Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

DE BESTE POCKETBØKENE

Andeby Online > Diskusjonsforum > DE BESTE POCKETBØKENE

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Jeg har i den siste tiden fått en del bøker nå, har ikke fått tid til å lese så mange ennå men det kommer etterhvert, (herlig luksusproblem).

Er det noen bøker jeg absolutt bør få tak i som er veldig bra ????
(har nr. 11)

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

04.02.2006, 17:00

Basert på personleg smak vil eg nok anbefale ... hm, la meg sjå ... Vel, alle, såklart, men eg trur nok at fire personlege favorittar blir (ikkje i nokon bestemt rekkefølgje):

Nummer 4, «Donald Duck i toppform». Lang Scarpa og lang Barks i same bok? Priceless.

Nummer 57, «Langbein Olympiafareren». Tittelhistoria må ein jo berre nyte, resten av pocketen er heller ikkje dårleg.

Nummer 89, «Andeby-laget i olympisk form». 250 av sidene er *ei* historie, og den er dessutan av Scarpa og omhandlar etter mi meining ei av tidenes beste Disney-romanser (pluss masse sport og science fiction og sånt for dei som foretrekker det, såklart).

Nummer 137, «Donald Duck i feststemning». Opningshistoria om Euro Disney er, tross dens kommersielle preg, absolutt verdt lesinga.

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

04.02.2006, 17:47

Nr. 4 og 137 har jeg, har bare ikke fått lest dem ennå. De to andre er notert, skal prøve å få tak i dem. Takk for tipset, kommer du på noen fler så si ifra :-)

Er det andre her som også har noen favoritter vil jeg gjerne høre om det !!

Helen
Oslo

04.02.2006, 18:05

Nu var det många år sedan jag systematiskt läste pocketar men de jag minns som bäst är antagligen nummer 2 (med flera bra Scarpa), 58 (med rök-tvisten-serien och En Blå förtrollning) och 79 med Marco Polo-serien. Dessutom så... tja, nummer 16 och 18 med fina Scarpa och Bottaro-serier. Och 43:an naturligtvis, med Balabu-serien!

(Eftersom jag läst de svenska utgåorna har jag sett till att de norska pocket-numren är korrekta )

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
34 år, Sverige

04.02.2006, 18:15

Nummer 4 er legendarisk. Til og med rammehistorien er det klasse over.

Vil også anbefale nummer 45, Fantonald for full gass, som inneholder to av de beste Fantonald-historiene jeg har lest.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

04.02.2006, 18:26

nr. 2 har jeg akkurat lest, er enig med deg, det er en veldig fin bok. Det var en historie i den boka som het Onkel Skrue går i dekning, der samler han en del av sine familiemedlemmer og det var en litt eldre kar der som jeg stusset litt over, han kunne minne meg litt om Rikerud av utseende, men siden de to ikke er i familie kunne jeg utelukke ham, navnet hans ble ikke nevnt i historien.

Helen
Oslo

04.02.2006, 18:30

Helen skreiv:

det var en litt eldre kar der som jeg stusset litt over, han kunne minne meg litt om Rikerud av utseende, men siden de to ikke er i familie kunne jeg utelukke ham, navnet hans ble ikke nevnt i historien.

Det var ikkje Raptus då?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

04.02.2006, 18:39

Ja,.... der har vi det, du har sikkert rett, han ligner på Raptus selv om han ikke bærer noen hatt i den fortellingen. Flott, så slipper jeg å lure mer på det.

Helen
Oslo

04.02.2006, 18:48

Det er vel ein slags lov i Andeby at hodeplagg SKAL brukast utandørs, men at dei SKAL vera av innandørs. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

04.02.2006, 19:03

Det kan så være,,,,, men i denne historien bruker han ikke hatt hverken ute eller inne !! :-)

Helen
Oslo

04.02.2006, 19:49

De fem beste er etter min mening uten tvil:
1: nr 21, snille onkel Skrue. Dette kan ha sammenheng med at det var den første Donald-pocket jeg leste. Spesielt "onkel skrue og ormen vrange", og "onkel skrue krysser kanalen" , begge Scarpa/cavazzano klassikere, er helt enormt bra historier.

