Siste oppdatering: Walt Disney Studios feirer Donald i Bergen

Hugs meg :: Registrer ny brukar

På tur til Bergen

Andeby Online > Diskusjonsforum > På tur til Bergen

Gå tilbake til forumoversikta ...

Igjen har Jørn McDuck og undertegnede tatt for seg et nytt sted i donaldistisk forskning. Denne gangen ble Bergen by sjekket i forbindelse med en tur til Raptus. Og det var litt av hvert for en donaldist å huke tak i denne byen.

Etter ankomst til Bergen torsdag morgen bar det ivei for å finne overnattingsstedet Marken Gjestehus. Kloke hoder ville nok enten ha printet ut eller memorert veibeskrivelsen fra togstasjonen. Jørn og Guffen har ikke kloke hoder. Så turen som skulle tatt ett minutt endte på halvannen time og en ufrivillig sighseeing rundt hele byen. Skyldfordeling for dette er fortsatt ikke avklart.

Dog fant vi fram til slutt. Ved godt mot gikk vi inn i heisen for å ta oss opp til etasjen hvor gjestehuset lå. Det gode motet forsvant litt da vi leste på sertifikatet i heisen at den var godkjent i 1934, men vi overlevde faktisk mange turer opp og ned i denne antikviteten. Hadde heisen vært noen år eldre hadde den hadde mest sannsynlig sett slik ut.Vi hadde ikke mer enn kommet inn i gangen da vi skjønte at dette stedet ikke prioriterte rett. Slike bilder hang på veggene rundt i hele gangen. Men gjestehuset skal ha honnør for ikke å blande bilder Andeby og Museby om hverandre.

Etter dette gikk vi i tidligere donaldisters fotspor for å sjekke ut Lesehesten. Autoriteter innen donaldisme har tidligere besøkt butikken, jmf dette bildet. Jørn stilte gledelig opp som modell i samme positur.

Resten av torsdagen gikk med til å utforske Bergens severdigheter. Vi la i vei mot det kjente Akvariet. Dette må selvsagt foreviges (bare så det er avklart: nei, min skalpering av Jørn her har ingenting med tidligere uoverenstemmelser om hvem som hadde skylden for rundturen å gjøre). Det første synet som møtte oss var dette. Pingviner spiller som kjent en sentral rolle i Amundsens talisman av pocketskribenten Romano Scarpa. Det kan forresten virke som Bergen har lagt sin kjærlighet på både den fyren, men det kommer jeg mer tilbake til senere.

Akvariet hadde, som slike steder flest, mer donaldistisk å gripe fatt i. Blant annet så vi denne skøyeren. Barks brukte som kjent sjøhester i Hall of the Mermaid Queen. Men også Rosaister kunne finne noe å glede seg over. I klassikeren The Crocodile Collector er Donald på jakt etter en helt spesiell krokodille. Er det denne, mon tro?

Etter å ha sett en ganskje søvndyssende film i Akvariets kino (den var ihvertfall veldig søvndyssende for oss som ikke hadde fått sovet på nattoget til Bergen pga to stk som bråket veldig i vognen og ikke lot folk flest få sove) bar det ut av portene. Der møtte vi på en overraskelse. At skumlinger som Magica og Madam Mim skulle få en helt egen stein hadde ihvertfall jeg aldri trodd.

Ingen tur til Bergen uten en tur opp Fløibanen, tenkte vi og la i vei. På vei til stasjonen gikk vi forbi Bergensantikvariatet hvor de solgte denne donaldistiske utgivelsen som de attpåtil hadde plassert i vinduet, antagelig for å pirre kjøpelysten til alle donaldister som var i byen pga Raptus.

Turen opp Fløibanen var bratt og kort. Reportasjens første bilde er hentet fra toppen.

