Andeby Online > Diskusjonsforum > Hidden Mickey's, hva er så morsomt med dem ?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Etter å ha lest den siste Don Rosa historien i nummer 3-5 så sitter jeg igjen med ett spørsmål som jeg har lurt på før men som ble ennå mere aktuellt etter den serien siden det var en slik "sak" der igjen.
Hva er det som er så veldig morsomt med å plassere ut ting som kan se ut som Mikke i seriene ? Kan noen fortelle meg det da jeg ikke har skjønt humoren i den stadige gjentakelsen der. Blir det ennå morsommer jo flere det er av dem og hvor mange må det være før det er nok ?
Danner alle disse hidden mickeys og duck'ene til sammen ett hemmelig budskap som jeg går glipp av ? Er det kanskje en helhet i alle de tegnene der som inneholder ett hemmelig budskap til Dan Brown (DaVinci koden) 
Tar gjerne seriøse svar på dette da det er ment seriøst fra min side, og som vanlig må jeg vel si at dette er min subjektive mening om denne saken og at det er ikke mening å diskreditere Don rosa denne gangen heller 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 02.02.2005, 11:30 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
02.02.2005, 09:24

Jeg har hele tiden oppfattet Hidden Mickeys (og skjulte signaturer) som et forsøk fra Hr. Rosa på å danne seg et eget "varemerke". Rosa er vel over middels opptatt av film, og kanskje har han lært noe av f.eks. Hitchcock, som dannet myte rundt sin egen person ved å opptre (delvis skjult eller indirekte) i sine filmer. Effekten Hitchcock oppnådde var at publikum var mer opptatt av å "finne" Hitchcock i filmen, noe som tilslutt førte til at hans opptreden måtte legges til starten av filmene, slik at publikum fikk konsentrere seg om selve filmen.
Jeg tror altså at det er et forsøk på å lage en "myte" rundt seg selv, og tror ikke på noe skjult budskap.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Innlegget blei sist redigert 02.02.2005, 10:31 av Drikaton
Drikaton
46 år, Nittedal
02.02.2005, 09:38

MikroMidas skreiv:
Hva er det som er så veldig morsomt med å plassere ut ting som kan se ut som Mikke i seriene ? Kan noen fortelle meg det da jeg ikke har skjønt humoren i den stadige gjentakelsen der. Blir det ennå morsommer jo flere det er av dem og hvor mange må det være før det er nok ?
Jeg tror egentlig, at det er sjovest, hvis man *ikke* allerede kender til dem og så ved en tilfældighed snubler over en "hidden Mickey". Var alle hans historier fyldt op med hidden Mickeys, ville det nok være på grænsen til det kedsommelige, men jeg synes netop, at de dukker op med en passende frekvens. En overgang var der vel en med lidt for ofte, men på det seneste har han (hvis jeg da ikke husker helt galt) faktisk lavet indtil flere historier efter hinanden, hvor der ikke er hidden Mickeys med.
Men skjulte budskaber er der vel ikke nogen af. De første par stykker lavede han vel fordi han aldrig har kunnet lide Mickey-figuren særlig godt, men efterhånden er det vel bare blevet til en "leg" fra hans side. Det skjulte budskab i DUCK-"beskederne" er jo en dedikation til Barks.
Og DUCKen opfatter jeg selv som læser egentlig også som en leg. Foruden historien er der en lille leg med, der går ud på at finde de skjulte bogstaver i den første rude.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
02.02.2005, 12:10

Amen! Med andre ord, ja, jeg må si meg enig i dette. Jeg synes det er gøy å lete etter disse, både d.u.c.k. og hidden mickeys som en start før jeg leser historien
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
02.02.2005, 14:40

Jeg er enig med deg ted. Jeg synes at disse tingene er noe exstra i historien.
Viljar.
Sjekk hjemmesiden min www.viljarside.tk
Innlegget blei sist redigert 02.02.2005, 14:44 av viljar
viljar
15 år, Bergen
02.02.2005, 14:44

Det kan jo være fordi at Don Rosa aldri tegner Mikke Mus i noen rolle i seriene sine??Ikke vet jeg, men det er alltid et høydepunkt med seriene hans å finne dem!
Jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Severn
102 år, Nordkapp
02.02.2005, 15:40

