Andeby Online > Diskusjonsforum > Andre tegneserier
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143

Sigvald skreiv:
Nja, selv om Lars liker Agent X9, har jeg aldri oppfattet bladet som synonymt med kvalitet - seriene trykkes jo i sort-hvitt. I Tempo var det farger.
Kan være enig i at bladet Agent X9 mangler bra papir og farger, men det er en del gode serier der. Tempo hadde heller ikke så voldsomt bra papir, og trykken var heller ikke på topp der.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
01.04.2006, 11:02

RedDevil skreiv:
.... Det har ikke bare med serien å gjøre, men også kostnad for produksjon (det er dyrere å lage kvalitetsalbum som man er vant med enn småhefter) og dekning inn (høyere pris = lavere salg). Slik det er nå tror jeg de seriene man får gjennom Fantis faktisk har det best der de er.....
Ja, det er bedre å få seriene i Fantomet, enn ikke å få de i det hele tatt. Mitt ønske hadde vært at disse albumseriene i Fantomet m.m. i tillegg kunne utgis som særtrykk i små opplag som album. Men dette blir vel bare en ønskedrøm.
Vet selvsagt at **SERIEHUSET** har mange flotte planer om utgivelser, også i form av bøker. Skal kjøpe alt som kommer av dette, både softcover og hardcoverutgaver. Jeg er ikke en kompletist, men synes at dette forlaget fortjener all støtte det kan få.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
01.04.2006, 11:15

Øyvind Braaten skreiv:
RedDevil skreiv:
.... Det har ikke bare med serien å gjøre, men også kostnad for produksjon (det er dyrere å lage kvalitetsalbum som man er vant med enn småhefter) og dekning inn (høyere pris = lavere salg). Slik det er nå tror jeg de seriene man får gjennom Fantis faktisk har det best der de er.....
Ja, det er bedre å få seriene i Fantomet, enn ikke å få de i det hele tatt. Mitt ønske hadde vært at disse albumseriene i Fantomet m.m. i tillegg kunne utgis som særtrykk i små opplag som album. Men dette blir vel bare en ønskedrøm.
Vet selvsagt at **SERIEHUSET** har mange flotte planer om utgivelser, også i form av bøker. Skal kjøpe alt som kommer av dette, både softcover og hardcoverutgaver. Jeg er ikke en kompletist, men synes at dette forlaget fortjener all støtte det kan få.
Skulle gjerne utgitt MYE, men - så mange serier, så liten tid... Små opplag er vanskelige, fordi enhetsprisen på hvert album blir høy og når man da skal trekke fra royalties, forhandlerrabatt osv. så er det ingenting igjen. Det er de neste tusen eksemplarene man tjener penger på, liksom. Ego blir prisene presset opp og samlerne/leserne kommer i skvis. Seriehuset har som formål å få ut lesestoff for alle, og det blir nok minoriteten av utgivelsene som koster 300 kr. + Enkelte trenger den prisen, men måler er å få til bra ting som alle har råd til. Vi kunne sikkert ha trykket løssalgsseriene på drittpapir og spart noen tusenlapper, men det går også mot retningslinjene her på huset - produksjonen skal være bra også der.
01.04.2006, 12:08

Olaf Solstrand skreiv:
... korvidt ein serie trykkast i fargar eller svart-kvitt har då lite med kvalitet på historiene å gjera. Ingen vil vel hevde at t.d. Carl Barks Library er av dårleg kvalitet?
Dette har du selvsagt rett i, men så har man da også blitt kjent med disse historiene i tidligere faregtrykk. Dessuten er både papir og innbinding av høy kvalitet i disse bøkene.
Dette med farger, o.l. har forøvrig mye med assosiasjoner å gjøre. Da den første gullboken kom i 1984 gadd jeg f.eks. ikke kjøpe den fordi innholdet var i 3-tier, mens jeg fra DD&Co var vant med at kvalitet (=dyrt) kom i 4-tier. 3-tier forbant/forbinder jeg med kvantitet snarere enn kvalitet (=billig). Det samme gjelder forsåvidt også utgivelser i sort-hvitt (billig) kontra farger (kvalitet). Jeg har da også, som før nevnt, venner som ut fra samme logikk mener at Scarpa ikke passer inn i HOF p.g.a. lite lesestoff for pengene.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
01.04.2006, 12:09

