei sist redigert 30.10.2005, 22:37 av oledamgaard

oledamgaard
29 år, Danmark

30.10.2005, 01:43

Olaf Solstrand skreiv:

Og har ikkje nesten alle krimhistoriene til Murry ein overdrive klumsete Langbein hengande etter som comic relief?

I al fald en overdrevet //dum// Langbein. (og en meeget klog Mickey)

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

30.10.2005, 01:45

Donald Duck vil overleve, vi må bare bli kvitt daukjøttet. Don Rosa må bort (jepp, har sjekka han opp, og det er nasty saker på mor OG far sida der...) og kvaliteten på seriene må opp. Hollywood er inne i en makeover for tiden, toppsjefer sparkes og produsere jobber for tiden med ting som aldri vil komme ut. Klassisk måte å sparke folk på. Følg med på http://www.imdb.com/ , har vært mange møter på høyt nivå de siste månedene. Hollywood vil neppe kunne ta igjen japan eller korea på filmfronten, men med litt arbeid kan de kanskje nærme seg Thailand, eller Hong Kong. Men gutta jobber med saken.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

Innlegget blei sist redigert 30.10.2005, 01:58 av Olaf Moriarty Solstrand

176-761
39 år, Giske

30.10.2005, 01:55

Da jeg sendte mail for å si opp abonnementet mitt på Donald Duck & Co for litt over et år siden la jeg ved følgende liste med grunner:

-- alt det tullete og barnslige fyllstoffet i bladene som ikke har noe som helst med tegneserier å gjøre

-- de enda mer tullete og barnslige lekene som følger med hvert blad, og som _virkelig_ tyder på at Donald Duck & Co er blitt forsimplet til et rent barneblad der tegneseriene kommer i annen rekke

-- at de fleste historiene (riktignok med noen svært få hederlige unntak) holder et nivå som gjør at de passer så altfor godt inn i bladet som bekrevet i de to foregående punktene

-- forsøkene på å modernisere andeuniverset ved å sette karakterene inn i omgivelser og intriger anno 2004, hvor de etter min mening virker ytterst malplassert

-- at de fleste historiene (også her med stadig sjeldnere unntak) dessuten er (etter min mening og smak) dårlig tegnet

-- at de aller fleste av nevnte unntak er serier som går i reprise

Punkt fire er kanskje litt overdrevet, men ellers synes jeg fremdeles dette er en riktig beskrivelse av bladet. For min del hadde det derfor ikke vært noe savn dersom bladet forsvant om ti år, eller for den del om det forsvant neste år. Det jeg savner er Donald-bladet slik det var på begynnelsen av nittitallet, og dét har uansett forsvunnet for lenge siden.

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Innlegget blei sist redigert 30.10.2005, 04:11 av Øystein Skartsæterhagen

Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim

30.10.2005, 04:10

Hovedpoblemet er vel strengt tatt klassikerne,vi har dem. Litt av problemet er kanskje at publikum her er for dedikert til å representere et adekvat potensielt kjøpersegment. I snitt, altså.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
39 år, Giske

30.10.2005, 04:27

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.