Andeby Online > Diskusjonsforum > Dårlege oversetjingar
Gå tilbake til forumoversikta ...

Uhm. Unger i dag høyrer då ikkje på *disco*?
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
25.02.2006, 16:18

Det er nok sant. Det var vel på 70- og 80-tallet at discoen ble spilt av de unge i de tusen hjem... (mens irriterte foreldre helst ville brekke platene?
)
Lages det forresten disco i dag?
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 25.02.2006, 16:23 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
17 år, Larvik
25.02.2006, 16:22

Olaf Solstrand skreiv:
Eg synest at dersom «ein viss grad av muntleg preg» er målet, bør det vera lov til å bruke eit ord som «papegøya» dersom oversetjaren synest at det høyrast riktig ut. Ja, i skriftleg norsk er det berre hankjønnsforma som er riktig.
Et muntlig preg kan man vel få til uten grammatiske feil? Som jeg tidligere har påpekt bør blader som rettes mot unge ikke fylles med et språk som hemmer barnas norskopplæring på skolen.
Eg lever heldigvis i den oppfatning at rap kan vera bra. Ikkje det eg høyrer mest på, men eg veljar Eminem og Ravi framfor Britney Spears ... utan å blunke. Sjølvsagt er ikkje all rap bra, men det kan på ingen måte seiast at all rock er bra heller, og meiningsfulle raptekstar hamner langt over tanketom Idol-pop i mine øyre når som helst.
Selv om man selvsagt skal være forsiktig med å skjære alt over en og samme kam, så er det slik at raptekster har et rykte på seg for å ha en lei tendens til å være både samfunnsnedbrytende og hatefulle. For noen år siden var det da også en rapper i Sverige som offentlig oppfordret til voldtekt av prinsesse Madeleine. Uansett hvor tanketom du måtte mene at "Idol-poppen" er i dine ører så er det i det minste en genre som ikke er det minste samfunnsnedbrytende, og Britney Spears som du visst ikke liker så godt, har i det minste aldri offentlig oppfordret til vold mot noen.
Olaf Solstrand skreiv:
Uhm. Unger i dag høyrer då ikkje på *disco*?
DD&Co, DP, o.l. bør vel reflektere et mangfold av musikk o.l.?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 26.02.2006, 13:49 av Sigvald
Sigvald
42 år, Stavanger
25.02.2006, 21:37

Når det gjelder dårlige oversettelser: Jeg mener å huske en helt unødvendig slurvefeil. Det var i Carl Barks-historien "Spare that hair" (WDC 272) som er utgitt på norsk i nr. 9-1964 og nr. 34-1985. Donald er frisør, og en liten gutt sitter så urolig i stolen at Barks tegnet ham med tre hoder. På norsk sier Donald noe sånt som: "Jeg må visst gi DERE noe å lese på". Oversetteren må altså i farten ha trodd at det dreide seg om TRE gutter, enda det tydelig fremgår i neste bilde at det bare er en. Eller husker jeg feil?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 25.02.2006, 22:09 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
25.02.2006, 22:08

Sigvald skreiv:
Selv om man selvsagt skal være forsiktig med å skjære alt over en og samme kam, så er det slik at raptekster har et rykte på seg for å ha en lei tendens til å være både samfunnsnedbrytende og hatefulle.
Og der skar du alle over en kam gitt. Gratulerer.
(über-off topic: noen som har hørt "the message" med grandmaster flash? genialt, og et slags bevis på at de kunne slutte å lage rap i 1982.)
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
25.02.2006, 23:45

Sigvald skreiv:
Et muntlig preg kan man vel få til uten gramatiske feil?
Her kommer vi vel til kjernen av spørsmålet. For Sigvald later det til at alt som ikke er normerte **skriftspråklige** former per definisjon er "grammatiske feil". Men hvis man legger **muntlig** tale til grunn, vil jeg påstå at alt som ytres av en norsk språkbruker, må kunne anses som "korrekt".
[PS. Jeg er helt enig i AOLs policy om ikke å henge ut andre brukere for deres språklige blundere. Men når de gjør det til en kampsak å sette seg på sin høye hest og fortelle oss andre hva som er rett og galt, kan man vel iallfall forvente at de skriver korrekt norsk selv (jf. sitatet ovenfor).]
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 26.02.2006, 00:41 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
26.02.2006, 00:39

