Andeby Online > Diskusjonsforum > Egmont med 2 nye Donald-utgivelser
Gå tilbake til forumoversikta ...

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Eg har ingen problemer med å forstå at folk oppfatter dette som eit blad for vaksne når Egmont marknadsfører det med setningar som "bli donaldist"
Hvilket er totalt latterlig. Jeg tar for gitt at du, Tommy, AC, Erik (Hørthe), J. P. Krogh m.fl. fremdeles vil an(d)erkjenne meg (og andre i tilsvarende situasjon) som donaldister selv om jeg *ikke* akter å begynne å abonnere på DD&Co bare for å kunne samle på det nye DD Ekstra. Kanskje noen burde anmelde Egmont for å spre villedende reklame? For dersom dette er OK så må f.eks. statskirken også kunne reklamere med at man ikke kan ansees som kristen uten å være medlem i statskirken.
Sett fra et donaldistisk synspunkt er det selvsagt langt viktigere å abonnere på Kvakk! enn på det nye DD Ekstra. Forøvrig håper jeg at Tommy har tilstrekkelig ambisjoner og selvfølelse til å jobbe for at også hans historier (når de kommer på norsk) blir utgitt i DD&Co på lik linje med historier av f.eks. Barks, Rosa, Van Horn, Rota, Jippes, Vicar og Solstrand - snarere enn i et blad for utvalgte konsumenter.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 24.06.2009, 13:53 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
24.06.2009, 13:27

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Om eg gidder å lese det når alle har gått inn for å spoile opp og i mente det som folk verker å meiner er den einaste nesten gode historia i bladet, er ei anna sak.
Hvis det fortsatt er "Svanehals' venner" du tenker på, og du med "folk" tenker på Øyvind og meg (som er de eneste som har sagt noe om vi liker historien eller ikke), så er vel meningene delte. Av de to meningene som er kommet er èn negativ (Øyvind) og èn positiv (meg). Av de andre historiene i bladet er det bare èn person (Øyvind) som har sagt meningen sin, og han var negativ til "Tur og utur", "Landmåleren" og "Negative muskler", mens han var positiv til "Oppfinnerens fridag" og "Jernmikkels hemmelighet". "Folk" er i dette tilfellet altså Øyvind, og han var positiv til to av historiene (men ikke "Svanehals' venner"). Hvis du vil ha flere meninger kan jeg legge til at jeg synes "Tur og utur" var en grei historie, og (selv om jeg ikke er helt nøytral) også liker "Oppfinnerens fridag". Og som allerede nevnt liker jeg "Svanehals' venner", mens jeg nok ikke er like positiv til "Jernmikkels hemmelighet" som Øyvind.
Spoilerboksar finst av ein grunn. Og det er ikkje alle som abonnerer heller, så det kan vera mange som ikkje har fått lest bladet enno.
Kanskje vi/jeg burde ha tenkt på det, men det er jo et alternativ også å ikke lese om noe en vet en ikke vil vite. Den filosofien følger jeg, siden jeg vet at det er ytterst få steder på Internett som opererer med spoilerbokser.
Sigvald skreiv:
Hvilket er totalt latterlig. Jeg tar for gitt at du, Tommy, AC, Erik (Hørthe), J. P. Krogh m.fl. fremdeles vil an(d)erkjenne meg (og andre i tilsvarende situasjon) som donaldister selv om jeg *ikke* akter å begynne å abonnere på DD&Co bare for å kunne samle på det nye DD Ekstra.
Selvsagt.
Kanskje noen burde anmelde Egmont for å spre villedende reklame?
For å bruke dine egne ord - "Hvilket er totalt latterlig". Du som ikke er glad i "amerikanske tilstander", burde vel heller ikke være noe glad i konstante anmeldelser og søksmål for den minste lille ting en er misfornøyd med.
For dersom dette er OK så må f.eks. statskirken også kunne reklamere med at man ikke kan ansees som kristen uten å være medlem i statskirken.
Sammenligningen kunne funket dersom Serieforlaget hadde sagt at de som ikke abonnerer på Donald Duck Ekstra ikke er donaldister, men det har de vel ikke sagt?
Sett fra et donaldistisk synspunkt er det selvsagt langt viktigere å abonnere på Kvakk! enn på det nye DD Ekstra. Forøvrig håper jeg at Tommy har tilstrekkelig ambisjoner og selvfølelse til å jobbe for at også hans historier (når de kommer på norsk) blir utgitt i DD&Co på lik linje med historier av f.eks. Barks, Rosa, Van Horn, Rota, Jippes, Vicar og Solstrand - snarere enn i et blad for utvalgte konsumenter.
Siden jeg ikke er redaktør av Donald Duck & Co er det ikke jeg som bestemmer sånt.
![]()
Tommy
26 år, Odda
24.06.2009, 15:36

