Andeby Online > Diskusjonsforum > En pocket - to covere
Gå tilbake til forumoversikta ...

Da Donald Pocket nr. 85 for en tid siden ble utgitt i nytt opplag fikk den også nytt cover:
http://duckman.pettho.com/covere.jpg
Hva synes dere om dette?
Og Thomas/Einar, hvordan fungerer dette i INDUCKS? Regnes det kun med den første utgaven av dette coveret, eller er begge sidestilte?
Og er det mulig å legge begge utgavene inn i outducks uten å slå dem sammen i en JPG-fil som her?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 28.09.2005, 11:43 av Olaf Moriarty Solstrand
Sigvald
41 år, Stavanger
09.07.2005, 02:24

Huff ... dette vil eg omtrent kalle blasfemi. Og "Mikke Mus"-namnet er heilt fjerna, for det er vel uaktuelt å ha han som hovudperson i ein Donald Pocket?
Eg skjønner ikkje heilt korleis dei tenker. Dei kallar det 2. opplag, men det grenser jo nesten til å vera ei ny utgåve. Eg hadde trudd at målgruppa for gjenopptrykk av gamle pocketar var folk som ville ha ting så tett opptil originalen som mogleg (eventuelt med endringar som i 95% av tilfella vil bli rekna som positive, t.d. fargelegging av alle sidene). Så då er spørsmålet kvifor i alle dagar dei spanderer eit nytt cover. Det er jo noko som ikkje kjem til å bli verdsatt. Bortsett frå av folk som ikkje har sett det gamle coveret, så klart, men kvifor skulle dei bli imponerte over at forsida var forandra?
Eg saknar forsåvidt òg dei einsfarga ryggene, som eg synest at det var idiotisk å forandre på. OK, det auker kanskje sjansen for at nye lesarar bestemmer seg for å samle, men i mi bokhylle, der eg har berre EI slik nyopptrykt bok (nummer fem), ser det berre dumt ut.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.07.2005, 02:45

Det er ganske dårlig ja, men tror dere majoriteten av det norske folk bryr seg? Det er jo en grunn til at de for holde på som de vil:( Ser forresten ut som om bildet på plakaten er photoshopet inn i sammenhengen. Spesielt himmelen bak det skjeve tårn i piza ser mistenkelig ekte ut:S Det ser veldig kunstig utt hele greia.. ihevrtfall når man sammenligner de på den måten.
Innlegget blei sist redigert 09.07.2005, 03:06 av Pocket
Pocket
25 år
09.07.2005, 03:05

Olaf Solstrand skreiv:
Huff ... dette vil eg omtrent kalle blasfemi. Og "Mikke Mus"-namnet er heilt fjerna, for det er vel uaktuelt å ha han som hovudperson i ein Donald Pocket?
Noen som vet om slike endringer også er gjort med andre covere?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
09.07.2005, 03:14

Olaf Solstrand skreiv:
Eg skjønner ikkje heilt korleis dei tenker.
Tror du de tenker i det hele tatt, da? Selv venter jeg bare på "nyutgivelser" av "Donald Duck - for full musikk" og "Donald Duck - og den grønne sfinxens gåte".
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
09.07.2005, 03:38

Klara Karamell skreiv:
Tror du de tenker i det hele tatt, da? Selv venter jeg bare på "nyutgivelser" av "Donald Duck - for full musikk" og "Donald Duck - og den grønne sfinxens gåte".
Blir kanskje heller "Donald Pocket - For full musikk" og "Donald Pocket - Den grønne sfinksens gåte".
Apropos, til whoever it may concern: Dette er vel feil?
http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/DP+++29
Blir iallfall noko som skurrer veldig når det skanna coveret ikkje har same tittel som posten. Huff, no byrja eg å frykte at "Mikke Mus som detektiv" er tittelen som brukast på andre opplag ...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.07.2005, 03:49

Aargh! Noen må stoppe elendigheten! Likte _*mye*_ bedre de gamle gode forsidene og ryggene. Utrolig irriterende med en nyutgave her og der i bokhyllen! Det skjerer seg helt ut fra de andre fine 1.utgavene med Donaldfjes og ensfarget bakrunn!
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
09.07.2005, 13:49