Jeg liker det faktum at jeg ser noe nytt i historien hver gang jeg leser den.
Egentlig skulle jeg ønske at det aldri var blitt gjort offentlig kjent at det fantes noe slikt. Jeg er ikke sikker på hvorfor jeg ikke ønsker det, men det er bare en murrende følelse.
Det er mest spennede med helt ukjente bokstaver som dukker opp
Ikke vet jeg hva de betyr, men jeg har sett dem
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Innlegget blei sist redigert 02.02.2005, 15:46 av Lillegull
Lillegull
28 år, Grimstad
02.02.2005, 15:45

Noen av Hidden Mickeyene er veldig artige, til dømes den oppspiste Mikke-en i "Heart of the Yukon" og mikkeskinnet i "The Crocodile Collector".
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
02.02.2005, 16:30

Vegar skreiv:
Noen av Hidden Mickeyene er veldig artige, til dømes den oppspiste Mikke-en i "Heart of the Yukon" og mikkeskinnet i "The Crocodile Collector".
Hehe, jepp - og den flatklemte under foten på elefanten i "Skrues Liv - Transvaals skrekk"!
Ler av den like rått og lenge hver gang (liker ikke mikke noe særlig)! Forøverig synes jeg at hidden Mickeys ikke er noe morsomt, men at D.U.C.K indikasjonene er en artig ide og signatur av Rosa.
"Å, hold nebb!"
Innlegget blei sist redigert 02.02.2005, 17:38 av Hertug Kvakkesen
02.02.2005, 17:36

Mikkene er kanskje noe av det som gjør det så moro å lese Rosa's historier opp igjen og opp igjen. Jeg får som regel ikke øye på de første gang jeg leser historia, og leter som regel ikke så nøye heller, det er når jeg tar den fram igjen senere, at jeg kan sitte "å lete" eller kikke litt ekstra godt på bildene for å få øye på forskjellige detaljer.
Hvis du ikke syns det er noe morsomt med de, MikroMidas, så får du bare overse de. Det er jo som regel ikke noe problem å lese historiene uten de. (unntak i den siste historia der det gjøres et stort poeng ut av den ene:)
Og jeg og synes det kan være irriterende å lese hvor mikkene er gjemt, før jeg har lest historiene selv. Da er liksom moroa borte:)
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
02.02.2005, 17:45

Det er vel som pryds seier, Mikkene er vel morsomst når ein ikkje veit dei er gøymt omkring og snubler over ein tilfeldig. Å aktivt leite etter dei er heller uinteressant, i alle fall for meg.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
02.02.2005, 20:48

MikroMidas skreiv:
Don Rosa viser Mikke slik han egentlig er: En liten, tåpelig gnager som alle ler av! Det ER morsomt! 
"Kven er kven" ruler lizzom
03.02.2005, 16:42

Don Rosa legger inn Hidden Mickey's for å terge Disney litt. Slik var det i alle fall i begynnelsen. Muligens dette her endret seg til å bli hans varemerke.
Uansett, jeg synes det er morsomt at han gjør det, og det alltid gøy å få øye på en jeg ikke var klar over fra før.
D.U.C.K'ene er jo DR's honor til Carl Barks, hvilket ikke er så rart, da CB som kjent er DR's forbilde.
Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!
Asterix
18 år, Sande i Vestfold
04.02.2005, 16:03

