Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Don Rosa`s beste

Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa`s beste

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Midt i en diskusjon om Don Rosa før og nå stiller jeg dette spørsmålet som kanskje har vært oppe før, husker ikke helt...

Scenario:
Don Rosa har lagt opp som tegner/forfatter. Og Egmont Serieforlaget (er det det det heter?) har gitt _*deg*_ oppdraget i å samel boka Don Rosa`s beste. Den skal inneholde de 12 beste historiene fra Don Rosas Duck-liv. Du kan velge hvilke historier som helst, men du skal huske på at det er utgitt en bok som heter "Skrue McDucks Liv og Levnet" (som er et hint til å kanskje velge andre historier enn LoS-historier). Noe som "Hall of Fame" har du derimot aldri hørt om. Hva blir ditt valg? Her er mitt...

1. _*Solens*_ _*sønn*_ - En av de beste historiene Don lagde var hans første. En historie som etter min mening inneholder alt. En klassiker!

2. _*Skatt*_ _*i*_ _*glass*_ _*og*_ _*ramme*_ - Yndlingshistorien min. Kan ikke la være å tenke på sommer, sol og bare det å nyte livet når jeg leser denne. Et mesterverk!

3. _*Pelldegvekk-krigen*_ - En knallgod Barks-etterfølger. Har ikke historien lenger (mista den), men fortsatt står bildet da onkel Skrue bestemmer seg for å gå imot han "slemme fyren" sterkt i hodet mitt. Og da han dytter bort indianerhøvdingen og sier at "nei, jeg vil gkøre det selv". Fantastisk!

4. _*Visdommens*_ _*voktere*_ - Denne har jeg ikke en gang lest...! Men har hørt så mye bra om den, at den skal med.

5. _*Kong*_ _*Krøsus`*_ _*skatt*_ - Enda en klassiker. Liker avslutninga på denne historien. Og Donald som går og nynner på "Lydia, den tatoverte dama" er så bra... :-)

6. _*De*_ _*10*_ _*avartarene*_ - Oi oi oi, for en historie. Den mest spennende historien Don`en har laga vil jeg påstå. Også en historie som inneholder ALT. Ved siden av Skatt ig alss og ramme er dette min favoritt.

7. _*En*_ _*helt*_ _*spesiell*_ _*liten*_ _*ting*_ - Greit da, så hadde jeg nok enda en favoritthistorie. Denne er rett og slett fantastisk. Det optimale møte mellom onkel Skrue og hans fiender skjer her.

8. _*Går*_ _*på*_ _*veggen*_ - En gag-historie, kanskje den beste Don har laga? Denne går det an å lese mange ganger uten å bli lei...

9. _*Kampen*_ _*om*_ _*Sampo*_ - En historie jeg ikke skjønte så mye av i starten) da jeg var 12), med masse vanskelig lyrikk, men etter hvert har det gått opp for meg hvor stor denne historien egentlig er. Et mesterverk av Don Rosa!

10. _*De*_ _*tre*_ _*caballeros*_ _*rir*_ _*igjen*_ - En historie jeg bare elsker. Donalds møte med gamle venner er grunnlaget for en utrolig spennende skattejakt, med den utrolig tøffe fyren Gullhatt etter dem. Og jeg må innrømme at jeg skulel ha likt å hørt en live-versjon av "Tre glade caballeros"-sangen! :-) Kanskje Don Rosas siste historie som jeg finenr 100% perfekt?

11. _*Jakten*_ _*på*_ _*tempelridderskatten*_ - Var det ikke det den het? En historie som kanskje mister litt av fokuset når et gjelder skattejakten - men slutten på den er kanskje den beste slutten jeg har lest. Du _*må*_ like Don Rosas historikk om du kan elske den, men når Skrue og Penny får snakket sammen - det ga meg nesten frysninger gjennom ryggen.

12. _*En*_ _*drøm*_ _*for*_ _*livet*_ - En god avslutning på en "Best of"-bok. En historie hvor minnene fra Skrues liv - og kanskje også Don Rosas tegneserieliv(?) blir lagt frem på en verdig måte.

Tror jeg skulle gitt mye for en sånn bok...

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 02.02.2005, 21:15 av Wilfu

Wilfu
21 år, Bamble

02.02.2005, 21:09

Eg gidd ikkje skrive heile mi liste, den blir alt for lik di. Men for å gjere den perfekt, vil eg gjere følgjende forandringar:

Ut: Visdommens voktere, De 10 Avatarene og En drøm for livet.

