Andeby Online > Diskusjonsforum > Prisen på de komplette årgangene
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg prøvde å ta opp dette i en annen tråd, men det var sikkert helt feil siden det druknet totalt i annen klaging og syting over Egmont. Derfor prøver jeg på nytt igjen her.
Jeg ønsker ikke at hverken Olaf, Sigvald eller noen andre av våre venner her på AOL skal vise ansvar og gå til sak mot Egmont, men jeg mener at Egmont har begått avtalebrudd.
Når den første boken i denne serien kom i 1998 het det seg (mener jeg at) at vi som abonerte skulle få **alle** bøkene i serien for 279,- inkludert porto pr. bok.
Siste boken jeg fikk skulle jeg plutselig betale 289,- for. Og jeg antar at siden Egmont er så snille at de gir bort ""gratis"" dvd med neste bok så er vel prisen der 299,- Passer godt å sette opp prisen på akkurat den boken og deretter holde prisen, men da uten dvd.
Derfor lurer jeg på om noen har noen av de reklamene som fulgte med de første bøkene liggende og slenge, eller har lett tilgjengelig siste del av 1998 årgangen av Donald og kan lete frem en annonse der for seriene. Eller om noen andre vet om noen annen plass vi kan lete frem det jeg mener Egmont lovte oss i starten.
Egentlig har ikke dette så mye å si, og det er ikke verdens undergang for meg om jeg må betale mere for bøkene, jeg har nemlig fortsatt mulighetene til å stoppe abonementet. Men rett skal være rett og det hadde vært morsomt å komme til bunns i denne etterhvert betente saken.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 13:25 av Olaf Moriarty Solstrand
MikroMidas
45 år, Trondheim
30.06.2005, 11:37

Det ville vært overraskende hvis ikke Egmont hadde en eller annen form for klausul med liten skrift om at prisen kunne endre seg.
Lars Olav
32 år, Grimstad
30.06.2005, 12:16

Fann fram ein av desse reklamane frå rundt då bøkene kom ut, og eg siterer:
1948/49-boken markerer starten på en unik samling av bøker, med alle bladene fra de første årene med Donald i Norge. Begynn å samle nå og få disse fordelene:
- Reservasjonsgaranti: Du er garantert å få en utgave av bøkene, som kan bli verdifulle samleobjekter!
- Motta bøkene i ekskluvsive omslag - noe som bare samlere får!
- Få bøkene rett hjem i postkassen, uten ekstra kostnad!
- _*Spar*_ _*20*_ _*kroner*_ _*pr.*_ _*bok*_ _*i*_ _*forhold*_ _*til*_ _*butikkpris*_ _*(kr*_ _*299,-)!*_
- Du kan når som helst avslutte samlingen din.
Send inn bestillingen i dag!
Ja takk! Send meg _____ stk. av den første boken med De komplette årgangene for kun kr 279,- pr. stk. portofritt tilsendt. Boken inneholder tro kopier av alle de første Donald-bladene fra 1948 og 1949, og leveres med et stilig omslag. Jeg mottar i tillegg et eksemplar av årgangsbøkene etter hvert som de utgis, _*maks*_ _*tre*_ _*bøker*_ _*i*_ _*året.*_ Bøkene inneholder tro kopier av alle de norske Donald-bladene fra de første årene. Alle bøkene leveres med eksklusive omslag - noe som bare samlere får. _*Prisen*_ _*for*_ _*bøkene*_ _*er*_ _*kroner*_ _*279,-*_ _*pr.*_ _*stk.,*_ _*portofritt*_ _*tilsendt.*_ Jeg samler kun så lenge jeg vil og kan når som helst avslutte samlingen min. Jeg sender ingen penger nå, men mottar innbetalingskort sammen med bøkene.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Innlegget blei sist redigert 01.07.2005, 13:04 av Sølve
Sølve
19 år, Ullensvang
01.07.2005, 13:03

Sølve skreiv:
Fann fram ein av desse reklamane frå rundt då bøkene kom ut, og eg siterer:
Her står det vel svart på blått
at prisen på den siste boka burde vært 279 og ikke 289 ? Eller jeg leser jeg feil ?
Takk for at du fant det jeg ikke klarte å finne ihvertfall Sølve.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 01.07.2005, 19:43 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
01.07.2005, 19:28

Ut ifra den teksten i reklamen kan jeg ikke finne noe sted at det står at prisen vil bli den samme bestandig. Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan se det !!
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
01.07.2005, 19:37

Helen skreiv:
Ut ifra den teksten i reklamen kan jeg ikke finne noe sted at det står at prisen vil bli den samme bestandig. Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan se det !!
Siterer
Prisen for bøkene er kroner 279,- pr. stk., portofritt tilsendt.
Bøkene i flertall tolker kanskje jeg helt feil som **alle** bøkene i serien. Når da dette står i sammenhemng med at en skal abonere er det sikkert jeg tolker feil når jeg vil ha den prisen på alle ??
Blir litt sånn som når Narvesen reklamerer med "en mengde pølser for 15 kroner" Du får ikke mere enn **ei** pølse men rare hodet mitt tenker noe helt annet der også når de reklamerer med **en mengde** 
Innlegget blei sist redigert 01.07.2005, 19:51 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
01.07.2005, 19:46

Vel, skal vi se litt på gramatikken ville det sett litt rart ut hvis det skulle stått: PRISEN PÅ BOKEN....... når det er snakk om en hel serie. Jeg abonnerer på serien selv og har regnet med at den kanskje kunne komme til å stige etterhvert. Sånn er det bare med allting...... :-) :-)
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
01.07.2005, 19:57

I første omgang var det meningen å utgi bøker til og med 1954-årgangen. Så utvidet de til 1958-årgangen. Nå har de visst utvidet serien ytterligere uten å si hvor lenge de skal fortsette serien. Dersom Egmont skulle fortsette til 1970- eller 1980-årgangen i 2012 med samme pris, ville de gått konkurs. 
Dersom man kan tolke den nye prisen på 289 kr som at Egmont gikk bort fra det de lovte i reklamen, så er det ikke det eneste løftet de har gått bort fra.
Fra annonsen:
Jeg mottar i tillegg et eksemplar av årgangsbøkene etter hvert som de utgis, _*maks*_ _*tre*_ _*bøker*_ _*i*_ _*året.*_
Tre bøker i året? Maks? Neppe... 
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Arnstein
28 år, Klepp
01.07.2005, 20:06

Serien heiter "DD - De komplette årgangene". Då må dei vel halda fram så lenge bladet Donald Duck kjem ut? Ellers blir jo ikkje serien komplett?
Korleis samsvarar prisauka med inflasjonen i samfunnet elles? Den er jo svært låg?
Eg meiner det kunne ha vore nok med fire bøker i året. Men kan man gjera ein avtale med forlaget om å få endra antallet bøker pr. år?
Terje
Haugesund
16.07.2005, 20:34

Følgende står å lese på fakturaen for bok nummer 36 som kom i posten i dag.:
Prisen på bøkene i bokserien Donald Duck & Co de komplette årgangene, har siden 1998 vært den samme. På grunn av de siste års økte produksjons- og distribusjonskostnader, ser vi oss nå nødt til å øke prisen på bøkene til 289,- per bok med virkning fra juni 2005
Og da var det bekreftet.
Innlegget blei sist redigert 22.08.2005, 19:29 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
22.08.2005, 19:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.