Einherje skreiv:
Sigvald skreiv:
Chrisron skreiv:
For de som ønsker å prøve ut Largo Winch er det naturlig nok best å begynne med album 1 som har blitt utgitt på norsk i album både med harde og myke permer og også publisert i Fantomet 13-15/95.
Alle utgivelser i Norge:
1 Album eller Fantomet 13-15/95
2 Fantomet 19/95
3 Fantomet 23,24/95
4 Agent X9 5,6/96
5 X9 10,11/96
6 X9 5,6/97
7 X9 13/97, 1/98
8 X9 3,4/98
9 X9 1,2/00
10 X9 3,4/00
11 X9 3,4/02
12 X9 4,5/03
13 X9 8/04
14 X9 2,3/06
Nja, selv om Lars liker Agent X9, har jeg aldri oppfattet bladet som synonymt med kvalitet - **seriene** **trykkes** **jo** **i** **sort-hvitt.** I Tempo var det farger.
Jeg rett og slett **nekter** å tro hva jeg leser... Og dette fra en som liker Fantomet... Bladet som har lengre fartstid i sort/hvitt enn i farger, som også ødela siste rest av "credibility" som bladet hadde. Nå er bare Fantomet forresten et blad med kjempegode bi-serier etter hovedserien som er tammere en utvannet melk.
Einig med Einherje her, denne uttalelsen er ikkje til å tru, Sigvald! Det går då ikkje an å avfeie teikneseriar som dårlege berre fordi dei er trykt i sort/kvitt!! Ok, Largo Winch tar seg kanskje best ut i farger, men serie blir ikkje dårligare av bli trykt i sort/kvitt. Andre X9-serier, som Rip Kirby, Corrigan og Kerry Drake og den fabelaktige Modesty Blaise gjer se rett og slett best i sort kvitt. Klarar ikkje å sjå for meg Modesty i fargar.
Sjølvsagt har jo ikkje alt som har vore trykt i Agent X9 vore av ypperste kvalitet, men eg har faktisk lest nokon gamle tempo-blader og sjølv om Tempo var i fargar kan eg slå fast at seriane der generelt IKKJE var betre enn dei i Agent X9.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
01.04.2006, 12:45

Ny historie med **XIII** i AGENT X9 nr. 5, i salg 1. mai ?(det annonseres med 1. mai, men det må være feil)
Innlegget blei sist redigert 02.04.2006, 12:38 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
02.04.2006, 12:38

Øyvind Braaten skreiv:
Ny historie med **XIII** i AGENT X9 nr. 5, i salg 1. mai ?(det annonseres med 1. mai, men det må være feil)
Takk for tipset. Ikke alltid jeg husker å sjekke selv så jeg kunne fort oversett denne. (Kjøper Agent X9 kun når den inneholder noe av Van Hamme)
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
02.04.2006, 14:54

For de av oss som foretrekker fullverdige utgaver i stort albumformat siden det gir mest farget trykksverte for pengene kunne det vært av interesse å vite hvor i rekken den historien er kontra de 8 historiene som kom på dansk. Har X9 begynt å trykke senere historier enn dem ? Hvor mange album er det kommet i Frankrike, noen som vet ??
Apropos farger. Det var virkelig synd at ingen fortalte Carl Barks at seriene hans ville gjort seg bedre i farger. Snakker om å være amatør når du sitter i over **TYVE** år og tegner ender uten å fargelegge dem.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 02.04.2006, 19:12 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
02.04.2006, 19:10

Det finnes 17 XIII-album i Frankrike. Alle har kommet ut i Agent X9 untatt album 13 (som ikke er tegneserie) og nr. 17 som altså kommer i Agent X9 nr. 5/06
Og for deg som kjøper de danske albumene Mikro så regner jeg med at dette er en god nyhet: http://www.seriejournalen.dk/sj_index.asp
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
02.04.2006, 19:45

Sånn mens vi er inne på temaet - Donovan sender ut XII i albumformat til kroner 89,50 kroner i rødpølsevaluta, en pris danske album har hatt de senere årene. Omformet til norske kroner vil dette si ca. hundrelappen for et album i softcover. Er det en pris folk her hadde betalt om slikt hadde kommet på norsk? I dag koster slike album ca. en femtilapp her hjemme (fra 48-55 litt avhenig av hva det er). Hvor går grensen for hva man kjøper og hva man kvier seg for å hanke med seg fra kiosken?
03.04.2006, 00:33

Oh, joy, kan hende at det berre er eg som er litt treig, men plutseleg oppdager eg at Scott McCloud kjem med ei ny bok i september -- «Making Comics»!
(kvifor i alle dagar finst ikkje «Understanding Comics» og «Reinventing Comics» på norsk?)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.04.2006, 00:58

