Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Minivifta smeltet

Andeby Online > Diskusjonsforum > Minivifta smeltet

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Hehe:-) Men nei, jeg tuller ikke; det virket! Det har du mitt ord på;-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

05.07.2005, 20:51

sikkert mitt også. Min "virker" feil vei, men gidder ikke å skifte på batteriene.

Omanga Carl

Magnus Murphy
17 år, Sandefjord

05.07.2005, 21:03

Ted skreiv:

Hehe:-) Men nei, jeg tuller ikke; det virket! Det har du mitt ord på;-)

Er dette eit "eg berre tester kor mange forumbrukarar som er dumme nok til å tru på meg"-innlegg?

Sjølv får eg iallfall kjensla "hm, kanskje eg skulle prøve det, men eg VEIT at det ikkje kjem til å verke, så dersom eg prøver det likevel berre for å prøve, har Ted klart å lure meg i fella!" :-)

Ugh, det er varmt for tida. Ergerleg å ha ei minivifte liggjande som ein ikkje tør å bruke.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

05.07.2005, 21:42

Olaf Solstrand skreiv:

Ted skreiv:

Hehe:) Men nei, jeg tuller ikke; det virket! Det har du mitt ord på;)

Er dette eit "eg berre tester kor mange forumbrukarar som er dumme nok til å tru på meg"-innlegg?

Sjølv får eg iallfall kjensla "hm, kanskje eg skulle prøve det, men eg VEIT at det ikkje kjem til å verke, så dersom eg prøver det likevel berre for å prøve, har Ted klart å lure meg i fella!" :-)

Ugh, det er varmt for tida. Ergerleg å ha ei minivifte liggjande som ein ikkje tør å bruke.

Hmm... Ted VET at det virker... og Olaf VEIT at det ikke virker...

Som den elektro-ingeniøren jeg er, så måtte jo dette testes.. Og selvfølgelig har Ted rett.. En elektromotor går andre veien når polariteten på batteriene skiftes. Så dersom vifta vifter bakover er det bare å snu batteriene.

Og det er helt sant og vist.. bare prøv!

Diff

05.07.2005, 22:39

Jeg vil også slenge meg på lasset av de som kan bekrefte dette, og etter som jeg IKKE er elektro-ingeniør, må jeg basere mine uttalelser på mine barndomseksperimenter:-). De små elmotorene som brukes i disse viftene er av samme type som de som ble (blir?) brukt i bilbaner. (sånne festlige små innretninger som man har det morro med) Noe jeg hadde det veldig morro med som liten var å sette bilene feil vei på banen slik at de to børstene som var i kontakt med banen fikk omvendt polaritet, og vips rygget bilene på banen, det var kjempefestelig for en liten gutt som meg:-)

Fergus
25 år, Grimstad

05.07.2005, 23:02

Forresten så lukter min vifte svidd hver gang jeg tester den. Demonterte den nå og sjekka motoren. Den var like fin, og skulle greit tåle en del bruk med vanlige batterier. Så lenge man er oppegående og passer på, så er det ikke farlig å bruke den.

Om derimot en liten unge (eller ikke så smart voksen, selvfølgelig) bruker den med ukurante batterier og leker med den, feks bremser vifta og lager motstand, så kan motoren brenne seg. I fleste tilfeller vil det ikke gjøre noe annet enn å lage et lite svimerke inne i vifta. Den kan derimot smelte, men dette vil skje langsomt. Det er ikke snakk om at den plutselig tar fyr og nærmest eksploderer.. Så jeg kommer nok til å bruke min vifte på varme sommerdager... Eller egentlig ikke.. Ble vel lei av den etter ca 3 minutter. Men tøff ser den ut, på skrivebordet, når den hviler på den innfelte støtta :)

Diff

05.07.2005, 23:04

Forresten 2: Når jeg satte sammen vifta igjen, ble det nok bedre kontakt på koblingene. Nå går vifta dobbelt så fort som før :-D

Innlegget blei sist redigert 05.07.2005, 23:43 av Diff

Diff

05.07.2005, 23:42

Heh, OK, eg har tydelegvis langt dårlegare innsikt i elektronikk enn eg trudde. Er vel dette med at batterilukene har fjær i den eine enden som forvirra meg. Jaja, inga skade skjedd.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

05.07.2005, 23:53

Diff skreiv:

Forresten så lukter min vifte svidd hver gang jeg tester den.

Diff skreiv:

Forresten 2: Når jeg satte sammen vifta igjen, ble det nok bedre kontakt på koblingene. Nå går vifta dobbelt så fort som før :D

Høres ikke stabilt ut, ikke bra.

Pocket
25 år

06.07.2005, 00:16

Diff skreiv:

Forresten 2: Når jeg satte sammen vifta igjen, ble det nok bedre kontakt på koblingene. Nå går vifta dobbelt så fort som før :D

Kan dette vaere p.g.a at viftebladene er "flate" det skjer flere ganger paa min.

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

06.07.2005, 03:28

Om bare scalectrix hadde gått dobbelt så fort når man snudde dem.

Pocket
25 år

06.07.2005, 05:38

don rosist skreiv:

Diff skreiv:

Kan dette vaere p.g.a at viftebladene er "flate" det skjer flere ganger paa min.

I begynnelsen sto min vifteblad rett ut til siden, og da kom det selfølgelig ikke noe luft, men det var bare til å "dra" viftebladene helt til toppen av sporet, og så står bladene der, i hvertfall på min...

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

06.07.2005, 12:34

Diff skreiv:

Forresten 2: Når jeg satte sammen vifta igjen, ble det nok bedre kontakt på koblingene. Nå går vifta dobbelt så fort som før :-D

Hvorfor ikke være litt vill og gal og seriekoble litt flere batterier enn det vifta skal gå på, eller lete frem scaletrix bilbanene og koble vifta til fartskontrollerene der. Ikke få meg på kveldsnytt når dette blir litt for varmt :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 07.07.2005, 12:08 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

07.07.2005, 12:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.