Det ble kveld og tid for å finne seg noe å spise. Det var da Jørn gjorde oppdagelsen om at Bergen ikke nøyer seg med å sette pingviner i Akvariet for å hedre en viss pocketskribent, men attpåtil kaller opp et sted etter ham. Makan.

Og på vei hjem gikk vi forbi bergenssjarmøren Rune Larsen.

Fredag begynte som torsdagen; med en rundtur. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe. Vi innså at en av donaldismens største autoriteter hadde lagt igjen spor etter seg i byen og, hold dere fast kjære venner, vi avslørte en av norsk donaldismes aller største bløffer. Så, "Tromsøstudent-Olaf", du er herved avslørt!

Gråten og sørging over å ha blitt holdt for narr av Olaf ga seg etterhert og vi labbet i vei til Grieghallen og Raptus. Som den Raptusjomfruen jeg var så var jeg sprekkferdig av spenning på hva som ventet meg. Og huttemætu, dette sto absolutt til forventningene!

Her var det både godt utvalg i diverse brukte blader/album samt at Outland hadde en egen svær avdeling med rykende ferske utgivelser, samt mange utgivelser av Raptus-gjestene.
Kunne servert mange bilder, men antar at de fleste her inne har vært på Raptus opptil flere ganger og ikke er så interessert i et lass av bilder av stands de har sett mange ganger. Dog er det noen bilder som jeg føler må være med. Som f eks dette av Norges store sønn innen donaldisme; Arild Midthun sammen med Daan Jippes, og ikke minst dette bildet som jeg snikfotograferte av en av forumets store (den største?) tegneserieautoriteter; vår venn Øyvind Braaten.

Jeg erfarte at tusenlappene flyr fort på tegneseriefestival og at neste gang jeg drar på en slik så må jeg huske å ta med et par tomme kofferter festivalen, slik at jeg enklere kan få med meg alt jeg har kjøpt hjem igjen.

Donald har mange venner rundt om i verden, f eks i Gufsplassen. Kan ikke si det samme om Jørn og meg, men vi har i det minste en gammel hybelkamerat fra vår tid på skole i Rena som bor i Bergen. Han heter Tor og er søt. Tor viste oss byen sin på fredag og tok oss med på byens store skrytefilm "Varg Veum" og sørget for at vi fikk stilnet sulten på en pølsekiosk. Mange har sikkert sett på denne forsiden og tenkt at slike pølser ikke finnes noe sted i dette universet, men i Bergen finnes det faktisk slike gigantiske pølser.

Den kloke lille høna fra 1934 var Donalds første film. En totalt annen film som kom 60 år senere var Dum og dummere. Sikkert overraskende nok for mange var det ikke disse to som fikk hovedrollene.

Alt i alt var dette en særdeles hyggelig tur som frister til gjentagelse. Det eneste negative jeg har å si om Raptus er at den utgivelsen jeg sikler mest etter kun var tilgjengelig som premie i loddsalget. Hur orättvist!

Stort mer er det ikke si om denne vestlandske donaldistiske ekspedisjonen. Pass på, neste gang kommer vi kanskje til en by nær deg. :-)

EDIT: Retta på en link

Stolt Fan-Sigvaldist!

http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.

Innlegget blei sist redigert 06.10.2007, 20:22 av Guffen Delbekk

Guffen Delbekk
24 år, Halden

06.10.2007, 17:14

Bodde på Marken Gjestehus jeg også, og var som dere litt skeptisk til heisen der. Jeg overlevde imidlertid også. Ganske fornøyd med det oppholdet, bortsett fra at det natt til lørdag var en del bråk. Det var ikke dere vel? :-) Og selvsagt ikke helt fornøyd med at rommet mitt var opptatt da jeg kom fredags morgen klokka ni og ønsket å få sove noen timer etter å ha stått opp halv 5 i Kristiansand (etter bare tre timer med søvn) for å ta fly til Bergen, noe som sørget for at jeg endte opp med å vandre litt hvileløst omkring i Bergen en del timer før jeg begynte å bevege meg mot Grieghallen.