RedDevil skreiv:
Sånn mens vi er inne på temaet - Donovan sender ut XII i albumformat til kroner 89,50 kroner i rødpølsevaluta, en pris danske album har hatt de senere årene. Omformet til norske kroner vil dette si ca. hundrelappen for et album i softcover. Er det en pris folk her hadde betalt om slikt hadde kommet på norsk? I dag koster slike album ca. en femtilapp her hjemme (fra 48-55 litt avhenig av hva det er). Hvor går grensen for hva man kjøper og hva man kvier seg for å hanke med seg fra kiosken?
Kan ikke svare for andre enn meg selv, og jeg er nok noe atypisk på dette området. Kjøper det aller meste av norske album, i nyere sjargong heter det visst superalbum ( i motsetning til hefte i albumformat). I de senere år har det nesten ikke vært utgitt album på norsk, så p.g.a. abstinens har jeg handlet en del album på dansk. Har derfor blitt vant til å betal kr. 100, og mer for album.
Men tror dessverre at markedet ikke er tilstede for album til denne prisen i kiosker. Nordmenn er bortskjempe når det gjelder pris på tegneserier.Men i spesialbutikker og i abonnement burde det være mulig å selge album i små opplag. Dersom Egmont eller **SERIEHUSET** starter en **albumklubb** hvor man meldte seg inn og mottok et f.eks. album hver tredje måned, ble jeg medlem fra første stund. Jmfr. Thule forlag (PRINS VALIANT) og SERIESAMLERKLUBBEN.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
03.04.2006, 15:45

Noko mykje over 50 kr for eit softcover album er ikkje akseptabelt for meg.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
03.04.2006, 16:49

Jeg vil være så fornøyd hvis fransk/belgiske album kommer tilbake i Norge at jeg ikke vil ha noe problem å betale en hundrings.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
03.04.2006, 17:12

Kjem jo an på antall sider, då. For album av typen Pondus og Nemi, dersom eg hadde kjøpt dei, trur eg nok at femtilappen hadde vore eit absolutt tak med mindre det var snakk om ein serie eg forguda. Hadde det vore ein serie eg ikkje kjente til frå før hadde eg vurdert den om den var billigare enn femti, og garantert kjøpt den om den var billigare enn femogtredve (med mindre det var ekstremt tydeleg at eg ikkje var i albumets målgruppe). Desse tala er meint for storforlagutgivingar, for mindre forlag eg ønsker å støtte (ja, RedDevil, det omfatter Seriehuset -- ja, Tommy, det omfatter Kelpie òg) kan ein glatt leggja til 30-40-50 % til desse prisanslaga.
For tjukkare album, med limfrest rygg og gjerne meir enn hundre sider, dersom dei kan kallast album, ligger smertegrensa ein del høgare, såklart. Hugsar ikkje akkurat no kor mange sider det var i kvart album av The League of Extraordinary Gentlemen, men den kosta vel seksti-sytti kroner. Eg kunne godt ha betalt hundrelappen for slike album om det var det dei kosta, er det nede på femti-seksti kroner er sjansen ekstremt svær for at eg kjøper -- og igjen gjelder regelen om at ein godt kan plusse på litt for dei små forlaga er er glad i.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.04.2006, 17:14

Chrisron skreiv:
Og for deg som kjøper de danske albumene Mikro så regner jeg med at dette er en god nyhet: http://www.seriejournalen.dk/sj_index.asp
Takker for den informasjonen. Og ja jeg betaler faktisk med glede 100 danske kroner for ett album. Det er jo faktisk dobbelt så mye som i Norge og vel så det når en regner med valutadifferanse og momsfritak i Norge.
Men jeg kunne godt betalt opptil 80-90 kroner for samme utgivelser på norsk. Gjerne gi ut flere fransk belgiske godbiter av Bilal, Sokal og Cosey og hva de nå heter alle sammen og jeg betaler gjerne, og binder meg gjerne til en fast avtale også. Vi har jo denne tegneserierklubben i Norge, men 13 opplag av Asterix er ikke av interesse her i gården, og det tror jeg ikke jeg er alene om å mene.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
03.04.2006, 20:45

Chrisron skreiv:
Det finnes 17 XIII-album i Frankrike. Alle har kommet ut i Agent X9 untatt album 13 (som ikke er tegneserie) og nr. 17 som altså kommer i Agent X9 nr. 5/06
Ved å følge linken ser jeg at denne serien faktisk er laget av legender som Jean van Hamme (Serie uten helt) og William Vance (Bruno Brazil). Kanskje jeg burde se litt etter i Agent X9 likevel 
MikroMidas skreiv:
Og ja jeg betaler faktisk med glede 100 danske kroner for ett album. Det er jo faktisk dobbelt så mye som i Norge og vel så det når en regner med valutadifferanse og momsfritak i Norge.
Vi har fått med oss at i Danmark er det non-Egmont utgivere som er grådige, mens det i Norge er Egmont som er de grådige røverne.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 03.04.2006, 21:05 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
03.04.2006, 21:05

