Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Carl Barks Library på ebay

Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Library på ebay

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Ja, ja, forhåpentligvis er portoen høyere fra USA enn fra Tyskland slik at denne kjøperen ikke slipper altfor billig unna.

Kvifor i alle dagar **håper** du at denne norske donaldisten må betale så mykje som mogleg?

Ikke så mye som mulig, men gjerne like mye som jeg måtte betale i vinter. Jeg betalte i underkant av 15.000 kroner, et beløp som både Erik Hørthe og AC mente var akseptabelt.

Huff og huff. Her kommer tydeligvis ditt sanne vesen frem. Jeg trodde faktisk ikke du mente det alvorlig men nå når du har klarlagt det bedre, er jeg faktisk nærmest rystet. Har enda til gode å møte griske og egoistiske samlere IRL. Det skal jeg så godt som jeg kan også unngå i fremtiden.
Det å ønske at andre skal måtte betale dyrere enn deg er rett og slett grusomt egoistisk. Med tanke på det, kan jeg da tenke meg hvordan det må være som en kniv som vries rundt i såret ditt når jeg kan melde at jeg betalte 7000 kroner for hele herligheten, og det med plastikk rundt alle sammen.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

18.06.2005, 22:57

Einherje skreiv:

Huff og huff. Her kommer tydeligvis ditt sanne vesen frem. Jeg trodde faktisk ikke du mente det alvorlig men nå når du har klarlagt det bedre, er jeg faktisk nærmest rystet. Har enda til gode å møte griske og egoistiske samlere IRL. Det skal jeg så godt som jeg kan også unngå i fremtiden.

Det å ønske at andre skal måtte betale dyrere enn deg er rett og slett grusomt egoistisk.

Her rører du noe alldeles forferdelig. Jeg er slett ikke den typen som grafser til meg mest mulig når jeg handler/bytter med andre Donaldister. AC og MikroMidas var selv i Bergen og så at jeg ikke tok et eneste øre ekstra for det norske Don Rosa indekset selv om DR signerte dem. Og AC kan bekrefte at når jeg samler norske Fantonald o.l. til danske venner får de selvsagt disse for det samme som jeg har betalt (norske beløp regnes selvsagt først om til danske kroner).

Med tanke på det, kan jeg da tenke meg hvordan det må være som en kniv som vries rundt i såret ditt når jeg kan melde at jeg betalte 7000 kroner for hele herligheten, og det med plastikk rundt alle sammen.

Her sier du ingenting om når dette skjedde eller hvordan det gikk til så dette sier ikke all verdens. Jeg betalte selvsagt også mindre for min norske LO$ i 1997 da den var ny enn det samlere må ut med i dag. De som kjøpte DD&Co 1/1948 i desember 1948 slapp også billig unna i forhold til hva samlere må betale for samme blad i dag.

Det eneste jeg således kan lese ut av din kommentar her er at du kanskje er ute etter å så tvil omkring dømmekraften til de seriøse donaldistene jeg diskuterte mitt innkjøp med før jeg aksepterte tilbudet.

chrisron skreiv:

Einherje skreiv:

Hvis de som kjøpte den er fra Norge, så tviler jeg at den ble kjøpt for å spare penger i henhold til den norske utgivelsen. 2005 dollar blir sånn circa 16 162 kroner, og da er ikke frakten i beløpet. Såfremt vedkommende ror over atlanteren for å hente bokverket selv for så å ro tilbake til gamlelandet, ja da går han i minus.