Siden jeg fikk så dårlig respons på denne tråden og ihvertfall ikke fikk svar fra de personene jeg håpet på så sletter jeg tråden og starter på nytt, neida tullet litt 
Drikaton skreiv:
Jeg tror altså at det er et forsøk på å lage en "myte" rundt seg selv, og tror ikke på noe skjult budskap.
Jeg tror heller ikke på noe skjult budskap, men er ganske enig med deg at dette er begrunnet i ett egoistisk ? behov for å skape en myte rundt seg selv, eller som jeg kalte det en gang før , merkevarebygging.
Lillegull skreiv:
Jeg liker det faktum at jeg ser noe nytt i historien hver gang jeg leser den.
Ett argument jeg skjønner fullt ut selv om jeg ikke liker skjulte mus i tegneseriene, men en god tegneserie skal i følge min smak ha elementer som fremkommer ved senere gangs gjennomlesing også.
Hertug Kvakkessen skreiv:
Hehe, jepp - og den flatklemte under foten på elefanten i "Skrues Liv - Transvaals skrekk"!
Den ble for mye for de amerikanske utgiverene og ble sensurert bort i den innbundne amerikanske utgaven av den historien. Så der fant kanskje Don ut hvor grensa går i forhold til det å "trampe" på mikke. Mikke sin polpularitet er jo også mye større i usa enn her.
Pryds skreiv:
Men skjulte budskaber er der vel ikke nogen af. De første par stykker lavede han vel fordi han aldrig har kunnet lide Mickey-figuren særlig godt, men efterhånden er det vel bare blevet til en "leg" fra hans side. Det skjulte budskab i DUCK-"beskederne" er jo en dedikation til Barks.
Greit nok at kvaliteten på mikke mus tegneseriene har gått opp og ned, men det jeg ikke skjønner er hvorfor Don rosa som (i følge han selv) ikke jobber for disney må rakke ned på den figuren som la grunnlaget for det firmaet som indirekte betaler lønna hans.
Jeg synes det vitner om vel lite respekt for det som startet det hele med denne gjentatte bruken av mikke slik. Om han selv ikke liker musedelen av andeby så blir vel det en personlig smak som han ikke MÅ dele med oss andre hele tiden ? Personlig synes jeg det var morsomt med slike mikke referanser de tre første gangene, men kan styre min begestring for det etterhvert. Jeg tror personlig dette er noe Don gjør for å "sparke" mot det firmaet han (indirekte) jobber for (disney) og ikke noe som er lagt inn for å øke kvaliteten på tegneseriene han lager.
Men siden så mange liker denne musa sammen med endene så kommer ikke jeg til å foreslå for han at han slutter med det
Selv om jeg personlig hadde sett at han holdt seg for god for det. Eller kanskje det er på tide at Don finner på noe nytt, og da kanskje ikke bare i form av skjulte budskap til fansen.
Når det gjelder hans skjulte DUCKS så skal jeg ta de i en helt annen tråd en helt annen gang, og jeg har vel sagt hva jeg mener om dem før også kanskje 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.02.2005, 11:35

Vil gjøre oppmerksom på at det ikke kun er i Don Rosa-serier vi kan se "skjulte" Mikke-figurer i bakgrunnen. Har lest flere andre serier som andre enn Rosa har tegnet der vi ser for eksempel Mikke-klokker på veggen. Har også sett motsatt, at det er små Donald-figurer som skjuler seg i bakgrunnen på Mikke-historier.
Tommy
25 år, Odda
08.02.2005, 11:42

Tommy skreiv:
Vil gjøre oppmerksom på at det ikke kun er i Don Rosa-serier vi kan se "skjulte" Mikke-figurer i bakgrunnen. Har lest flere andre serier som andre enn Rosa har tegnet der vi ser for eksempel Mikke-klokker på veggen. Har også sett motsatt, at det er små Donald-figurer som skjuler seg i bakgrunnen på Mikke-historier.
I andre sine serier er det vel mere unntaket at mikke er brukt slik ? Det er vel ingen som har brukt mikke så mange ganger "uten å bruke han" som Don ?
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.02.2005, 12:33