Inn: Pengeflommen (Den første Rosa-historia eg las. Har difor ein spesiell plass i mitt hjarte.) På et sølvfat. (Hans mest hysteriske gag-historie) Mindre og mindre. (Genialt morosam)

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

02.02.2005, 21:29

Grunngir kun dei du ikkje lista, Wilfu

- tilfeldig rekkjefølgje -

1. _*Solens*_ _*sønn*_

2. _*Den*_ _*Siste*_ _*Herren*_ _*av*_ _*Eldorado*_ - Slutten er noko av det som sit aller best klistra til netthinna mi av alt Rosa nokon gong har laga.

3. _*Visdommens*_ _*voktere*_

4. _*Kong*_ _*Skrue*_ _*av*_ _*Skrueriket*_ - antakeleg av nostalgiske grunner, men eg er svært glad i denne historia. Den er forøvrig reine karakterstudiet i korleis eg tenkjer på Skrue McDuck, på svært mange punkt... grådigheiten, kynismen, omtanken, det harde ytret... osv.

5. _*Kong*_ _*Krøsus`*_ _*skatt*_

6. _*De*_ _*10*_ _*avatarene*_

7. _*En*_ _*helt*_ _*spesiell*_ _*liten*_ _*ting*_

8. _*Går*_ _*på*_ _*veggen*_ - buss-sjåfør-scenen tar kverken på meg kvar gong.

9. _*Glem*_ _*Det!*_ - trappene solgte meg totalt.

10. _*Reise*_ _*til*_ _*Jordens*_ _*Indre*_ Mulig eg hugsar tittelen feil og blander for mykje med Verne, men den historia der Skrueløs blir oppfunne, i alle fall. Får klaustrofobi av å lese reisa nedover, og hugsar spenninga i å vente på neste del av fortellinga.

11. Uff, dette byrja bli vanskeleg, særleg sidan eg ikkje har noko liste over historiane framme og gjer dette etter hukommelsen... _*På*_ _*et*_ _*Sølvfat*_... eller kanskje _*Columbuskartene*_ (sett sånn, sneik eg meg til å nominere to? 8) )

12. Er så mange... Drøm for livet, Hans første suksess, Pelldegvekk-krigen, omtrent alle LoS-b-historiene... Trur eg må velge den med kapteinen og fotografiapparatet (Skippern på Cutty Sark? Eller var det ein annan ein?), den har så mange artige scener.
EDIT: Nei, så klart, _*I*_ _*Hjertet*_ _*Av*_ _*Yukon*_ må få denne plassen. :-)

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 12:29 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

03.02.2005, 00:23

Hvorfor i all verden har dere utelatt den kanskje gjeveste av dem alle "Petter Smart - hans første suksess"???

Det er i hvert fall den første historien jeg ville hatt med.

En annen åpenbar historie som dere har glemt er "Fra Andeby til Lillehammer" med handling i Norge.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 00:28 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

03.02.2005, 00:25

Sigvald skreiv:

Hvorfor i all verden har dere utelatt den kanskje gjeveste av dem alle "Petter Smart - hans første suksess"???

Det er i hvert fall den første historien jeg ville hatt med.

Eg nemnde den på tolver'n (skjønt eg hugsa tittelen feil, har fiksa no) men den blei nok slått. Er dog forståeleg at du set den ekstra høgt ;-)

En annen åpenbar historie som dere har glemt er "Fra Andeby til Lillehammer" med handling i Norge.

Joda, men det gir ikkje automatisk superkvalitet. Nasjonalkjensle har eg, men det får då vere grenser. Historia er god, men etter mi meining langt frå Dons tolv beste. Kva ville di liste bestått av, Sigvald? :-)

- Illyria

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 00:42 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

03.02.2005, 00:41

Sigvald skreiv:

Vel fordi de ikke synes, at netop den serie er den kanskje gjeveste av dem alle... Husk på, at sådanne lister altid vil være individuelle, og at der ingen facit er.

Men hvordan ser din egen liste ud, Sigvald?

