Andeby Online > Diskusjonsforum > Dårlege oversetjingar
Gå tilbake til forumoversikta ...

De virker litt for pertentlige for hardcore etter min mening.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
27.02.2006, 00:16

Dessuten er de visst fans av diverse Andeby-versjoner av Britney Spears, som er så langt fra hardcore du kan komme.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
27.02.2006, 11:59

Adamant skreiv:
Dessuten er de visst fans av diverse Andeby-versjoner av Britney Spears, som er så langt fra hardcore du kan komme.
Hos Barks og Rosa (1950-tallet) liker de sikker 50-talls-klassikere som "Rock Around the Clock", "Johnny B. Goode", "Jailhouse Rock" og "Only You".
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
42 år, Stavanger
27.02.2006, 18:53

Dill dall!
Sild i vann!
Skreeeeelllll bananer!
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 28.02.2006, 00:03 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
27.02.2006, 18:57

"Vi har tæl, serru sjæl, vræl, vræl, vræl" er og blir en moderne klassiker, da... Det var i alle fall rock :)
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
01.03.2006, 09:40

erikh skreiv:
Jeg har lyst til å komme vekk fra grafiske tegn, og lurer på om dere kjenner til "injokes" i norske serier? Enkelte oversettere bruker dette, det blir en slags hilsen til venner og kjente. Tor Ødemark (gammeldonaldist) opplevde det i en Donald-serie, der en dame som ble omtalt som fru Ødemark, ropte "Kom Tor" da hun skulle hente sønnen sin. Selv har jeg blitt utsatt et par ganger. Jon Gisle (han bak boka Donaldismen) oversatte en tid Hakke Hakkespett, og i en serie der opptrådde en ny dinosaurus-art som av en eller annen grunn ble kalt Hørthosaurus. Og - i en fotballserie i bladet Boing fantes en tid et lag som tapte alle sine kamper. Laget het Kålbu, og bilder fra serien hang lenge i garderoben til vårt lokale fotballag Kolbu IL (nr. 2 i 3. divisjon i fjor) Kjenner noen til andre eksempler fra norske oversettelser? Jeg vet selvsagt at eksempler finner i originalseriene, men hva er gjort i oversettelser?
Erik H
Kunne tenke meg å supplere litt på denne historien - det er riktig som Erik H skriver, navnet mitt ble "misbrukt", og ikke uventet var det den selsamme Herr Gisle som var ute med oversetterpennen, og det var igjen i et nummer fra 1980 av Hakke Hakkespett, såvidt jeg husker. Men teksten var vel noe mer som (i og med at Hakke skulle være barnevakt; "Pass godt på lille Tor, nå da, Hakke". "Selvsagt, fru Ødemark" var svaret. Det er mer enn 25 år siden, og vi har enda ikke fått revansj! Erik - skal vi slå hodene våre sammen? Prøvde selv i etterkant å skrive inn til Dagbladet, "signert" Jon Gisle, med spørsmål om ikke endring av vintertiden kunne gjøres kl. 6 om morgenen, og ikke kl. 2 om natten, da han ofte la seg ved 10-tiden etc. men var tidlig oppe, og at det å sitte oppe til kl. 2 om natta for å stille klokka ødela hele neste dag for ham. men den ble oppdaget! Vi får finne på noe bedre!
(",) Tor Ø
02.03.2006, 15:23

God idé! Alltid fint med nye vinklinger, så slipper vi å lese om igjen hvordan noen begynte å samle på amerikanske Donald!
03.03.2006, 14:49

OBS! Noen som kjenner til det??? Noen jeg kjenner, eller? Men nå skal det være sagt - jeg var selv ganske lei den storien, men hele Donaldist-Norge skulle på død og liv utgi hvert sitt fanzine, og av en eller annen obskur grunn skulle alle ha meg til å skrive akkurat det der.
(",)
03.03.2006, 14:52

Hvor mange donaldist-fanziner er det utgitt i fedrenelandet? Kjenner bare til Donaldisten jeg da...
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
03.03.2006, 15:01

Old Master's secret, Duckburg, Duckmite - det er noen. Samtlige er å finne i Bodø Tegneserieforums Index, et must om man samler!
(",) Tor
03.03.2006, 15:04