Hallo, har en liten gladnyhet. Jeg sendte mail til egmont, angående samlepermer til Donald Duck Ekstra. Dette fikk jeg som svar:
Tusen kvakk for din mail! Det er alltid en ære å høre fra våre kjære abonnenter.
Vedrørende ditt spørsmål om samlepermer for Donald Duck Ekstra kan jeg dessverre ikke svare riktig ennå.
Dette er imidlertid noe vi jobber med i disse dager, så jeg håper det ikke er lenge til det er en realitet!
Ut fra slik jeg tolker det som. Så har de planer om å lage det.
24.06.2009, 21:31

Om det er av interessse - Jeg var på TV Oslo 10/6 for å prate om de nye Disneyutgivelsene og voksenprofilen på det ene av dem. Det endte med at vi konsentrerte oss om DD 23/2009. Intervjueren syntes utviklingen en kan ane i det vanlige DD&Co var så interessant at han ville prioritere dette. Og Sigvald: Selvsagt - en Donaldist behøver ikke abonnere på alt som utgis, det skulle bare mangle!
Innlegget blei sist redigert 25.06.2009, 10:17 av Erikh
25.06.2009, 10:16

Var nr 1 av DD Ekstra kun som billag i DD&Co, eller ble den også sendt separert til abonnemnter, og i såfall, var begge utgavene identiske?
25.06.2009, 11:53

Raptus von Bergen skreiv:
Var nr 1 av DD Ekstra kun som billag i DD&Co, eller ble den også sendt separert til abonnemnter, og i såfall, var begge utgavene identiske?
Tror den kun var som bilag, abonnentene fikk da også DD&Co med bilag, og trenger ikke enda et eks.
51 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 25.06.2009, 12:44 av Øyvind Braaten
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
25.06.2009, 12:43

Øyvind Braaten skreiv:
Raptus von Bergen skreiv:
Tror den kun var som bilag, abonnentene fikk da også DD&Co med bilag, og trenger ikke enda et eks.
Kanskje ikke, men da antar jeg at prisen på abonnementet løper fra nr. 2.
Tintern, seriøs donaldist.
MineTegneserier.no Tintern på Qxl
![]()
Tintern
47 år, Nittedal
25.06.2009, 14:07

Mulig jeg er litt treig i sommervarmen, men i nr 27 er det en helsides annonse som oppfordrer abonnenter til å UTVIDE sitt abonnement ved å betale inn kr 299/år for å motta DD Ekstra. Betyr det altså at de som er abonnenter fra før IKKE automatisk får bladet?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie. English version.
![]()
Nils Petter
63 år, Moss
25.06.2009, 19:12

Stemmer, Nils Petter -- det må vi betale ekstra for om vi har lyst på det.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
25.06.2009, 19:35

Tror kanskje det også betyr at om vi har lyst på DD Ekstra, og ikke abonnerer på DD&Co, må vi begynne å abonnere på DD&Co i tillegg til DD Ekstra.
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
![]()
Hallgeir
31 år, Stjørdal
25.06.2009, 19:42

Hallgeir skreiv:
Tror kanskje det også betyr at om vi har lyst på DD Ekstra, og ikke abonnerer på DD&Co, må vi begynne å abonnere på DD&Co i tillegg til DD Ekstra.
Ja, reklamen presiserer dette klart: «Eksklusivt! Kun for abonnenter på Donald ukeblad» (sic!)
Men over til innhaldet:
No har det vore ein del negative reaksjonar på Donald Duck Ekstra, både i pressa og blant brukarane her på AOL. Difor har eg lyst til å stille spørsmålet: Kva for seriar vil de sjå i dei framtidige nummera av Donald Duck Ekstra?
For å svare sjølv, så vil eg gjerne sjå nokre av dei lengre nederlanske eventyrhistoriene som er teikna av Ben Verhagen. Dei har vi ikkje fått sjå så mange av her i Noreg. I tillegg finst det ein del S-koda historier av Romano Scarpa som ikkje er utgjevne i Noreg frå før. Dei synest eg òg det hadde vore kjekt å sjå. Til slutt hadde det jo vore kjekt å få sjå meir av Tommy sin producksjon i dei kommande nummera.
Innlegget blei sist redigert 25.06.2009, 19:58 av Eirikb
25.06.2009, 19:57

