Andeby Online > Diskusjonsforum > Egmont med 2 nye Donald-utgivelser
Gå tilbake til forumoversikta ...

Ifbm. intervju med Donald-redaktør Merete M. Skar på baksiden av dagens Aften Aften, avsløres det at Egmont kommer med 2 nye Donald-utgivelser. Det ene er et ekstrahefte som abonnenter av Donald skal få 1 gang pr. mnd, og som skal inneholde fullt av upublisert stoff, uten reklame og redaksjonelt stoff. Det andre er et et blad for de mindre, kalt Donald Duck Jr.
Artikkelen er illustrert med en tegning av Magica, og med referanse til at det var tegnergeniet Carl Barks som introduserte henne i 1961.
Tintern, seriøs donaldist.
MineTegneserier.no Tintern på Qxl
Innlegget blei sist redigert 06.05.2009, 19:14 av Tintern
![]()
Tintern
47 år, Nittedal
06.05.2009, 17:32

Vi må vel anta at "Donald Duck jr." har tilknytning til det nederlandske bladet med samme navn. Månedsbladet for abonnentene høres jo også ut som noe som kan sammenlignes med det finske Aku Ankka Ekstra. Uansett høres dette ut som svært spennende nyheter!
Innlegget blei sist redigert 06.05.2009, 23:05 av Tommy
![]()
Tommy
26 år, Odda
06.05.2009, 17:58

Noen andre enn meg som har forsøkt seg på å kjøpe e-utgaven av dagens Aften? Jeg har betalt, men det er fortsatt ikke mulig å klikke seg inn på avisa...
![]()
Tommy
26 år, Odda
06.05.2009, 20:03

Tommy skreiv:
Vi må vel anta at "Donald Duck jr." har tilknytning til det nederlandske bladet med samme navn. Månedsbladet for abonnentene høres jo også ut som noe som kan sammenlignes med det finske Aku Ankka Ekstra. Uansett høres dette ut som svært spennende nyheter!
Får tro det blir spennende, ja. Det sies rett ut at ekstra-bladet er laget for donaldistene... Må kanskje begynne å abonnere nå (og det var vel kanskje Egmonts hensikt?)
![]()
Tintern
47 år, Nittedal
06.05.2009, 20:07

06.05.2009, 22:29

Diff skreiv:
Hva skjedde med denne linken?
Merkelig. Har det vært slik hele tida? Trodde den var riktig. Hvis ikke, må det ha skjedd en feil da jeg klikket på "kopier", sånn at det var den forrige linken som lå inne som ble limt inn, noe jeg merkelig nok ikke la merke til. Uansett - her er den riktige.
Innlegget blei sist redigert 06.05.2009, 23:08 av Tommy
![]()
Tommy
26 år, Odda
06.05.2009, 23:08

Er det noe info om når disse bladene kommer?
Jeg har av prinsipp ikke abonnert, men kjøpt Donald i min lokale tegneseriebutikk. Men et slikt blad til abonnentene for at man må abonnere på bladet, gjør at jeg må abonnere på bladet. Spørsmålet nå er når må jeg begynne å abonnere?
51 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
07.05.2009, 09:25

Øyvind Braaten skreiv:
Er det noe info om når disse bladene kommer?
Jeg har av prinsipp ikke abonnert, men kjøpt Donald i min lokale tegneseriebutikk. Men et slikt blad til abonnentene for at man må abonnere på bladet, gjør at jeg må abonnere på bladet. Spørsmålet nå er når må jeg begynne å abonnere?
Kundeservice hos Egmont var ikke helt sikker, men de sa at dette ville bli annonsert i Donald-bladet. De antydet også noe om at man kunne abonnere kun på ekstraheftet (?), men det virket ikke som de hadde alt helt klart for seg enda.
![]()
Tintern
47 år, Nittedal
07.05.2009, 11:12

Drikaton skreiv:
[... De antydet også noe om at man kunne abonnere kun på ekstraheftet (?), men det virket ikke som de hadde alt helt klart for seg enda.
Det vil i tilfelle være veldig merkelig, dette er lokkemidlet for at man må abonnere. Men det er også mulig at det er en lovregel som sier at de også må tilby det separat.
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
07.05.2009, 13:05

Men samtidig naturlig med tanke på innholdet og formatet, siden det jo ser ut til at det er laget for de som synes det er litt for mye "tøys" i det vanlige Donald-bladet.
Jeg har veldig lyst på DD Ekstra, men kommer ikke til å begynne å abonnere på vanlig Donald for å få det.
Må da være flere HoF- og CBSV'ere som føler de har vokst fra slimhender og bananpistoler men som likevel har lyst på Donald-blad
Jeg ser jo risikoen for at noen kan bytte ut det vanlige Donald-abonnementet med Ekstra-varianten, men tror det er større potensiale for inntekter fra nye abonnenter enn det de måtte tape. Hvis DD Ekstra følger med det gamle abonnementet uten ekstra kostnad så trenger det ikke å bli så mange som bytter. Målgruppen for DD Ekstra vil vel dessuten være villig for å betale en ok pris (for Egmont) skulle jeg tro, nå som CBSV-posten i budsjettet står åpent
Har i hvertfall sendt en mail og etterspurt et separat abonnement.
Innlegget blei sist redigert 07.05.2009, 14:33 av daniny
![]()
daniny
26 år, Bærum
07.05.2009, 14:15