Uansett veldig artig å lese disse donaldistiske reiseskildringene!

Tommy
25 år, Odda

06.10.2007, 18:17

Tommy skreiv:

Bodde på Marken Gjestehus jeg også, og var som dere litt skeptisk til heisen der. Jeg overlevde imidlertid også. Ganske fornøyd med det oppholdet, bortsett fra at det natt til lørdag var en del bråk.

Mulig det var oss. Vi hadde høy partyfaktor på rommet vårt med lesing av tegneserier samt soving. Jeg og Guffen var nok ikke de mest ettertraktete festløvene i Bergen den helgen. Jeg og skaperen av denne fantastiske serien sto for eksempel 10 meter unna Nettserier.no-treffet ved Peppes Pizza og så på at dere koste dere uten at vi ble invitert :-(

Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden

Innlegget blei sist redigert 06.10.2007, 18:32 av Jørn McDuck

Jørn McDuck
25 år, Trondheim

06.10.2007, 18:31

Jeg syns krokodillen din likner veldig på en heksestein Guffen.

ばか! (Baka!)

Chrisron
32 år, Tønsberg

06.10.2007, 19:06

Ih, tabbert.

Stolt Fan-Sigvaldist!

Guffen Delbekk
24 år, Halden

06.10.2007, 20:23

Guffen Delbekk skreiv:

Bergen

Etter nettopp å ha sett Varg Veum - Mugne Hestehover har jeg sant å si fått min Bergensdose for i dag, men jeg leser likevel dette med fryd.

Autoriteter innen donaldisme har tidligere besøkt butikken, jmf dette bildet. Jørn stilte gledelig opp som modell i samme positur.

Er Donald-figurskiltet virkelig malt på begge sider, eller har et av bildene foretatt en småfrekk speilvending?

Pingviner spiller som kjent en sentral rolle i Amundsens talisman av pocketskribenten Romano Scarpa.

En historie jeg ble meget forvirret av i 1992 ettersom jeg visste verken hva en talisman eller en Amunds var.

den var ihvertfall veldig søvndyssende for oss som ikke hadde fått sovet på nattoget til Bergen pga to stk som bråket veldig i vognen

Deg og Jørn?

Og på vei hjem gikk vi forbi bergenssjarmøren Rune Larsen.

Som vi vet er Rune Larsen en god venn av Tor Endresen, som igjen deler etternavn med en velkjent Scarpa-skurk.

slik at jeg enklere kan få med meg alt jeg har kjøpt

Gratulerer med Ørn Bjørn og Jørn!

EDIT:

Piaf?

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

Innlegget blei sist redigert 06.10.2007, 23:48 av MatsGull

MatsGull
20 år, Kongsvinger

06.10.2007, 23:47

MatsGull skreiv:

Er Donald-figurskiltet virkelig malt på begge sider, eller har et av bildene foretatt en småfrekk speilvending?

På begge sider vil jeg tro, eller så hadde vel teksten vært speilvendt også? :-)

MatsGull skreiv:

Guffen Delbekk skreiv:

den var ihvertfall veldig søvndyssende for oss som ikke hadde fått sovet på nattoget til Bergen pga to stk som bråket veldig i vognen

Deg og Jørn?

Uhm... Eh.. Tralla la.

MatsGull skreiv:

Guffen Delbekk skreiv:

slik at jeg enklere kan få med meg alt jeg har kjøpt

Gratulerer med Ørn Bjørn og Jørn!

Nå skal det sies at det var min andre bok med de to rabbagastene. Hadde allerede en bok, men da jeg så Tore Strand Olsen på fredag måtte jeg sporenstreks kjøpe en til for å få den signert. Det ble seende slik ut. Og på lørdag ble dette tatt. :-)

Stolt Fan-Sigvaldist!

Guffen Delbekk
24 år, Halden

07.10.2007, 00:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.