Andeby Online > Diskusjonsforum > Gjester vi aldri glemmer
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Var ikke mange superskurker på den tiden heller. De eldste superheltene måtte nøye seg med å jule opp bankranere, svindlere, mordere, sektmedlemmer, onde vitenskapsmenn, nazister og denslags styggedom.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
09.03.2006, 00:07

De fugurene jeg kommer på i farten, og som jeg gjerne ville sett igjen, er alle skurker av større eller mindre grad.
- Fantomet av Notre Duck. Veldig enig med Jonas Larsen her. Synes nesten det er utrolig at ingen har laget flere historier basert på denne skikkelsen, men det er selvsagt mulig at dette ville forringet leseropplevelsen man får ved å lese denne glimrende Barks-historien.
- Dr. Tikk Takk. en uforglemmelig og mystisk skurk som ble laget av Gepetto (!) og som kjempet mot Super-Langbein i en av hans tidligste historier.
-Panchito og Pepito. To Meksikanske tvilling-skurker som er med i Fallberg/Murry-historien 'Den Forsvunne By' fra 1955 (DD 30-32/67). Panchito er egentlig ikke så skurkete, men blir presset av familietradisjonen om å være skurk. Veldig god personskilding av disse i nevnte historie.
-Banditten som Forsvant. Skurken i historien av samme navn. Han var forklednigsmester, og en verdig motstander til Mikke og Langbein.
-Skurken fra Barks-historien 'McDuck av Arabia'. Husker ikke i farten hva han het, men han må vel være en av de slemmeste Barks-skurkene, når vi ser på hvordan han spesielt behandlet den ene nevøen til Donald.
Halvor (www.donaldbladet.com)
Innlegget blei sist redigert 09.03.2006, 11:11 av Halvor
Halvor
48 år, Bergen
09.03.2006, 11:11

Rolando och Panchita i Barks Old California.
Och den mekaniska flickan Mimi i Gottfredsons The world of Tomorrow. Hon gjorde ett outplånligt intryck på mig när jag var 15-16 år gammal. Det måste vara en av Disneyseriernas mest tragiska scener när hon skjuts ihjäl av Svarte Petter och skruvar och muttrar flyger åt alla håll.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
09.03.2006, 12:22

Den mystiske professoren i "Donald Duck i det gamle Persia" husker jeg også ganske godt (den er forresten den første Barks-historiene jeg husker å ha lest).
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
09.03.2006, 14:24

Romano Scarpas //Tobias,// er også en av mine favoritt-bifigurer. Han skulle det vært lagd mange flere historier om/med.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 09.03.2006, 15:52 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
09.03.2006, 15:49

Jonas Larsen skreiv:
Den mystiske professoren i "Donald Duck i det gamle Persia" husker jeg også ganske godt (den er forresten den første Barks-historiene jeg husker å ha lest).
Ooh... Den mannen er skummel!
Må selv dra fram Eddie og kollegaen hans i "Går på veggen" Fritt etter hukommelsen: --V-var det en UFO, Eddie?
-Nei, bare en FMS*(Flygende MenneskeSverm?)
Professoren som vil gi menneskeheten luktfri kål er jo òg en klassiker, selv om han har vært med i flere historier.
Liker også filosofen som Donald og guttene møter på Eventyr med tidsmaskinen, som jeg tror skulle forestille Sokrates.
Hmm.. dette satte i gang tankene... får fylle på med flere etter å ha bladd litt:-)
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
09.03.2006, 17:08

Det meste av Barks og Scarpa står høgt, dei eg umiddelbart tenker på er den gamle indianeren i «Eggemysteriet» og Kim Don-Ling og Chen Dai-Lem i «Andebylaget i olympisk form» (utfordring: kan nokon kome opp med ei betre Donald-kjærleikshistorie enn denne? OK, Old California kjem høgt, det same gjer Reginella-sagaen, men eg vil hevde at dette er den beste Donald-kjærleikshistoria). For ikkje å gløyma alle merkelege folkeslag Barks har vist oss; terratittar og fermittar, asteroidefolket, gufseplassarane ... og det søte vesle lemenet, om det kan telle som ein bifigur.
I tillegg kjem sjølvsagt dei Scarpa-figurane som allereie er nevnte. Og maharajaen av Pengostan. Og «snyltemesteren». Og Bust de Hode. Og Eirik Lyseraude. Og mange fleire. Det meste av Barks og Scarpa kjem som sagt ganske høgt.
Av andre serieskaparar ... Fødselsdagsånden. Den koselege høvdingen frå kapittel 2 i «Eventyr med tidsmaskinen». Brendan frå Drageherrenes Rike. Reporteren frå Sagbladet som intervjuer Donald om livet hans. Ub Iwerks (som rettnok opptrer anonymt i Donald Pocket 150 og strengt talt ikkje er ein Disney-figur, men framstillinga av han er likevel ubetalelig herleg).
Ein figur eg hugsar godt av HEILT andre grunnar, som eg antar at dei fleste ikkje hugsar så godt, er ingeniør Blatchford, ein anleggsformann hos Skrue som òg er leiar i Andeby Save the Birds.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.03.2006, 17:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.