Et månedlig blad med tegneserier og uten alt det andre tøyset DD&co er fullt av virker veldig interessant, gitt at det blir mulig å kjøpe det separat. Å tilby det kun som del av DD&co-abonnement virker ganske snodig, siden det høres ut som dette bladet skulle være ment for de som ikke er interessert i å kjøpe det vanlige Donald-bladet.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
![]()
Øystein Skartsæterhagen
24 år, Trondheim
07.05.2009, 17:13

Jeg har fått noen presiseringer fra Egmont ang. det nye ekstrabladet:
Donald Duck Ekstra blir et månedsblad på 32 sider, med bare serier. Seriene er tidligere upublisert i Norge, og vil hovedsakelig være hollandske. Etablerte, dyktige serieskapere som Bas og Mau Heymans, Bernadó og Sander Gulien vil være representert her. Gjerne med lange historier. Forsidene tegnes av Michel Nadorp.
Målgruppen for bladet er Donald-lesere som vil ha mer serielesning. Bladet blir derfor tilbudt eksklusivt til de som abonnerer på Donald Duck & Co. Det vil ikke finnes i løssalg. Det første nummeret blir imiidlertid lagt ut sammen med Donald Duck nummer 26, som en smaksprøve.
Konseptet er tilnærmet det samme som det finske Aku Ankka Ekstra. Redaksjonene i de to landene jobber derfor tett sammen.
Det første nummeret kommer altså 22. juni sammen med Donald-bladet. Etter det må man sørge for å få månedsbladet føyd inn i abonnementspakken sin.
Egmont kommer til å tilby flere ulike abonnementspakker. "Basis"-abonnementet på DD & Co er nå uten bilag. Abonnentene må spesifikt be om at ukens bilag medfølger abonnementet, dersom de vil ha leketøyet. Ergo vil man kunne motta ukebladet og månedsbladet pene og hele, i beskyttende emballasje.
I tillegg kom denne, positive nyheten:
"Ukebladet kommer dessuten fra sommeren av til å ha mer fokus på serier og mindre på alt det "andre". Og så er det jo stadig i ukebladet man finner de store serieklassikerne, føljetongene og nytegnet materiale fra Jippes, Vicar, Midthun, Rodriques, Korhonen m.m.fl. "
![]()
Tintern
47 år, Nittedal
08.05.2009, 16:21

Drikaton skreiv:
Det første nummeret kommer altså 22. juni sammen med Donald-bladet. Etter det må man sørge for å få månedsbladet føyd inn i abonnementspakken sin.
De som kjøpte påskenummeret (nr. 15) har vel allerede fått en liten forsmak på formatet til det nye bladet. Også bilaget til det bladet var et 32-siders hefte med bare nederlandske historier, og var identisk med det finske Aku Ankka nr. 13 i år. Blir spennende å se hva dette finsk-norske samarbeidet fører til. Det er vel for mye å håpe på at Donald-lesertallene blir like bra i Norge som i Finland?
![]()
Tommy
26 år, Odda
08.05.2009, 17:03

Det er en ensiders annonse for Donald Duck Ekstra i DD&Co nr 23. Ikke så mye ny info. Bladet er ekslusivt for abonnenter på ukebladet og man må utvide abonnementet med kr 300 for å få bladet.
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
31.05.2009, 10:21

Legger merke til at den framsida som vises av det første nummeret av Donald Duck Ekstra! er det samme coveret som ble brukt til finske Aku Ankka Ekstra nr. 7/2007 - der jeg hadde en historie på trykk. At det er den framsida som blir brukt trenger jo ikke bety at innholdet er det samme som i det finske bladet, men jeg har vel lov å håpe... 
Innlegget blei sist redigert 10.06.2009, 11:35 av Tommy
![]()
Tommy
26 år, Odda
02.06.2009, 20:39

Tommy skreiv:
Legger merke til at den framsida som vises av det første nummeret av Donald Duck Ekstra! er det samme coveret som ble brukt til finske Aku Ankka Ekstra nr. 7/2007 - der jeg hadde en historie på trykk. At det er den framsida som blir brukt trenger jo ikke bety at innholdet er det samme som i det finske bladet, men jeg har vel lov å håpe... :)
Litt på siden av saken, men dog: Er det slik at dere tegnere/forfattere av Donaldhistorier får betaling av Egmont én gang når dere selger verket deres eller får dere betaling hver gange historiene deres trykkes?
Jørn McDuck og Guffen Delbekk på Donaldistiske Norgesekspedisjoner.
![]()
Guffen Delbekk
25 år, Halden
02.06.2009, 20:44

Enhver tegner eller forfatter bliver betalt en gang af deres forlag - derefter har hele verdens disney-udgivere ret til at benytte historien, blot imod at de betaler for at få trykfilen tilsendt. Der er ikke noget der hedder royalities i Andebys del af denne branche.
Remember: It all started with a mouse
![]()
AC
30 år, Danmark
02.06.2009, 22:28

Guffen Delbekk skreiv:
Litt på siden av saken, men dog: Er det slik at dere tegnere/forfattere av Donaldhistorier får betaling av Egmont én gang når dere selger verket deres eller får dere betaling hver gange historiene deres trykkes?
Det som AC sier, samt en liten korrigering: jeg får betaling av Egmont null ganger i forbindelse med både salg og trykking. (Jeg skriver ikke for Egmont).
![]()
Tommy
26 år, Odda
03.06.2009, 01:04

Supert med det nye ekstraheftet Donald Duck Ekstra. Har allerede bestilt.
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
![]()
Christer
17 år, Bærum
04.06.2009, 13:50

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Donald Duck Ekstra, Donald Duck Junior

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.