Andeby Online > Diskusjonsforum > Forskjellen på amerikansk og italiensk stil
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Bas/Mau Heymans da?
Hvor kommer de inunder? Nederlandsk stil?
De tegner vel ikke så nærmt opptil hverken italiensk eller Amerikansk med sine megalange nebb og halser
?
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Innlegget blei sist redigert 04.07.2006, 12:06 av Ted
Ted
16 år, Bergen
04.07.2006, 12:05

Syns de så absolutt kommer under amerikansk. Etter min mening ligner de litt på Barks i noen tilfeller.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
04.07.2006, 16:28

I enkelte tilfeller, er jeg enig
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
06.07.2006, 18:08

Historiemessig synes jeg Donald er mer av en taper i italiensk tradisjon og Skrue er mer nådeløs enn i USA/Europa. Nå er mitt utsagn basert på de tidlige pocketbøkene, jeg har ikke fulgt opp lesningen av disse så mye som jeg kanskje burde ha gjort. Ellers finner vi jo figurer i Italia som ikke eksisterer eller er perifere i amerikansk tradisjon. Vi hadde vel egentlig ikke trengt Rikerud når vi allerede hadde Flintheart Glomgold. Birgitte er vel et ukjent fenomen utenom pocketene.
med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew
Wogew
46 år, Rælingen
16.07.2006, 21:54

Wogew skreiv:
Vi hadde vel egentlig ikke trengt Rikerud når vi allerede hadde Flintheart Glomgold.
Men Rikerud er da ingen italiensk oppfinnelse? Tror faktisk det var Barks som tegnet ham først. Så **han** mente tydeligvis iallfall at begge hadde en funksjon.
Birgitte er vel et ukjent fenomen utenom pocketene.
Det stemmer nok. Det var vel Romano Scarpa som først introduserte henne (og Filo Filur).
Italienerne har vel også en del andre figurer som nå sjelden brukes i amerikanske (og danske) serier, slik som Raptus, Klodrik og Alfa Beta.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 16.07.2006, 22:31 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
16.07.2006, 22:22

Barks oppfann Rikerud, men italienarane perfeksjonerte han, vil eg hevde. I Barks' versjon var Rikerud strengt talt berre ein konkurrerande forretningsmann. Italienarane har gjort Rikerud til ein betre figur ved å mellom anna framheve alle dei sidene ved han som *skiljar* han frå Gråstein. Rikerud er mildare, ein del fattigare, men òg meir sløsete. Likevel vanvittig rik og ein verdig konkurrent for Skrue. Og han bor i Andeby. Det blir difor ein heilt annan type figur.
Hm. Egmont bruker vel Klodrik relativt ofte for tida?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.07.2006, 23:03

Karamell skreiv:
Italienerne har vel også en del andre figurer som nå sjelden brukes i amerikanske (og danske) serier, slik som Raptus, Klodrik og Alfa Beta.
Synes det er synd at Egmont har pensjonert Raptus. Jeg savner dette pompøse, selverklærte geniet som alltid rota det til for seg selv og andre. Jeg husker at han først dukket opp i TV-serien Disneyland på begynnelsen av 60-tallet. Her var han en slags pedagog som forklarte hvordan ting virket. Så fikk han sitt eget blad. Det levde visst ikke så lenge, men vi fikk da en del bra historier derfra i norsk DD&Co. Min yndlingsreplikk (gjengitt etter hukommelsen):
Raptus trøstende til Donald etter at det er avslørt at det 'verdifulle' maleriet hans er et billig trykk: "Hva betyr vel kunstnerens navn? Det er jo fortsatt et koselig bilde av skogen stolte elg". Maleriet viser en vindmølle
For meg vil nok Raptus alltid være Tony Strobls figur - akkurat som Klodrik er Al Hubbards. Noen andre som har et spesielt forhold til Raptus eller husker noen morsomme episoder?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
17.07.2006, 22:49