Jeg er vel av den oppfatning at en tegneserie i småopplag (for å kalle det så) BØR koste ca 1 krone per side for småblader, 1.50 for softcover album og 2-3 kroner for hardcover album, helt avhengig av opplag, distribusjon og KVALITET på produksjonen. Disse fransk-belgiske albumene bør helst i stive permer (spør du meg), men dette koster jo klart litt ekstra også. Går salgstallene opp kan man jo lempe litt på prisingen. Det som er viktig å huske på er at om forlaget trenger en tier ekstra per album så må kanskje prisen opp med 25 siden alt er proporsjonalt og distributør, lisensgiver osv. skal ha sine prosenter. Vi sitter dessverre i den enden som får penger sist - først lisensgiver (forskudd), så trykkeri, så forhandler/distributør og er det noe igjen går det til oss og evt. til lisensgiver om det har gått bedre enn antatt...
03.04.2006, 21:09

Sigvald skreiv:
Chrisron skreiv:
Ved å følge linken ser jeg at denne serien faktisk er laget av legender som Jean van Hamme (Serie uten helt) og William Vance (Bruno Brazil). Kanskje jeg burde se litt etter i Agent X9 likevel :-)
MikroMidas skreiv:
Og ja jeg betaler faktisk med glede 100 danske kroner for ett album. Det er jo faktisk dobbelt så mye som i Norge og vel så det når en regner med valutadifferanse og momsfritak i Norge.
Vi har fått med oss at i Danmark er det non-Egmont utgivere som er grådige, mens det i Norge er Egmont som er de grådige røverne.
Jeg har lett med lys og lykte etter en smiley her, men den fant jeg jaggu ikke. Det handler ikke om at noen er grådige, det handler om lave opplagstall, høye lisenspriser og sviktende distribusjonsmuligheter. I Danmark, så vel som i Norge og Sverige, så EIER Egmont helt eller delvis distribusjonsleddet og det gir jo mange muligheter som de frittstående ikke har. Ergo blir distribusjonen liten og dyr. Moms på bøker er også et onde danskene sliter med, noe som gir oss nordmenn et ørlite fortrinn. Svenskene har både moms og lav kurs, men dog bare 6% moms på magasiner.Små opplag git høye enhetspriser, det er som sagt på de NESTE tusen man tjener noen penger. Du kan da selv regne: tenkt pris 100 danske for et album - 20 forsvinner i moms, 40 i distribusjon, 8-10 kroner i royalties, kanskje en effektiv 20-kroning i trykk. Den siste tieren skal betale materiell, oversettelse, teksting, design, markedsføring, papirmølle osv. Eneste mulighet for å få orden på disse sysakene er å stramme inn på utgiftssiden ved å spare på papirkvalitet, samtrykke med andre land, selge kun direkte og muligens noen få tiltak til. En del trykkrelaterte kostnader er de samme om du trykker ti eller ti tusen, så små opplag blir naturlig nok en dyr affære.
Egmont er vel ikke så grådige her hjemme heller - de har bare lagt seg på en linje hvor bøkene deres koster det samme som det meste av annen skjønnlitteratur i hardcover, 300-350 kroner. At tegneserier fortsatt oppfattes som annenrangs dolektyre som ikke bør koste stort av det meste av befolkningen er et helt annet problem... Å selge 2.000 Batman (eller Modesty eller noe annet) -bøker gir dem 700.000 i omsetning i siste ledd. For å oppnå samme omsetning med småalbum til femtilappen må man selge 14.000 album, kanskje fordelt på 4-5 utgivelser. Samlet vil kostnadene for de fem være høyere enn for den ene boka og distribusjonskostnadene høyere. Jeg skjønner godt at de gjør som de gjør. Røverstrekene kommer vel på helt andre plan.
03.04.2006, 21:25

Sigvald skreiv:
Chrisron skreiv:
Ved å følge linken ser jeg at denne serien faktisk er laget av legender som Jean van Hamme (Serie uten helt) og William Vance (Bruno Brazil). Kanskje jeg burde se litt etter i Agent X9 likevel :-)
Det burde du absolutt, og ikke bare for XIII. Masse andre kvalitetsserier som Modesty Blaise og Rip Kirby i det bladet.
Når det gjelder albumutgivelser og priser, er vel folk flest mer villige til å betale en høyere pris for f. eks. et Spirit-album enn et Pondus-album av samme type. Mindre kjente serierhar det tross alt med å selge dårligere enn monstre som Pondus, uansett hvor mye bedre de er.
Forresten, RedDevil, hvilken Punisher-serie kommer dere til å trykke etter at serien som går nå er avsluttet?
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
03.04.2006, 22:02

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.