2: nr 28, Donald Duck, stålanden. Første gang jeg hørte om Fantonald, og hvilke kvalitetshistorier! "Fantomia og ariadnetråden" og "Fantomia mot Fantonald" av Cavazzano, og "Fantonald og den sovende skognymfe" av Massimo de Vita er absolutt å anbefale.

3 og 4: nr 117 og 118, med den 12 deler lange historien om "Jakten på lykkesteinene" hvorav 8 historier av Massimo de Vita og 4 av Franco Valussi. Vanligvis liker jeg ikke at Mikke og Donald-universene blandes, men disse historiene er et hederlig unntak.

5: Det må bli nr 89, "Andeby-laget i olympisk form", som er nevnt tidligere her.

Ellers synes jeg at de 100 første pocket-bøkene generelt er bedre enn de 200 siste, så klart med enkelte unntak. Holder for tiden på å lese gjennom alle Pocket-bøkene mine, og etter ca. ett år har jeg kommet til nr. 163, så jeg vet hva jeg har å gjøre det neste året også.:-)

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

04.02.2006, 23:42

For all del, få tak i nr 104, som inneholder "Lysestakemysteriet". Fantastisk historie på over 100 sider. _*Må*_ _*leses!*_

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

05.02.2006, 01:26

1-20... Enkelt og greit.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

05.02.2006, 01:39

Einherje skreiv:

1-20... Enkelt og greit.

Ja, det vil nok enhver 39- (og tydeligvis også 38-)åring svare. Men hver generasjon har sikkert sine favoritter. Eller?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

05.02.2006, 01:56

Karamell skreiv:

Ja, det vil nok enhver 39- (og tydeligvis også 38-)åring svare. Men hver generasjon har sikkert sine favoritter. Eller?

Mulig det. Men 1-20 tiltredes også av 37-åringer!

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg

05.02.2006, 02:35

Er en historie jeg leste en gang som gikk over 2 pocket og var i 12 deler. Noe av det beste Disney jeg har lest noen gang:-) Vet jeg har boka, men husker ikke nummeret.....tror det var over hundre en gang....

Men historien handler om at Mikke, Langbein og Zapotek(han museums fyren) leter etter noen deler av et slags hjul. Det samme gjør Skrue, Donald & Co, men de vet ikke om hverandre.

Flere som har lest den historien?

David H
14 år, Østre Toten

05.02.2006, 10:34

Mcgorien, ....kan det være Jakten på Lykkesteinen du mener ? Pocket nr. 117-118.

Her var mange gode tips, har notert meg nummerene på de jeg ikke har. Jeg ble nå veldig nysgjerrig på nr. 104, særlig når det skrives: Må leses :-)

Innlegget blei sist redigert 05.02.2006, 10:54 av Helen

Helen
Oslo

05.02.2006, 10:54

Lysestakemysteriet i nr 104 er vel løslig basert på Victor Hugo's "Les miserables" om jeg ikke tar helt feil. Selvfølgelig med en Disney-vri... Og ja, det er jakten på lykkesteinene McGorien mener.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

Innlegget blei sist redigert 05.02.2006, 11:21 av whitesand

whitesand
39 år, Kristiansund

05.02.2006, 11:20

Vegar skreiv:

Nummer 4 er legendarisk. Til og med rammehistorien er det klasse over.

Når sluttet de med rammehistoriene? Blei det bråstopp eller gikk dem gradvis bort?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

05.02.2006, 11:36

Leste "Langbein Olympiafareren i går kveld/natt til i dag og er enig i at den er bra...
Nr 104, med "Lysestakemysteriet" er også en av de beste.
"Donald Duck i toppform har jeg aldri lest, men skal prøve å få tak i den.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 05.02.2006, 15:19 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
17 år, Larvik

05.02.2006, 15:17

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.