No synest eg at dette byrjar å bli veldig interessant. Det er tydeleg at det byrjar å bli ein del folk her frå forrige donaldistgenerasjon (med «forrige» meiner eg ikkje å insinuere at generasjonen ikkje lenger er aktiv eller noko slikt, men eg føler at det har kome ein ny donaldistgenerasjon etter dykk), og plutseleg blomstrer det fram spennande informasjon i kvar minste vesle bisetning.
Tor, du skriver at heile donaldist-Noreg på død og liv skulle utgi kvart sitt fanzine? Når var dette, og kor mange av desse fanzina er det framleis i teorien mogleg å få tak i? Teikneseriefanzines antok eg at det eksisterte eit par av, men den donaldistiske marknaden såg eg for meg at Donaldisten var aleine om.
EDIT: Oops, det kom visst eit par svar før eg rakk å trykke på knappen. Jaja, eg står likevel på at eg synest at dette er veldig interessant. Må nesten få tak i dette indekset, då.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 03.03.2006, 15:05 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.03.2006, 15:04

03.03.2006, 15:07

Hei, Olaf!
Ja, det var en periode hvor det poppet opp fanziner i hytt og pine - se det forrige innlegget mitt. Ikke alle var like bra - og ett insisterte på å skrive bare en halv historie, for så be sine lesere ta kontakt for å få tilsendt "siste del". Ikke noe sjakktrekk, men det var i de dager...!
Hyggelig at noen synes det er hyggelig at noen av oss gamlinger også er i forumet. Men når sant skal sies, Olaf, så har du gjort en kjempejobb, og det står det all respekt av. Glad for å kunne bidra litt!
(",) Tor
03.03.2006, 15:08

Det vi egentlig er vitne til, er at mediene endrer seg - mens interessen er den samme. Tidligere ble det laget fanziner, mens nå tas ting opp på diskusjonfora som dette.
03.03.2006, 15:14

Fanzinenes tid er nok delvis over, og fora som dette er en glimrende erstatning. Men jeg ser jo fortsatt fram til å kunne bla i neste nummer av Donaldisten uansett, når det måtte komme ut! Papir er jo (og har vært) livet for oss samlere.
03.03.2006, 15:28

Hm, samanlikning av fanzines og diskusjonsfora er eigentleg eit veldig interessant tema. Takk for tipset, her oppe kvalifiserer sånt som eksamensoppgåvemateriale.
Tor, eg gleder meg vilt over at det faktisk er nokre gamlingar (dine ord, ikkje mine) i forumet. Ein ting som veldg ofte for gjennom hovudet mitt dei første åra av Andeby Online, var at det eg eigentleg held på med her er å byggja opp eit nytt donaldistmiljø frå scratch og oversjå vår rikholdige historie av donaldistisk aktivitet. Mange interessante diskusjonar var det uansett, men når ein veit at det skjedde veldig mykje interessant i det donaldistiske miljøet i Noreg for 20-30 år sidan, er det litt ergerleg å byggja opp noko heilt nytt utan å i det minste hente litt inspirasjon frå den tida, noko ein ikkje har hatt moglegheit til på grunn av manglande kunnskap til området. Eg har ikkje lest meir enn to nummer av Donaldisten sjølv, og det er dei to nyaste. Å ha debattantar som sit inne med kjennskap til donaldistisk historie er ganske viktig for å kunne føre ein god donaldistisk debatt.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.03.2006, 15:28

That's correct, my man. Det er klart at det å være født bak i steinalderen, og ha vært med på hele utviklingen av Donaldist-miljøet i 70-åra, for ikke å snakke om den gangen ryktene gikk om at det var andre enn Disney selv som tegnet seriene, for deretter å begynne å skille ut gode og mindre gode Donald-tegnere etc. var som å oppdage Grønland. Husker selv jeg fikk sjekket hvem som hadde tegnet alle historiene JEG mente var laget av de beste tegnerne - alle var av Barks, med ett unntak - en Taliaferro-historie slapp gjennom nåløyet! Fin tid, det der! (Det var også den gangen det fantes "Langpils" - i ordets rette forstand).
(",) Tor
03.03.2006, 15:36

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.