Min vil nok inkludere de serier, jeg for nyligt nævnte i en anden tråd. Så (i tilfældig rækkefølge):

- The Crocodile Collector / Krokodillejegeren -- rigtig god og original historie.
- His Majesty, McDuck / Kong Skrue den første -- også rigtig godt plot og masser af morsomme scener. Er egentlig meget enig med kommentaren om samme serie højere oppe. Husker specielt scenen med det ekstra ark papir med nuller :-)
- On Stolen Time / Tidstyvene -- elsker historier med geniale Gearloose-opfindelser :-)
- The Duck Who Fell to Earth / Høyt oppe og langt nede -- kunne måske erstattes med Hearts of the Yukon / I hjertet av Yukon.
- Incident at McDuck Tower / Drama i tårnet -- herlige gags, uforglemmelig humor.
- Island at the Edge of Time / Gulløya -- denne historie fik mig vist til at tænke over ting omkring datolinien, som jeg ikke havde overvejet før -- så måske er den mest med af nostalgiske grunde... hmm, nej, det er stadig en god eventyr-serie.
- War of the Wendigo / Pelldegvekk-krigen -- læste den, før jeg læste Barks' original, og den klarer sig storartet alene.
- The Guardians of the Lost Library / Visdommens voktere -- rigtig god historie fyldt med humor.
- Cash Flow / Pengeflommen -- har først læst den på dansk for nylig (og kun få år før på engelsk), så her er det ikke nostalgien, der spiller ind. Igen: geniale gags over endnu mere geniale Gearloose-opfindelser. (*)
- Last Sled to Dawson / Siste hundeslede til Dawson -- en af de aller, aller første lange eventyr-serier fra DR. Herlig.
- Return to Xanadu / Tilbake til Xanadu -- den dal, hvor alting er fryd og gammen, er værd at drømme sig hen til.
- The Duck Who Never Was / Fødselsdagen -- elsker "hvad nu hvis"-eksperimenter :-)

(*) Gearloose-opfindelser af den helt tekniske art elsker jeg generelt. Jeg kan specielt anbefale en række undergrunds-serier med Gyro Gearloose/Petter Smart af Kristian Thougård Pedersen. Han er ikke bange for at remse matematiske formler op i serierne, så de er nok mest for nørderne blandt os. Læs dem, hvis dette siger dig noget, og du skulle få mulighed for det.

En historie bliver vel ikke god alene på grund af det land, den foregår i...

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
29 år, Danmark

03.02.2005, 01:30

pryds skreiv:

- His Majesty, McDuck / Kong Skrue den første -- også rigtig godt plot og masser af morsomme scener. Er egentlig meget enig med kommentaren om samme serie højere oppe. Husker specielt scenen med det ekstra ark papir med nuller :-)¨

Hehe, ja, den, og den herlege scenen der Skrue får Donald til å kjøpe han ei pølse, og tjener penger på det.

- The Duck Who Fell to Earth / Høyt oppe og langt nede

Hm. Denne tittelen ringer ingen bjeller. Kan det vere mogeleg at eg ikkje har lese den? Kva handlar den om?

kunne måske erstattes med Hearts of the Yukon / I hjertet av Yukon.

Uff, så klart, den skulle eg hatt på mi liste òg. *endre* :-)

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

03.02.2005, 09:55

"Høyt oppe og langt nede" tror jeg handler om Skrue som vil tjene penger på å resirkulere gamle satelitter. Dette har han tenkt å gjøre vha. en ombygd DC3, men det går ikke særlig bra.
Jeg kan ikke huske nøyaktig hviket blad den kom i, men det var en forsidehistorie fra begynnelsen av 90-tallet.

HMS
24 år, Karmøy

03.02.2005, 11:13

Wilfu skreiv:

Midt i en diskusjon om Don Rosa før og nå stiller jeg dette spørsmålet som kanskje har vært oppe før, husker ikke helt...

Scenario:
Don Rosa har lagt opp som tegner/forfatter. Og Egmont Serieforlaget (er det det det heter?) har gitt _*deg*_ oppdraget i å samle boka Don Rosa`s beste. Den skal inneholde de 12 beste historiene fra Don Rosas Duck-liv. Du kan velge hvilke historier som helst, men du skal huske på at det er utgitt en bok som heter "Skrue McDucks Liv og Levnet" (som er et hint til å kanskje velge andre historier enn LoS-historier). Noe som "Hall of Fame" har du derimot aldri hørt om. Hva blir ditt valg?