Jeg får det til å bli 12832 kr (Dollarkurs 6.40)

For å roe diskusjonen litt har jeg nå selv regnet litt på dette med Aftenpostens valutakalkulator. Jeg har også lagt til $195 for frakten (jeg betalte €195 for frakt m/forsikring - dette er medregent i den totalsummen på i underkant av 15.000 som jeg betalte for mitt CBL) og får da: 14206.06 kroner. Da er nok ikke bankens valutamargin regnet med. Alt i alt ser det m.a.o. ut til at vår venn (hvem det nå måtte være) som vant auksjonen må ut med noenlunde hva man burde kunne vente for et slikt praktverk. Jeg er selvsagt den første til å ønske til lykke med dette kjøpet som IMO er verdt hver krone.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 19.06.2005, 04:23 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.06.2005, 02:57

Ja, det hadde selvfølgelig vært en skam om vedkommende hadde kjøpt et verk som er verdt 15 000 kroner for bare 10 000 (som et eksempel).

Da ville jeg følt av verden var urettferdig og at de jeg hadde konsultert meg med ikke hadde peiling på hva de pratet om.

Det er nemmelig ikke mulig at ting selges for under faktisk verdi.

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.06.2005, 12:51

Da CBL i sin tid kom ut, kosten 1 kassett 1000,-. Jeg var så "heldig" at gjennom noen uheldige omstendigheter bare trengte å betale 7000,- for herligheten.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

19.06.2005, 18:55

Sigvald: Dersom du hadde fått tilbod om å kjøpe eit perfekt Carl Barks Library i Mint Condition for tjue kroner, hadde du nekta da, ettersom den prisen set AC og Erik Hørthe i eit dårleg lys?

Eg er heilt einig i at CBL er verdt 15.000, eller meir enn det. Men hadde eg fått tilbod om å kjøpe det for ein tusenlapp, hadde eg ikkje takka nei, sjølv om eg veit at det er verdt veldig mykje meir. Er eg full av dobbeltmoral? Ikkje såvidt eg kan sjå.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.06.2005, 19:21

Poenget er at det ikke trenger å være feil at værket er verdt 15000 på det åpne markedet selv om en eller annen greier og selge det billigere.

Det som bestemmer prisen er ikke hva en greier å få men hva snittprisen ligger på.

Lars Olav
32 år, Grimstad

19.06.2005, 20:27

Lars Olav skreiv:

Ja, det hadde selvfølgelig vært en skam om vedkommende hadde kjøpt et verk som er verdt 15 000 kroner for bare 10 000 (som et eksempel).

Da ville jeg følt av verden var urettferdig og at de jeg hadde konsultert meg med ikke hadde peiling på hva de pratet om.

Ved auksjoner går ting gjerne for overpris.

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald: Dersom du hadde fått tilbod om å kjøpe eit perfekt Carl Barks Library i Mint Condition for tjue kroner, hadde du nekta da, ettersom den prisen set AC og Erik Hørthe i eit dårleg lys?

Dette dreier seg ikke om et personlig tilbud, men om en auksjon. Det er annerledes.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 19.06.2005, 23:58 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

19.06.2005, 23:56

Sigvald skreiv:

Lars Olav skreiv:

Ved auksjoner går ting gjerne for overpris.

Hvor har du fått dette intrykket fra?

Jeg driver som kjent med autografer og jeg har ved veldig mange anledninger sett auksjoner med ekte autografer gå til langt under markedspris. Grunnen: kansje ikke beskrivelsen var bra nok til at de riktige kjøperene så denne auksjonen?

Jeg tror du kan droppe denne diskusjonen. Du kjenner tydeligvis ikke nok til hva auksjon er for noe.

Lars Olav
32 år, Grimstad

20.06.2005, 01:00

På tide å lete frem denne tråden igjen:
Nå gikk det akkurat ett komplett CBL på ebay for 999 US$ og reservert minstepris ble oppnådd. Hva den prisen vil frembringe av misunnelse hos folk med anlegg for det her på forumet skal jeg ikke synse om, men det er faktisk billigere enn det jeg selv betalte for mitt på slutten av det glade 90 tallet når jeg var student. Men dette verket var kun til salgs innen usa. Det kan bekrefte min første ebay lov om at ting blir billigere hvis du kjøper ting på slike auksjoner, enten ved å overtale selger til å selge hit eller oppretter deg en adresse der borte. Det kan også bekrefte min andre ebay lov om at selger du noe sjeldent rett etter noen andre så taper prisen seg. Timing av auksjoner er viktig. Min tredje ebay lov (bare for å brese meg) sier at på sommeren er ting billigere, og når feriepengene er kommet i våre lommer så er det enkelt å kjøpe alt for mye fint :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 27.06.2005, 10:46 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