Jeg husker Disneyland-serien, men det må ha vært på slutten, snarere enn begynnelsen av 60-tallet. Ettersom jeg er født i 1962, mener jeg. NRK viste noen få episoder i denne serien, etter hva jeg minnes - i svart/hvitt, selvsagt. Det som fascinerte meg mest var den animerte Donald som levde sitt eget liv på Walt Disneys skrivebord. Raptus von Rupp fascinerte aldri meg så mye.
med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew
Wogew
46 år, Rælingen
18.07.2006, 19:22

"Disneyland" vart produsert frå 1954 til 1990.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
18.07.2006, 19:43

Sølve skreiv:
Ja, og her kan man se:
http://epguides.com/WaltDisneyPresents/
It was all started by a mouse...
18.07.2006, 19:54

Nils Petter skreiv:
Noen andre som har et spesielt forhold til Raptus eller husker noen morsomme episoder?
Fra den første Donald-årgangen jeg leste (som fem-åring i 1973) husker jeg særlig en historie hvor Raptus finner et skattekart på loftet og seiler av gårde med Moby Duck på skattejakt. Erkerivalen Ørnulf Ørn dukker opp og svinebinder dem (svinebinding var svært populært i Andebys kriminelle kretser på 70-tallet...). Deretter tjuvlåner han Raptus' dykkerdrakt og stuper uti vannet på jakt etter skatten. Kort etter blir han reddet halvdruknet opp igjen av delfinen Snipper. Det viser seg at Raptus har glemt hele oksygenforsyningen da han laget dykkerdrakten, og i stedet koplet den til en tank med **ingefær-øl,** som Ørnulf pustet inn.
Alle vet at man ikke kan drikke **saltvann!** Så jeg syntes ingefær-øl måtte være bra for en tørst dykker!
"Skattekartet", som består av masse ringer og én X, viser seg for øvrig bare å være et papirark med sølevannflekker på ("Jeg kom plutselig på at loftstaket mitt lekker!"). Krysset og ringene stammer fra noen forsøk Raptus tidligere har gjort på å oppfinne en **énmanns** bondesjakk...
Det er interessant å merke seg at det i denne historien dukker opp hele **tre** figurer (fire, medregnet Snipper) som "ikke lenger er blant oss". Med sin "personalpolitikk" ville vel Egmont til og med kunne hevde at denne historien aldri har funnet sted... Er det forresten noen som vet hva Ørnulf og Moby har fore i dag?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 21.07.2006, 23:54 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
18.07.2006, 20:47

Sølve skreiv:
Det spørs litt hvordan man ser på det. Disney har nesten kontinuerlig hatt et antologi-program gående fra 1954 og utover, men det har vært under forskjellige titler.
Disneyland 1954-1958
Walt Disney Presents 1958-1961
Walt Disney's Wonderful World of Color 1961-1969
The Wonderful World of Disney 1969-1979
Disney's Wonderful World 1979-1981
Walt Disney 1981-1983
The Disney Sunday Movie 1986-1988
The Magical World of Disney 1988-1996
The Wonderful World of Disney 1997-nå
http://en.wikipedia.org/wiki/Walt_Disney_anthology_series
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 18.07.2006, 20:49 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
18.07.2006, 20:49

OK. Er "Disneytimen" nokon av desse, eller er det noko anna? Vert "Disneytimen" forresten framleis sendt på NRK?
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
18.07.2006, 21:19

Nei, Disneytimen er noe annet. Om Disneytimen går lenger i Norge vet jeg ikke, men serier som før gikk i Disneytimen går jo daglig på Disney Channel.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
19.07.2006, 11:54

Chrisron skreiv:
Nei, Disneytimen er noe annet. Om Disneytimen går lenger i Norge vet jeg ikke, men serier som før gikk i Disneytimen går jo daglig på Disney Channel.
De fleste går vel og merke på "Toon Disney".
It was all started by a mouse...
19.07.2006, 21:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.