Jeg ser nå at du IKKE begrenser utgivelsen kun til Norge. På den bakgrunn ser min liste slik ut:

1. _*AR*_ _*102:*_ _*Solens*_ _*Sønn*_ - Don Rosas første Disney-historie hører selvsagt med.

2. _*AR*_ _*113:*_ _*Siste*_ _*slede*_ _*til*_ _*Dawson*_ - Denne historien ble tegnet på Barks' underlag og betyr således svært mye for Don Rosa - hører selvsagt med.

3. _*AR*_ _*130:*_ _*Tilbake*_ _*til*_ _*Gufseplassen*_ - Den første lange Don Rosa historien jeg leste OG seqel til Barks' kanskje aller beste verk - hører selsvagt med.

4. _*D*_ _*90314:*_ _*Tilbake*_ _*til*_ _*Xanadu*_ - En av hans beste historier - hører selvsagt med.

5. _*D*_ _*92380:*_ _*Visdommens*_ _*voktere*_ _*(korrigert*_ _*versjon)*_ - Historien om Hakkespettboken. Inneholdt visse feil da den første gang ble utgitt i Norge og Danmark. Den ble dessuten laget etter norsk forespørsel. Hører selvsagt med.

6. _*D*_ _*94144:*_ _*Columbuskartene*_ - Er ikke utgitt i Sverige. Hører således selvsagt med av hensyn til de svenske leserne.

7. _*D*_ _*94202:*_ _*Mindre*_ _*og*_ _*mindre*_ _*(utvidet*_ _*versjon)*_ - Hører selvsagt med fordi den ekstra siden som ble utgitt i USA ikke er utgitt i Skandinavia.

8. _*D*_ _*96325:*_ _*En*_ _*helt*_ _*spesiell*_ _*liten*_ _*ting*_ _*(utvidet*_ _*versjon)*_ - Hører selvsagt med fordi de ekstra rutene, som i alt utgjør en side, som ble utgitt i USA ikke er utgitt i Skandinavia.

9. _*D*_ _*2001-143:*_ _*Petter*_ _*Smart*_ _*–*_ _*hans*_ _*første*_ _*suksess*_ - En klassiker som det er helt naturlig for meg å ta med.

10. _*D*_ _*2001-024:*_ _*Korsfarerkongenes*_ _*krone*_ - Nyere klassiker som hører med.

11. _*D*_ _*2003-081:*_ _*Jakten*_ _*på*_ _*tempelridderskatten*_ - Har man sagt A så får man også si B.

12. _*D*_ _*2002-033:*_ _*En*_ _*drøm*_ _*for*_ _*livet*_ - Flott avslutningshistorie som oppsummerer en del av Skrues Liv serien.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 11:31 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

03.02.2005, 11:24

Fin bok, forsåvidt, men det verkar som om du har tenkt meir på kva Don Rosa og den generelle leser ville ha ynska var der enn lista opp dei tolv seriene du liker aller best sjølv... (Tenker på ting som at du velger serier fordi dei er "spesielle for Don Rosa" eller "ikkje utgitt i Sverige" - dette har vel ingen innverknad på korvidt du likar dei betre eller ikkje?) Liker du alle så godt at du ikkje klarer plukke ut tolv favorittar, kanskje? ;-)

- Illyria

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 12:30 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

03.02.2005, 12:27

Loke Aesir skreiv:

Fin bok, forsåvidt, men det verkar som om du har tenkt meir på kva Don Rosa og den generelle leser ville ha ynska var der enn lista opp dei tolv seriene du liker aller best sjølv... (Tenker på ting som at du velger serier fordi dei er "spesielle for Don Rosa" eller "ikkje utgitt i Sverige" - dette har vel ingen innverknad på korvidt du likar dei betre eller ikkje?) Liker du alle så godt at du ikkje klarer plukke ut tolv favorittar, kanskje? ;)

Spørsmålet var hvilke historier jeg ville valgt ut gitt at Egmont hadde gitt meg et slikt oppdrag. I en slik situasjon hadde jeg selvsagt ikke bare tenkt på meg selv.

Hadde jeg fått lov til å mikse en slik bok kun til meg selv ville jeg nok tatt med "Kampen om Sampo" med den epilogen som ikke er utgitt i Skandinavia (Merk: Finland er ikke Skandinavia) i stedet for en av de andre historiene som er gitt ut i sin helhet her hos oss.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

03.02.2005, 13:44

Hej

Jeg kommer uvilkårligt til at tænke på min "lillebror" Andrejs samling på 4 bøger - men der er alle serierne med. Jeg kan ikke lige komme på min samling lige nu.

