Andeby Online > Diskusjonsforum > Sommarlesing 2009
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Etter å ha fått DD&Co nr. 28 i posten i dag, kan eg avsløre at det fyrste sommarlesingsnummeret er nr. 29. Og den fyrste sommarlesingshistoria i år er «De ti avatarene» av Don Rosa.
Innlegget blei sist redigert 01.07.2009, 19:41 av Eirikb
01.07.2009, 18:00

Kjedelig, den har jeg to forskjellige utgaver av...
Selve historien er bra den, så for de som ikke har lest den, gled dere!
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
![]()
Hallgeir
31 år, Stjørdal
01.07.2009, 18:16

Tommy skreiv:
Dette er vel første historie som har vært sommerlesing to ganger?
Tja, det kan vel diskuterast om den fyrste utgjevinga var som sommarlesing. Ho kom jo trass alt berre som eit av mange andre bilag det året. Og ho vart vel heller ikkje kalla ei sommarlesingshistorie den gongen?
02.07.2009, 00:52

Eirikb skreiv:
Tja, det kan vel diskuterast om den fyrste utgjevinga var som sommarlesing. Ho kom jo trass alt berre som eit av mange andre bilag det året. Og ho vart vel heller ikkje kalla ei sommarlesingshistorie den gongen?
Jo. Ta en kikk på forsida til DD&Co 26/1996. Dette var vel den aller første sommerlesningshistorien - til og med med gule rammer rundt, med teksten "sommerlesning" øverst.
Innlegget blei sist redigert 02.07.2009, 01:28 av Tommy
![]()
Tommy
26 år, Odda
02.07.2009, 01:24

Tommy skreiv:
Jo. Ta en kikk på forsida til DD&Co 26/1996. Dette var vel den aller første sommerlesningshistorien - til og med med gule rammer rundt, med teksten "sommerlesning" øverst.
Du har så rett, så rett. 
02.07.2009, 09:02

Eirikb skreiv:
Etter å ha fått DD&Co nr. 28 i posten i dag, kan eg avsløre at det fyrste sommarlesingsnummeret er nr. 29. Og den fyrste sommarlesingshistoria i år er «De ti avatarene» av Don Rosa.
Meget gledelig!
Eirikb skreiv:
Tommy skreiv:
Dette er vel første historie som har vært sommerlesing to ganger?
Tja, det kan vel diskuterast om den fyrste utgjevinga var som sommarlesing. Ho kom jo trass alt berre som eit av mange andre bilag det året.
Ikke i Danmark, der ble den plassert inne i bladet som helt vanlig sommerlesning. Mine danske venner har kritisert dette i ettertid fordi de på den måten ikke fikk med forsiden slik vi gjorde.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.07.2009, 09:07

Historien er grei nok den, men personlig ville jeg helst hatt minst mulig Rosa og Barks som sommerlesning
. De fleste har vel egentlig lest det meste av disse to vil jeg tro.
Her ville jeg heller hatt noen av de mange uutgitte italienske historiene som fins. Noe fra Scarpa, Cavazzano, eller Gatto.
Men jeg tar selvsagt imot alt vi får som sommerlesning med glede. 
Men håper virkelig vi ikke får flere historier slik som Dronningen av saba's diamantgruve, som vi fikk i fjor. Disse historiene er redselsfulle synes jeg
.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
![]()
whitesand
41 år, Kristiansund
02.07.2009, 11:35

whitesand skreiv:
Her ville jeg heller hatt noen av de mange uutgitte italienske historiene som fins. Noe fra Scarpa, Cavazzano, eller Gatto.
Det meste av dem hører mest hjemme i pocketbøkene. De burde kanskje heller satset på uutgitte (i Skandinavia) historier av Jan Gulbransson, Freddy Milton, Tommy Kvarsvik, Olaf Solstrand, Daan Jippes, William van Horn og andre nyere ikke-italienske stjerner.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 03.07.2009, 10:33 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
03.07.2009, 10:33

Med andre ord: Italienere er no-good i bladet, og må forvises til Pocket-bøkene.....
![]()
whitesand
41 år, Kristiansund
03.07.2009, 17:07

whitesand skreiv:
Med andre ord: Italienere er no-good i bladet, og må forvises til Pocket-bøkene.....
Bladet egner seg for 4-tier serier, pocketbøkene for 3-tier seriene. Italienerne lager helst det siste, dermed er også pocketbøkene den mest naturlige arenaen for dem.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 03.07.2009, 19:51 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
03.07.2009, 19:51

Noen som vet om sommerlesningen fortsatt vil komme inne i bladet, eller vil det nå bli et billag? Utifra hvordan forsiden skulle se ut, så såg det ikke ut som "100 sider sommerlesning" var merket. Blir vell ikke 100 sider nå uansett, nå som bladet er krympet.
03.07.2009, 21:15

Stemmer, bladet har 84 sider. Det er altså framleis 32 sider ekstra sommerlesning samanlikna med det vanlege bladet. Og det kjem i det vanlege bladet og ikkje som bilag.
Neste vekes sommerlesning er ein "legendarisk Mikke Mus-serie". Ser ut som Gottfredson, men eg kan ikkje min Gottfredson godt nok til å gjenkjenne teikninga frå ei historie.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
10.07.2009, 23:18

Det må være Floyd Gottfredson. Særlig når man har reklamert med at det er en "legendarisk Mikke Mus-serie".
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
Innlegget blei sist redigert 14.07.2009, 10:02 av Christer
![]()
Christer
17 år, Bærum
14.07.2009, 10:01

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Neste vekes sommerlesning er ein "legendarisk Mikke Mus-serie". Ser ut som Gottfredson, men eg kan ikkje min Gottfredson godt nok til å gjenkjenne teikninga frå ei historie.
Tegningen ser da vitterlig ut til å være hentet fra "Mikke Mus møter Robin Hood" fra 1936:
http://coa.inducks.org/story.php?c=ZM+012
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 14.07.2009, 15:03 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
14.07.2009, 15:03

Sigvald skreiv:
Tegningen ser da vitterlig ut til å være hentet fra "Mikke Mus møter Robin Hood" fra 1936:
http://coa.inducks.org/story.php?c=ZM+012
Det stemmer, Sigvald.
15.07.2009, 11:39

Så ble det visst bare to numre med sommerlesing i år... Litt skuffende akkurat det, men når det skjæres ned på det sidetallet i DD&Co er det vel kanskje ikke annet å vente enn at det skjæres ned på sommerlesingen også...
![]()
Tommy
26 år, Odda
25.07.2009, 17:14

Jeg ble hvertfall skuffet... Hadde ventet meg flere sider denne gang også, men så var det bare vanlig antall.
![]()
whitesand
41 år, Kristiansund
25.07.2009, 17:30

Eirikb skreiv:
«De ti avatarene» av Don Rosa.
I dag brukte jeg forøvrig denne historien i RLE-undervisning i 9. klasse. Med temaet hinduisme, passet denne historien perfekt inn! Virket som om elevene likte historien godt også.
![]()
Tommy
26 år, Odda
02.09.2009, 12:49

Ja, det er en god historie å bruke! Jeg har også selv brukt den i religionsundervisningen.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
![]()
Lars Martin
Stranda
03.09.2009, 15:28

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.