Sigvald skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Noen som vet om slike endringer også er gjort med andre covere?
Hvis jeg ikke husker feil (har bare originalutgivelsen) har coveret til "Mikke & Langbein på Mirakeltur" blitt endret på samme måte - Langbein har blitt byttet ut med Donald.
Dessuten har "Fantonald - Den Glemte Kisten" byttet navn til "Donald Pocket - Fantonald"
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
09.07.2005, 14:31

Sigvald skreiv:
Og Thomas/Einar, hvordan fungerer dette i INDUCKS? Regnes det kun med den første utgaven av dette coveret, eller er begge sidestilte?
Og er det mulig å legge begge utgavene inn i outducks uten å slå dem sammen i en JPG-fil som her?
Ettersom dette er forskjellige tegninger har de to forsidene garantert forskjellige koder. Jeg tror derfor jeg legger til en ekstra linje for den nye forsiden. Når du skal legge bildene inn i outducks kan du kalle den gamle forsiden no_dp_0085a_001.jpg, og den nye no_dp_0085aa_001.jpg.
Einar
22 år, Vennesla
09.07.2005, 15:43

Jeg kan godt forstå at dette er blitt gjort. Ikke at jeg forsvarer det, men jeg vil tro at det nye cover'et har mye større appell til nye lesere enn det gamle. Det ser ut til at det gamle cover'et er tegnet av Tello, og streken her er ikke (i mine øyne ihvertfall) spesiell elegant. Det nye cover'et har en mye flottere tegning, og bedre farger. Hovedgrunnen tror jeg likevel er at Mikke og Langbein selger ikke så bra som Donald, så for å få litt mer fart i salget, har de laget et mer tidsriktig med Donald istedet.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
48 år, Bergen
09.07.2005, 16:21

Einar skreiv:
Ettersom dette er forskjellige tegninger har de to forsidene garantert forskjellige koder. Jeg tror derfor jeg legger til en ekstra linje for den nye forsiden. Når du skal legge bildene inn i outducks kan du kalle den gamle forsiden no_dp_0085a_001.jpg, og den nye no_dp_0085aa_001.jpg.
Ja, det er også mit forslag til, hvordan det gøres. Der er ikke regler for den slags, for det er vel det, man må kalde et undtagelsestilfælde. Så hvis der ikke er alt for mange forandringer, kunne I gøre sådan (og så skrive en kommentar på hver forside-linie, der fortæller hvilket oplag den hører til). Er det derimod mere reglen end undtagelsen, at genoptryk er forandrede, ville det måske være bedre at lave en ny udgivelse (fx DPA, Donald Pocket andre opplaget (og så blot på norsk istedet ;-) ))
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
10.07.2005, 20:52

Pocket skreiv:
Det er ganske dårlig ja, men tror dere majoriteten av det norske folk bryr seg? Det er jo en grunn til at de for holde på som de vil:( Ser forresten ut som om bildet på plakaten er photoshopet inn i sammenhengen. Spesielt himmelen bak det skjeve tårn i piza ser mistenkelig ekte ut:S Det ser veldig kunstig utt hele greia.. ihevrtfall når man sammenligner de på den måten.
For ikke å snakke om bakken, den ser i alle fall ut som stammer fra en virkelig gate.
En kan til nød godta at de endre cover'ne n¨r det blir nyopptrykk, men da får de i alle fall holde seg til tegning og ikke drive å lime inn bakgrunner fra ekte bilder!
Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!
Asterix
18 år, Sande i Vestfold
10.07.2005, 21:14

Sigvald skreiv:
Da Donald Pocket nr. 85 for en tid siden ble utgitt i nytt opplag fikk den også nytt cover:
http://duckman.pettho.com/covere.jpg
Hva synes dere om dette?
Sukk. Dette synes jeg rett og slett er tåpelig. Jeg er av den oppfatning at et opptrykk av et allerede utgitt verk _*SKAL*_ være tilnærmet lik originalutgaven. For min del kan det aksepteres at fargene er endret noe, men det som har skjedd i dette tilfellet mener jeg er ren og skjær "voldtekt" av originalen.
(Jeg er også av dem som ville foretrukket å ha ensfargede rygger på de første 99 pocketene. Ettersom også jeg har et betydelig antall av de ensfargede, ville jeg fått problemer med å opparbeide meg hele rygg-motiver.)
Innlegget blei sist redigert 12.07.2005, 23:57 av Fergus
Fergus
25 år, Grimstad
12.07.2005, 23:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.