Sigvald skriver

Hadde jeg fått lov til å mikse en slik bok kun til meg selv ville jeg nok tatt med "Kampen om Sampo" med den epilogen som ikke er utgitt i Skandinavia (Merk: Finland er ikke Skandinavia)

Ja - det er der vist nogle finner, der minder - jeg for min del har nu altid regnet Finland med både i Skandinavien og Norden. Om Finland, eller visse finner, så selv vil regne sig uden for Skandinavien, eller kalde det Finlandien når de er med må de vel selv om. Men forstår atlså hvor du har fået opfattelsen fra.
Og godt valg. Men med Sampos gyldne sne farvet på den rigtige måde tak - i din udgave

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

03.02.2005, 14:08

Sigvald skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Fin bok, forsåvidt, men det verkar som om du har tenkt meir på kva Don Rosa og den generelle leser ville ha ynska var der enn lista opp dei tolv seriene du liker aller best sjølv... (Tenker på ting som at du velger serier fordi dei er "spesielle for Don Rosa" eller "ikkje utgitt i Sverige" - dette har vel ingen innverknad på korvidt du likar dei betre eller ikkje?) Liker du alle så godt at du ikkje klarer plukke ut tolv favorittar, kanskje? ;)

Spørsmålet var hvilke historier jeg ville valgt ut gitt at Egmont hadde gitt meg et slikt oppdrag. I en slik situasjon hadde jeg selvsagt ikke bare tenkt på meg selv.

Ja, topicet var litt rart formulert, for fyrst snakka han om det som ei bok, men så sa han klart og tydeleg at me skulle velge dei me ansåg som dei 12 beste. ^^
Grunnen var vel at han ville ha ein enkel måte å utelate LoS-historiene på, og samtidig få folk til å vurdere både teikningar og manus, og ikkje berre ein av delene.

Hadde jeg fått lov til å mikse en slik bok kun til meg selv ville jeg nok tatt med "Kampen om Sampo" med den epilogen som ikke er utgitt i Skandinavia (Merk: Finland er ikke Skandinavia) i stedet for en av de andre historiene som er gitt ut i sin helhet her hos oss.

Hm... det har du rett i. Har printa ut den sida og lagt den inni bladet, eg, men det er så klart ikkje det samme... Svært god side forøvrig, burde så absolutt ha vore med i vår versjon òg.

- Illyria

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 14:13 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

03.02.2005, 14:09

Jeg synes at en av "Den sorte ridder rir igjen" fortjner en plass.
viljar

Sjekk hjemmesiden min www.viljarside.tk

Innlegget blei sist redigert 03.02.2005, 16:58 av viljar

viljar
15 år, Bergen

03.02.2005, 16:58

viljar skreiv:

Jeg synes at en av "Den sorte ridder rir igjen" fortjner en plass.
viljar

Det kommer mig for at du, også hvis jeg kender de norske titler ret, har rodet sammen på to titler her - det er vel Cabelleroerne der ridder igen - den sorte ridder glorpede vel også på norsk, eller? Men idet jeg formoder at du mener den sorte ridder kan jeg give dig ret - men det er da ikke svært for os at lave hver sin bog med Rosas ifølge os bedste serier det er bare at sam´le dubletter og finde en god bogindbinder.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

03.02.2005, 20:40

Jeg vil nå helst ha alle, alle historiene DR har skrevet i en bok jeg da. Kronologiskt.

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

04.02.2005, 19:44

i EN bok? Den hadde blitt tjukk:-)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

04.02.2005, 19:47

Ted skreiv:

i EN bok? Den hadde blitt tjukk:)

Eller to bøker da... ;P

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

05.02.2005, 11:40

Jeg tror nok at det værtfall hadde blitt tre.

Sjekk hjemmesiden min www.viljarside.tk

viljar
15 år, Bergen

05.02.2005, 12:11

Alle historiene er jo i ferd med å bli samla kronologisk, Hall Of Fame :-)
Og det vil iallefall bli fem bøker, sikkert seks. Men dette var ikkje temaet i denne tråden.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

05.02.2005, 14:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.