MikroMidas skreiv:
Jeg tror heller ikke på noe skjult budskap, men er ganske enig med deg at dette er begrunnet i ett egoistisk ? behov for å skape en myte rundt seg selv, eller som jeg kalte det en gang før , merkevarebygging.
Du mener altså, at han decideret lyver, når han siger det modsatte? Det er en hård beskyldning at komme med, med mindre man har noget at have det i.
Greit nok at kvaliteten på mikke mus tegneseriene har gått opp og ned, men det jeg ikke skjønner er hvorfor Don rosa som (i følge han selv) ikke jobber for disney må rakke ned på den figuren som la grunnlaget for det firmaet som indirekte betaler lønna hans.
Du siger vel selv indirekte her, at I (DR og du) har forskellige synspunkter på netop det. Mon ikke forklaringen findes der?
Personlig synes jeg det var morsomt med slike mikke referanser de tre første gangene, men kan styre min begestring for det etterhvert.
Det kan du til gengæld have ret i. Han bruger dem nok for ofte. I det mindste er jeg glad for, han langt fra bruger dem hver gang.
Jeg tror personlig dette er noe Don gjør for å "sparke" mot det firmaet han (indirekte) jobber for (disney) og ikke noe som er lagt inn for å øke kvaliteten på tegneseriene han lager.
Mon ikke dette går ind under samme konto, som grunden til, at han overhovedet laver tegneserier? Altså (som du siger) ikke for at behage andre, ikke for at lave serier, der stemples som "kvalitet" af andre, men (som du *ikke* siger) for at lave serier, sådan som han gerne selv vil læse dem. Om det så *også* behager ham at "sparke" til Disney, er der vel kun én mand til at svare på.
Eller kanskje det er på tide at Don finner på noe nytt, og da kanskje ikke bare i form av skjulte budskap til fansen.
Jeg er til dels enig med dig her. Jeg vil give dig ret i, at opfindsomheden har været en smule dalende på det seneste. Jeg synes, der var mere opfindsomhed at spore imellem hans første serier end imellem de seneste. Men jeg ser stadig mange serier, som er skrevet med langt større uopfindsomhed, end DRs seneste serier er.
I andre sine serier er det vel mere unntaket at mikke er brukt slik ? Det er vel ingen som har brukt mikke så mange ganger "uten å bruke han" som Don ?
Nej, det er selvfølgelig også både synd og skam, at alle ikke skriver ens historier -- at én mand formår at skille sig ud og gøre ting anderledes. Om det så er en god eller dårlig måde at skille sig ud på, er en anden sag, men et argument om, at "sådan gør ingen andre", forstår jeg ikke.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
29 år, Danmark
09.02.2005, 20:36

15.02.2005, 14:07

MikroMidas skreiv:
Når det gjelder hans skjulte DUCKS så skal jeg ta de i en helt annen tråd en helt annen gang, og jeg har vel sagt hva jeg mener om dem før også kanskje :)
Ja, du har kommet med ganske nedaltende, spydige og ufyselige kommentarer om det som går direkte på Don Rosa som person.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 15.02.2005, 16:49 av Sleipe-Simon
15.02.2005, 14:11

pryds skreiv:
Du mener altså, at han decideret lyver, når han siger det modsatte? Det er en hård beskyldning at komme med, med mindre man har noget at have det i.
Jeg har min oppfatning av hvorfor han plasserer disse tingene i sine serier om den meningen divergerer med det Don sier så er det mitt problem. Og om det er ment sånn eller ikke fra Don sin side så er det vel ikke til å legge skjul på at DET ER meget god merkevarebygging å gjøre dette.
Nej, det er selvfølgelig også både synd og skam, at alle ikke skriver ens historier -- at én mand formår at skille sig ud og gøre ting anderledes. Om det så er en god eller dårlig måde at skille sig ud på, er en anden sag, men et argument om, at "sådan gør ingen andre", forstår jeg ikke.
Du snakker om William Van Horn her når du mener det å være den ENE som tør å skille seg ut ikke sant
Det jeg mente er at Don er den eneste som bevist bruker mikke på denne nedsettende måten igjen og igjen. En ser mikke klokker i bakgrunnen i andre sine serier, men det er IKKE en gag som gjentas i det uendelige av andre tegnere.
SleipeSimon skreiv:
Det er ment som en morsom spøk. Ferdig med den saken.
Og en god spøk kan ikke gjentas ofte nok, eller nok mange ganger ??
Ja, du har kommet meg ganske nedaltende, spydige og ufyselige kommentarer om det som går direkte på Don Rosa som person.
Sukk, takhøyden her inne krymper stadig vekk. Ser du forskjellen på det å "være kritisk til" og det og "rakke ned på" ??
Innlegget blei sist redigert 15.02.2005, 15:23 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
15.02.2005, 15:21

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.