Andeby Online > Diskusjonsforum > «Wand vs. Woodchucks» i DD&Co 39/2007
Gå tilbake til forumoversikta ...

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Manusforfattaren er meir perifer
*Klapser til Olaf fire ganger på hvert kinn*
http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!
*dask dask dask dask*
Arne Bye
25 år, Steinkjer
25.09.2007, 18:04

Olaf: Jeg har bitt meg merke i at alle dine tre publiserte historier avsluttes på en måte som en tegnefilm med en rund "rute" på slutten av historien. Er det noe du har tenkt til å gjøre til et kjennetegn ved dine historier?
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
25.09.2007, 20:30

Det hadde jeg faktisk ikke lagt merke til. Iris'en er jo en solid tegnefilm-tradisjon og passer derfor godt i Olafs historier, som også har en god gammeldags Donald-stemning over seg.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
25.09.2007, 20:41

Alt du legger merke til, Chrisron ... Det der har eg ikkje tenkt over sjølv, og det er heller ikkje noko eg har lagt inn i manusa mine. Så der har du rett og slett eit tilfelle av tre glimrande teiknarar som har tenkt heilt likt og gjort nøyaktig det same grepet med siste rute.
Og nei, det blir ikkje eit kjenneteikn ved historiene mine. Har iallfall teikningar til EI historie liggjande som ikkje slutter med ei sirkelforma rute.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 25.09.2007, 20:54 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
25.09.2007, 20:51

Heh! La faktisk merke til det alt etter historie nr. to, men tenkte da at det kunne være tilfeldig. Kom på det igjen når jeg nå så slutten av denne historien og tenkte at dette kan da ikke bare være tilfeldigheter. Men så var det det allikevel. 
EDIT: Og enig med Nils Petter at det passer veldig godt inn på slutten av historiene.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 25.09.2007, 21:01 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
25.09.2007, 21:00

Jeg begynte å spekulere på hvor vanlig denne effekten er i vår tids Donald. Jeg vet at Marco Rota brukte den i "Sarasenernes natt", og jeg tipper at Van Horn har brukt den noen ganger, men ellers?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
25.09.2007, 22:07

Nils Petter skreiv:
Jeg begynte å spekulere på hvor vanlig denne effekten er i vår tids Donald. Jeg vet at Marco Rota brukte den i "Sarasenernes natt", og jeg tipper at Van Horn har brukt den noen ganger, men ellers?
Don Rosa har vel gjort det samme noen ganger. Tilbake til Gufseplassen avsluttes i hvert fall med en rund rute (som egentlig minner ganske mye om siste rute i den nye historien til Moriarty -- Donald kommer i begge tilfeller med en vittig kommentar, har omtrent det samme uttrykket i begge og vi ser ham fra samme vinkel).
Siste rute i Fødselsdagen bruker en lignende effekt der ruten riktignok er firkantet, men et sirkelformet opplyst område omgir Donald.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
25.09.2007, 22:27

Jeg synes ikke det veldig stakkarslige "Hva skal vi gjøre?!" i siste rute på fjerde side av historien passet så bra inn, spesielt med tanke på det jeg vet sto i det opprinnelige manuset. Enten kan ikke oversetteren engelsk, eller så har han tatt seg en aldri så liten frihet med svært uheldig resultat.
Tommy
25 år, Odda
26.09.2007, 16:33

På dansk står der Hvad har vi gang i - et noget mere moderne udtryk - som også passer bedre ind i det tror jeg nevøerne siger i den rude...
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
26.09.2007, 17:18

Øystein Skartsæterhagen skreiv:
Det er trykkfeil i bladet -- deler av navnet til forfatteren av den første historien har havnet 24 sider unna resten!
Hihihih.
Et spørsmål angående historien: Hvem er som bestemmer sidekomponeringen; forfatter eller tegner? Jeg syns denne historien har imponerende god sidekomponering, da spesielt med hensyn til cliffhangers på de første sidene.
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
26.09.2007, 18:35

Guffen Delbekk skreiv:
Et spørsmål angående historien: Hvem er som bestemmer sidekomponeringen; forfatter eller tegner? Jeg syns denne historien har imponerende god sidekomponering, da spesielt med hensyn til cliffhangers på de første sidene.
Det er forfatteren som i ganske stor grad bestemmer det meste i historien, også sidekomponeringen. Alt sånt står i manuset, der det blir beskrevet hvor mange ruter hver side skal inneholde (og størrelsen på dem), og nøyaktig hva som skal skje i hver rute. Noen ganger gjør nok tegneren ørsmå endringer i forhold til manuset, men ikke så store at han/hun begynner å forandre på hvilken rute som tilhører hvilken side osv.
Tommy
25 år, Odda
26.09.2007, 18:50

Chrisron skreiv:
Heh! La faktisk merke til det alt etter historie nr. to, men tenkte da at det kunne være tilfeldig. Kom på det igjen når jeg nå så slutten av denne historien og tenkte at dette kan da ikke bare være tilfeldigheter. Men så var det det allikevel. :)
Tja ... om eg skal spekulere, kan eg gjette meg til to grunnar som kan ha noko å gjera med at dette førekjem såpass ofte i mine historier:
1. Alle dei tre første historiene mine slutter med ei enkeltrute. Teknikken fungerer jo ikkje så godt dersom historia slutter med ei dobbelrute.
2. Eg skriver berre tekstmanus i staden for å levere skisser -- på den måten blir valet om ruteoppdeling overlatt til teiknaren, og teiknarane veit mykje betre enn meg som forfattar kva som fungerer bra visuelt. Ergo gjer dei gjerne det same valet.
Tommy skreiv:
Jeg synes ikke det veldig stakkarslige "Hva skal vi gjøre?!" i siste rute på fjerde side av historien passet så bra inn, spesielt med tanke på det jeg vet sto i det opprinnelige manuset.
Men det opprinnelege manuset er ikkje publisert nokon stad, så det er då ikkje noko problem?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
26.09.2007, 20:29

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
[Men det opprinnelege manuset er ikkje publisert nokon stad, så det er då ikkje noko problem?
Uavhengig av at jeg har lest manuset synes jeg den kommentaren ikke passer inn. Plutselig begynner Donald og nevøen å oppføre seg kjemperart, uten at de vet grunnen til det. Det hadde vært veldig mye mer naturlig at de spurte seg selv hvorfor de plutselig begynte å oppføre seg så rart, i stedet for at spør seg selv: "Hva skal vi gjøre?!" Jeg skjønner ikke en gang hva de mener med akkurat den kommentaren. Lurer de på hva de skal gjøre for å slutte å oppføre seg merkelig?
Innlegget blei sist redigert 26.09.2007, 20:53 av Tommy
Tommy
25 år, Odda
26.09.2007, 20:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.