27.06.2005, 10:43

Så kan jeg da fortælle om en heldig dansker (desværre ikke mig) Han vandt et komplet sæt CBL på ebay, med BYE IT NOW til $350, portoen var $350, det synes sælger var meget så han gav et afslag i prisen på $100. Så et komplet sæt købt på ebay for under et år siden til $600 inkl. porto. Også blev han sgu heller ikke snuppet i tolden

odgaard
Danmark

28.06.2005, 22:15

odgaard skreiv:

Så kan jeg da fortælle om en heldig dansker (desværre ikke mig) Han vandt et komplet sæt CBL på ebay, med BYE IT NOW til $350, portoen var $350, det synes sælger var meget så han gav et afslag i prisen på $100. Så et komplet sæt købt på ebay for under et år siden til $600 inkl. porto. Også blev han sgu heller ikke snuppet i tolden

**DET** er slike ting jeg liker å lese. Heldiggrisen han, vet han vil trives med det. En glede ut livet.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

28.06.2005, 22:39

odgaard skreiv:

Også blev han sgu heller ikke snuppet i tolden

Der er ihvertfall en fordel med å bo i Norge, null avgifter i form av toll og moms på bøker og tegneserier :-) Men jeg kan godt kjøpe ett til for 350 US$ og jeg skulle klart og fått portoen lavere.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

28.06.2005, 22:52

MikroMidas skreiv:

odgaard skreiv:

Også blev han sgu heller ikke snuppet i tolden

Der er ihvertfall en fordel med å bo i Norge, null avgifter i form av toll og moms på bøker og tegneserier :) Men jeg kan godt kjøpe ett til for 350 US$ og jeg skulle klart og fått portoen lavere.

Jepp stemmer det med null toll og avgifter - såfremt du ikke bruker DHL. De har det med å fortolle bøker, slik at man må betale moms og avgift av dem. Nytter ikke å forklare dem feilen eller - stokk døve. Har skjedd meg en gang (og det ble dyrt), samt hørt om en annen det har skjedd med. Er nå veldig nøye på hva selger bruker av transportfirma.

Rikerud
30 år, Bærum

29.06.2005, 01:39

MikroMidas skreiv:

Men dette verket var kun til salgs innen usa.

Bra det da.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

29.06.2005, 15:47

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Bra det da.

Kvifor i alle dagar er det bra? :-) Bra for amerikanarar, men ikkje særleg bra for alle oss andre. :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.06.2005, 15:54

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Bra det da.

Kvifor i alle dagar er det bra? :-) Bra for amerikanarar, men ikkje særleg bra for alle oss andre. :-)

Er vel slik å forstå at hadde verket vært til salgs utenfor USA, ville det ha fått en mye høyere pris en det som det ble. Med andre ord så er den reele verdien høyere, noe som er bra for de som faktisk eier dette. De har nok betalt fyrstelig for det, og ser nok helst at verdien ikke faller.

Rikerud
30 år, Bærum

29.06.2005, 18:22

Rikerud skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Bra det da.

Med andre ord så er den reele verdien høyere, noe som er bra for de som faktisk eier dette. De har nok betalt fyrstelig for det, og ser nok helst at verdien ikke faller.

