Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald-historie av kjent, norsk forfatter
Gå tilbake til forumoversikta ...

Dette er det det reklameres med i Donald nr. 33, at vi i høst skal få en historie skrevet av en sådann. Antar at dette da ikke er en "ordinær" donald-forfatter, men en roman-forfatter. Kanskje Erlend Loe? Noen som vet hvem dette kan være?
Uansett ser det ut til at Donald-redaksjonen strekker seg for å skape blest (og kvalitetesforbedringer) om det ukentlige donald-bladet, noe jeg synes de er på vei til å lykkes med. Deilig med rene, fine forsider.
Tintern,
"A DUTCH PROBLEM", årets tråd hos DDF(r)
MineTegneserier.no Tintern på Qxl
![]()
Tintern
48 år, Nittedal
06.08.2009, 13:38

Jeg leste det jeg og. Blir spennende å se hvem. Jeg tipper på Klaus Hagerup
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
![]()
Christer
17 år, Bærum
06.08.2009, 16:36

Så må vi ikke glemme at det er en Barks/Jippes hakkespetthistorie i DD 33 (Life Savers W JW 6-03/D 2006-238). Ikke av de beste riktignok, men likevel..... for oss som ikke har Barks samlede, er det første gang vi får lest den på norsk!
![]()
Gnastyface
42 år, Songdalen
06.08.2009, 23:09

...og at Byron Erickson og Arild Midthun har slått seg sammen og laget ukas* åpningshistorie (som jeg ikke har hatt muligheten til å lese ennå).
*Neste uke for de som kjøper i butikken.
![]()
Tommy
26 år, Odda
07.08.2009, 21:38

I neste ukes Donald reklameres det med at den kjente norske forfatteren er Knut Nærum , og at hans historie kommer i nr. 42.
Nr. 41 inneholder også et lite intervju med samme Nærum.
Tintern,
![]()
Tintern
48 år, Nittedal
01.10.2009, 13:36

Så den kjente norske forfatteren er altså en kjent norsk tegneserieskaper i tillegg. Hva kan man vente seg da mon tro? En Donald i Rita Bloids ånd?
![]()
Nestor Burma
45 år, Trondheim
01.10.2009, 18:10

Drikaton skreiv:
I neste ukes Donald reklameres det med at den kjente norske forfatteren er Knut Nærum , og at hans historie kommer i nr. 42.
Nr. 41 inneholder også et lite intervju med samme Nærum.
Høres spennende ut.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
01.10.2009, 22:51

Nestor Burma skreiv:
Så den kjente norske forfatteren er altså en kjent norsk tegneserieskaper i tillegg. Hva kan man vente seg da mon tro? En Donald i Rita Bloids ånd?
Selv om Nærum har skrevet/tegnet tegneserier gjennom mange år, innrømmer han at det var tøft å komme igjennom nåløyet hos Egmont med sitt manus. Han berømmer Egmont for å ta vare på andeby-arven, ved å stille strenge krav og ikke slippe igjennom hva som helst. Det kan sikker øvrige norske donald-forfattere underskrive på.
Tintern,
![]()
Tintern
48 år, Nittedal
01.10.2009, 23:20

Drikaton skreiv:
Selv om Nærum har skrevet/tegnet tegneserier gjennom mange år, innrømmer han at det var tøft å komme igjennom nåløyet hos Egmont med sitt manus. Han berømmer Egmont for å ta vare på andeby-arven, ved å stille strenge krav og ikke slippe igjennom hva som helst.
Han har selvsagt et poeng, på både godt og vondt. Idéen om å "ta vare Andeby-arven" er selvsagt utmerket, men måten det gjøres på kan diskuteres. Selv synes jeg at de kunne vært flinkere til å ta vare på den klassiske ryddige layouten, o.l. Det virker også som at tegnerne i mindre grad enn tidligere får ha en egen stil - det hele har blitt så samlebåndspreget at det tidvis er vanskelig å se forskjell på Midthun, Vicar og Núñez - og så er alt så oppjaget. Etter at Don Rosa sluttet å lage serier er det vel få komplette serieskapere utenom William van Horn, Marco Rota og tidvis Kari Korhonen som jobber for Egmont. Slike "stjerner" synes jeg at Egmont burde satset mer på å få frem.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 02.10.2009, 21:03 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.10.2009, 21:00