Eirikb skreiv:
[Ja, reklamen presiserer dette klart: «Eksklusivt! Kun for abonnenter på Donald ukeblad» (sic!).......
Men på univers.no man kan gi bort abonnementet på DD Ekstra i gave, så det er bare å ønske seg en gave.
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
25.06.2009, 20:10

Eirikb skreiv:
For å svare sjølv, så vil eg gjerne sjå nokre av dei lengre nederlanske eventyrhistoriene som er teikna av Ben Verhagen. Dei har vi ikkje fått sjå så mange av her i Noreg. I tillegg finst det ein del S-koda historier av Romano Scarpa som ikkje er utgjevne i Noreg frå før. Dei synest eg òg det hadde vore kjekt å sjå. Til slutt hadde det jo vore kjekt å få sjå meir av Tommy sin producksjon i dei kommande nummera.
Ja til alt dette! Aku Ankka Ekstra i Finland kjører jo av og til dobbelt så tykke nummer med andre serier enn de nederlandske, for eksempel nr. 6 i år, som var et Romano Scarpa-nummer med masse S-historier som ikke tidligere var utgitt i Finland. Èn av disse (Super-Langbein-historien) er riktignok utgitt i Norge tidligere, så den måtte jo vi utelatt (siden Donald Duck Ekstra bare skal inneholde historier som ikke er tidligere utgitt), men siden Donald Duck Ekstra jo bare er på 32 sider, måtte vel uansett disse historiene ha blitt spredd over minst to nummer. Ellers finnes det jo selvsagt masse godbiter som ikke tidligere er utgitt i Norge. En del lengre historier fra Gladstones andre periode er fortsatt ikke utgitt hos oss - flere av dem tegnet av Pat Block. Et sjeldent innslag av noe brasiliansk kunne også vært artig. Merker redaktøren i meg kommer fram mens jeg skriver dette 
![]()
Tommy
26 år, Odda
28.06.2009, 10:21

Da var nummer 2 mottat. Bladet inneholder fortsatt ikke lengre historier, men synes dog at det nyeste nummeret var bedre enn det første. Blir spennende å se hvordan bladet utvikler seg.
11.07.2009, 20:47

En annen fargelegging i DD Ekstra. Bladet har mye dusere farger og f.eks. B-gjengen har orange drakter, mot det som er nornalt.
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
19.07.2009, 20:25

Øyvind Braaten skreiv:
En annen fargelegging i DD Ekstra. Bladet har mye dusere farger og f.eks. B-gjengen har orange drakter, mot det som er nornalt.
Historiene er farget av Sanoma i Nederland, og ikke Egmont. En del historier med Sanoma-farger har også begynt å dukke opp i det vanlige ukebladet, så det er ikke helt spesielt for DD Ekstra. I tillegg til det du nevner med B-gjengen, har for eksempel også Skrues jakke grønn farge i kragen og ytterst på ermene. I tillegg til at fargene er mindre sterke blir det vel også brukt en del mer gradient enn det Egmont bruker (Egmont bruker vel omtrent ikke dette på "vanlige" historier i ukebladet).
![]()
Tommy
26 år, Odda
20.07.2009, 00:25

Etter å ha lest de to første DD Ekstra, kan jeg ikke si at jeg har blitt imponert akkurat.....
Men så har nå egentlig ikke Nederlandske historier vært helt i min smak tidligere heller da. Heller ikke Bernado sine tegninger og figurer er noe å rope hurra for, de er nesten mer til irritasjon.
Men , materialet er ikke utgitt før i Norge, og det er for meg den viktigeste grunnen til å fortsette å kjøpe dem.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
![]()
whitesand
41 år, Kristiansund
20.07.2009, 08:26

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Donald Duck Ekstra, Donald Duck Junior

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.