Vegar skreiv:
Sigvald skreiv:
Selv om man selvsagt skal være forsiktig med å skjære alt over en og samme kam, så er det slik at raptekster har et rykte på seg for å ha en lei tendens til å være både samfunnsnedbrytende og hatefulle.
Og der skar du alle over en kam gitt. Gratulerer.
Feil, det å påpeke en "tendens" er ikke det samme som å si at dette gjelder alltid. Selv om rocketekster har et rykte på seg for å fokusere på sex er jo ikke det gjeldene for absolutt alle rocketekster.
Karamell skreiv:
[PS. Jeg er helt enig i AOLs policy om ikke å henge ut andre brukere for deres språklige blundere. Men når de gjør det til en kampsak å sette seg på sin høye hest og fortelle oss andre hva som er rett og galt, kan man vel iallfall forvente at de skriver korrekt norsk selv (jf. sitatet ovenfor).]
Små stavefeil som skyldes manglende logikk i ordenes stavemåte (ord som "dramatisk" og "grammatisk" burde jo etter uttalen logisk sett hatt like mange m'er) er peanuts sammenliknet med å bomme på substantivers genus.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 26.02.2006, 13:54 av Sigvald
Sigvald
42 år, Stavanger
26.02.2006, 13:46

Får jeg flytte inn i din verden Sigvald??? Den virker så fiiiin.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
26.02.2006, 14:13

Sigvald skreiv:
Små stavefeil som skyldes manglende logikk i ordenes stavemåte (ord som "dramatisk" og "grammatisk" burde jo etter uttalen logisk sett hatt like mange m'er) er peanuts sammenliknet med å bomme på substantivers genus.
Heter ikke tegneserien **KNØTTENE** på norsk og ikke **peanuts** ?? Og hva har nå de i en språgdebatt å gjøre ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
26.02.2006, 15:50

Sigvald skreiv:
"Dramatisk" kjem av ordet "drama" medan "grammatisk" kjem av "grammatikk", så bruken av dobbel konsonant på det eine og ikkje det andre er relativt naturleg då det er snakk om å ta eit substantiv og gjere det til adjektiv i begge tilfeller, og ein då vanlegvis beheld rotforma i så stor grad som mogeleg.
Det er forresten ein grov feil å nytte eit engelsk ord som "peanuts" i eit norsk innlegg. Når me fyrst snakkar om feil.
Eg er forøvrig veldig interessert i å vite kvar du har autoritet til å uttale deg om kva skrivefeil som er grovere enn andre frå.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Innlegget blei sist redigert 26.02.2006, 15:58 av Loke Aesir
Loke Aesir
24 år, Vik
26.02.2006, 15:52

Loke Aesir skreiv:
Eg er forøvrig veldig interessert i å vite kvar du har autoritet til å uttale deg om kva skrivefeil som er grovere enn andre frå.
IMO helt enig 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
26.02.2006, 15:54

Sigvald skreiv:
Små stavefeil som skyldes manglende logikk i ordenes stavemåte (ord som "dramatisk" og "grammatisk" burde jo etter uttalen logisk sett hatt like mange m'er) er peanuts...
Så det er altså **ordenes** skyld at du skrev feil?! Ja, de kan være orntli kjipe og ulogiske iblant. Skikkelig dårlig gjort mot oss som skal skrive dem.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
26.02.2006, 16:54

Før jeg gidder å lese resten av innleggene her, jeg høtrte på RDMC allerede på 80 tallet. Likte rap før de fleste av dere pissunger løfta ræva fra up and goen. Skrotinger. Så kidsa bør holde kjeft når voksne folk preiker.... pssss. Og Eminem, trivelig kar, når du først får tak i en email som fungerer.... og det får du. Når han svarer... men det er adresser du ikke legger ut på åpne forum.
Og det er nå ikke akkurat rock da.
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
40 år, Giske
26.02.2006, 22:46

Hmm, du slår meg som en bitter kar du, B-gjengmann.
Uansett, hva musikksmak til Ole og brødre angår, så hører nok de på det nyeste av pop kan jeg tenke meg.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
26.02.2006, 23:46

:D
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
40 år, Giske
26.02.2006, 23:51

Mer på hardcore siden, jeg da. Men ikke blind for genier på andre hold av den grunn.
(Pervert! (2005))
176-761
40 år, Giske
26.02.2006, 23:53

Ole, Dole og Doffen hører sikkert på hardcore de også. Vi slår et slag for musikalsk mangfold.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
27.02.2006, 00:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.