Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Krever konge-arv

Andeby Online > Diskusjonsforum > Krever konge-arv

Gå tilbake til forumoversikta ...

Noen som vet hvilken Carl Barks-historie jeg tenker på når jeg viser til denne artikkelen?

(Edit: Og grunnen til at jeg i tittelen skrev "konge-arv" i stedet for "kongearv" var at det var slik Dagbladet (tullete nok) skrev det).

Innlegget blei sist redigert 20.08.2008, 14:21 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

20.08.2008, 11:53

Då eg leste den artikkelen tenkte eg med ein gong på Rosa-historien om Skrue som finn ut at eigendommen hans er ein eigen stat. Ikkje så veldig lik handling, men...

~Odgor

Ikkepedia

Odgor
16 år, Ullensvang

21.08.2008, 21:40

Saken har jo visse likhetstrekk med "Gullhjelmen" hvor den som kan bevise å være en etterkommer av Olav Blåøy kan gjøre krav på hele Nord-Amerika. Kanskje Donald kunne spart seg alle strabasene han gjennomgår i den historien hvis han hadde visst at det er ti års foreldelsestid på å kreve arven?

-Nei til sensur eller annen ombrekking av tegneserier

donaldist
22 år, Namdalseid

22.08.2008, 09:55

Hvis man konsulterer en av de fremste kildene til donaldistisk juss - nyutgivelsen av Gisles "Donaldismen" - finner man en passus om "Gullhjelmen" (s. 121ff). Her fokuseres det riktignok mest på det juridiske grunnlaget for å sikre seg herreløst land, og ikke så mye på de arverettslige forholdene. Men i en bisetning litt senere (s. 129) slås det fast at rettslige krav i Andeby ikke har noen foreldelsesfrist. Så da får man vel gå ut fra at dette også gjelder arveretten.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

25.08.2008, 21:56

Karamell skreiv:

Men i en bisetning litt senere (s. 129) slås det fast at rettslige krav i Andeby ikke har noen foreldelsesfrist. Så da får man vel gå ut fra at dette også gjelder arveretten.

Beklager så mye. Jeg hadde glemt at man i Andeby umulig kan ha noen foreldelsesfrist. Og det er like bra at de ikke har noen; tenk så mye enklere hverdagen ville blitt og så myyyyyyyyyye kjedelige historiene hadde blitt.

-Nei til sensur eller annen ombrekking av tegneserier

donaldist
22 år, Namdalseid

27.08.2008, 23:32

donaldist skreiv:

Beklager så mye. Jeg hadde glemt at man i Andeby umulig kan ha noen foreldelsesfrist. Og det er like bra at de ikke har noen; tenk så mye enklere hverdagen ville blitt og så myyyyyyyyyye kjedelige historiene hadde blitt.

En annen sak er at enkelte lover i Andeby-universet synes å ha tilbakevirkende kraft. Den aktuelle "loven om oppdagelser" var fra ca. år 800 e.kr. (Karl den stores tid), men i Columbuskartene synes også eldre oppdagelser (ved St. Brendan o.l.) å være omfattet av samme lov. Kanskje den loven skal tolkes som en konkretisering/formalisering av eldre uskrevne normer/lover på området?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 28.08.2008, 08:49 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

28.08.2008, 08:48

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.