Det der er avskyelige oppsittertanker. Jeg eier CBL. Jeg ser helst at de som velger å selge sitt, gir det fra seg for så lav pris som mulig.
Når den dag kommer at jeg ikke har glede av mitt CBL, vil jeg heller velge å gi det vekk til en ung samler innenfor familie/vennekrets fremfor å griskselge det på qxl.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

29.06.2005, 18:25

Hvorfor skal man selge billig når markedet tilsier noe annet? Enhver med forretningsans vil prøve å få mest mulig for det man selger. Jeg selger ikke vekk en veteranbil billig, fordi det er griskt å ville få mest mulig igjen for det. Skjønner ikke helt hvordan dere kan mene at man da er grådig?? Business er business, man flyr jo ikke rundt å leker robin hood.
Man jobber jo faktisk for tinga man kjøper seg, er bare raringer som ikke vil ha noe igjen for det.

Innlegget blei sist redigert 29.06.2005, 19:09 av Pocket

Pocket
25 år

29.06.2005, 18:59

Einherje skreiv:

Når den dag kommer at jeg ikke har glede av mitt CBL, vil jeg heller velge å gi det vekk til en ung samler innenfor familie/vennekrets fremfor å griskselge det på qxl.

Fin tankegang, la meg vite det om du skulle trenge ein ny bestevenn eller det dukker opp opningar for inngifte i familien din når du byrjar å miste glede for ditt CBL. :-)

Pocket skreiv:

Hvorfor skal man selge billig når markedet tilsier noe annet? Enhver med forretningsans vil prøve å få mest mulig for det man selger. Jeg selger ikke vekk en veteranbil billig, fordi det er griskt å ville få mest mulig igjen for det. Skjønner ikke helt hvordan dere kan mene at man da er grådig?? Business er business, man flyr jo ikke rundt å leker robin hood.

Du har sjølvsagt heilt rett i det, men eg må ærleg seie at som donaldist har eg langt meir sympati med dei unge håpefulle som ønsker å kjøpe eit Carl Barks Library enn med dei som prøver å selge det og difor vil at samlarverdien skal vera så høg som mogleg. Klart, det er herleg å vite inni seg at eit bokverk ein eier er verdt femten tusen, men det er herlegare å gi fullstendig blaffen i det verket fordi det er så bra at ein aldri, aldri, aldri skal selge det same kva. (OK, //dersom// Ray Bradbury får rett i sine framtidsromanar og det plutseleg banker på skumle folk med "Fahrenheit 451" på hjelmene sine, kan ein byrja å vurdere å kvitte seg med det, men **eg** hadde ikkje gjort det. :-))

Sjølvsagt skal ein følja forretningssansen, men så lenge det ikkje er eg som er selger her, er det den ivrige donaldisten som ønsker å //skaffe// //seg// Biblioteket eg har sympati for, så då ser eg gjerne at prisen er så låg som mogleg.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.06.2005, 19:10

Sympati? Får det jo til å høres ut som en kamp mellom godt og ondt:) Om et verk er verdt 15 000.- så er det verdt 15 000.- Om samleren på død og liv skal ha CBSV og ikke har penger så får samleren innse dette , for finnes det nok av alternativer til CBSV. Om ikke under ett, så kan man skaffe seg biter fra her og der.
Selv om tegneseriene om Andeby skal være mest mulig tilgjengelige for allmenheten må det være lov å sette en høy pris på en del ting. Håper aldri at jeg selv må kvitte meg med bøkene, men om jeg må skal jeg ha så mye som mulig for det. Ville du Olaf, solgt CBSV til en pengelens samler på 20 år for 12 000.- eller hadde du solgt det til en 50-åring for 15 000.-, om du hadde bud fra begge parter? Svaret er vel gitt på forhånd, tror jeg.
Syntes det er litt på kanten å kalle folk grådige fordi de vil sitte igjen med mest mulig etter et salg. Om derimot lillebroren min var hypp på CBSV og jeg ville kvitte meg med det, seff hadde jeg solgt det for halv pris eller no. Det er derimot innenfor slekta.

Om andre får tak i dett verket senere til 5000.- så unner jeg dem det, men det vil allikevel føles litt surt å vite at man kunne fått det 10 000.- billigere. Enige?

Innlegget blei sist redigert 29.06.2005, 19:27 av Pocket

Pocket
25 år

29.06.2005, 19:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.