No har eg lese soga, og ho var betre enn eg hadde trudd. Han sagde at han laut gjera fleire brigde før han fekk soga godkjend, so eg trudde soga so vidt var god nok til å koma i bladet, og at ho ville vera ein av dei dårlegaste. Men so var ho ein av dei betre. Det var mykje spaning, og soga var av eit slik slag eg liker.
![]()
grøt
19 år
08.10.2009, 15:34

grøt skreiv:
No har eg lese soga, og ho var betre enn eg hadde trudd. Han sagde at han laut gjera fleire brigde før han fekk soga godkjend, so eg trudde soga so vidt var god nok til å koma i bladet, og at ho ville vera ein av dei dårlegaste. Men so var ho ein av dei betre. Det var mykje spaning, og soga var av eit slik slag eg liker.
Gratulerer med konvertering til nynorsk. Vi får håpe det ikke irriterer enkelte nynorskmotstandere her inne....
Kan vel ikke si at jeg synes historien går inn som en klassiker, egentlig. På det jevne.
Tintern,
Innlegget blei sist redigert 15.12.2009, 22:41 av Tintern
![]()
Tintern
48 år, Nittedal
08.10.2009, 18:02

Drikaton skreiv:
Gratulerer med konvertering til nynorsk. Vi får håpe det ikke irriterer enkelt nynorskmotstandere her inne....
Rett frå bokmål til høgnorsk, det der! Men alle variantar må sjølvsagt aksepterast, det er jo berre å slå opp på ev. ord ein ikkje forstår, så lærer ein jo noko nytt den dagen òg. 
For å halde meg til temaet, så vart eg overraska over at historia ikkje fekk D/D-kode. Egmont er visst ikkje heilt konsekvente på det der …
Innlegget blei sist redigert 08.10.2009, 18:14 av Eirikb
08.10.2009, 18:14

Jeg har nå lest både intervjuet i #41 og historien i #42. Historien er riktig fornøyelig. Intervjuet er derimot noe tynt og likner noe en ungdomsskole-elev kunne ha laget. Bl.a. savner jeg et fotografi av mannen og en infoboks (eller Knut Nærum i et eggeskall) som ville vært benevnelsen i Hall of Fame. Jeg er sikker på at resultatet hadde blitt mer profesjonelt dersom f.eks. AC hadde intervjuet Nærum for
DDF(r)appet. La meg dog legge til at det selvsagt er positivt at det i det hele tatt er et intervju med Nærum i DD&Co.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 09.10.2009, 10:04 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
08.10.2009, 18:37

Sigvald skreiv:
Jeg er sikker på at resultatet hadde blitt mer proffesjonelt dersom f.eks. AC hadde intervjuet Nærum for
DDF(r)appet. La meg dog legge til at det selvsagt er positivt at det i det hele tatt er et intervju med Nærum i DD&Co.
Nå er jeg ikke AC og skriver ikke for DDF(r)appet, men jeg skal i alle fall intervjue Knut Nærum i morgen for neste nummer av KVAKK!
(proffesjonelt er ikke så veldig profesjonelt
)
![]()
Tommy
26 år, Odda
08.10.2009, 19:32

Dagbladet (eller NTB ) slår til med denne. Det viser seg altså at Knut Nærum er den første norske forfatteren som skriver Donald...
Innlegget blei sist redigert 11.10.2009, 15:54 av Tommy
![]()
Tommy
26 år, Odda
11.10.2009, 15:54

Det kan være at de har tenkt "forfatteren" som noe annet enn "tegneserieforfatteren". Han er vel den første nordke "forfatteren" som har skrevet, selv om alle de andre norske serieskaperne bør få like mye oppmerksomhet. Historien var god!
www.bomfolk.no
![]()
Elise
51 år, Stord
11.10.2009, 16:40

Elise skreiv:
Det kan være at de har tenkt "forfatteren" som noe annet enn "tegneserieforfatteren". Han er vel den første nordke "forfatteren" som har skrevet
Kanskje de tullete nok har tenkt dette, og klart å formulere det så utrolig klønete, men det er uansett feil. Jeg selv har for eksempel skrevet andre ting enn tegneserier, men om jeg ikke skulle regnes som god nok til å være "forfatter", må vel en mann som Tor Bomann-Larsen være det? Hva skal egentlig til for å bli "forfatter"?
![]()
Tommy
26 år, Odda
11.10.2009, 16:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.