Andeby Online > Diskusjonsforum > Skatten i Tralla la
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

I den siste HOF boka av DR ser man et skisse av en side hvor ODD møter den høye lederen i Tralla la. Da er det snakk om en skatt som har noe med ODD å gjøre.
Noen som vet hvilken skatt det er snakk om?
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
19.12.2005, 23:24

Eg skjønte det som om det var snakk om deira mystiske far, men det kan vere eg har misforstått kraftig. :-)
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
24 år, Vik
20.12.2005, 09:32

Hvis det er et ordspill på shangri-la, så består skatten av ufattelige rikdomer (Ikke nærmere presisert)
Scrooge
34 år, Åmli
20.12.2005, 11:15

Hva er din kommentar Olaf?
Guffen Delbekk
23 år, Halden
20.12.2005, 14:05

Kan ikkje kommentere ei bok eg ikkje har sett. Har raskt bladd gjennom ein Return to Xanadu-utgåve utan å finne ein slik scene der. Men eg meiner å ha lest på nett ein gong at det kan ha vore snakk om Ole, Dole og Doffens foreldre. Utan at eg heilt ser nokon logisk samanheng mellom dei og Tralla La, såklart.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.12.2005, 14:40

Takker for raskt svar. 
Guffen Delbekk
23 år, Halden
20.12.2005, 17:52

Kan jo være noe om deres foreldere. Kanskje faren til guttene var misjonær i traktene ved Trallala/ Xanadu og fant dette stedet?
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
20.12.2005, 20:54

Ettersom Don vel skriv at sida var meint som ein oppstart til ei seinare historie, som han så fekk beskjed om at han ikkje kunne skrive, kombinert med den kryptiske beskjeden frå den øverste lamaen og det faktum at det kun er trillingene han snakkar med gjer at eg trur det er snakk om deira far. Men korleis Don eventuelt hadde tenkt å knytte han til Tralla La tør eg ikkje spekulere i.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
24 år, Vik
20.12.2005, 20:59

Var det ikke også slik at Don ikke fikk lov av Egmont til å lage en historie der guttenes far blir avslørt?
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
20.12.2005, 21:05

Eg misliker at det er så mykje heilt tilfeldig som oppstår i historiene til Don ... Skrue er verdas rikaste mann, han bur *tilfeldigvis* på den siste oppholdsstaden til Biblioteket i Alexandria, familien hans var *tilfeldigvis* ei grein av vaktarar av verdas største skattkammer, som ligg like under familieslottet hans ... Tilfeldigheiter skjer, men ikkje i så stor grad som i Dons historier. Og dersom han i tillegg skal hevde at denne fjerntliggjande dalen i Himalaya som nesten er uberørt av føttene til utanforståande som Skrue og nevøane fann omtrent ved eit lykketreff heilt tilfeldigvis skal innehalde informasjon om foreldra til Ole, Dole og Doffen, synest eg at han drar det litt vel langt.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.12.2005, 21:30

Olaf Solstrand skreiv:
Eg misliker at det er så mykje heilt tilfeldig som oppstår i historiene til Don ... Skrue er verdas rikaste mann, han bur *tilfeldigvis* på den siste oppholdsstaden til Biblioteket i Alexandria, familien hans var *tilfeldigvis* ei grein av vaktarar av verdas største skattkammer, som ligg like under familieslottet hans ... Tilfeldigheiter skjer, men ikkje i så stor grad som i Dons historier. Og dersom han i tillegg skal hevde at denne fjerntliggjande dalen i Himalaya som nesten er uberørt av føttene til utanforståande som Skrue og nevøane fann omtrent ved eit lykketreff heilt tilfeldigvis skal innehalde informasjon om foreldra til Ole, Dole og Doffen, synest eg at han drar det litt vel langt.
Enig. Don Rosa er min favoritt, men jeg syntes at det er litt mange tilfeldigheter i seriene hans.
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
20.12.2005, 21:46

Olaf Solstrand skreiv:
Jeg synes egentlig ikke det er så ille. Alle serier, enten det nå er bøker, tegneserier, tv-serier osv. blir etter hvert nødt til å ha med skrekkelig mange sånne tilfeldigheter. Og så lenge det blir underholdende, er det ikke så farlig for meg (tenker f.eks. på Harry Potter nå, jeg er jo manisk HP-fan, og der er det mye av det samme).
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
20.12.2005, 23:23

Guffen Delbekk skreiv:
I den siste HOF boka av DR ser man et skisse av en side hvor ODD møter den høye lederen i Tralla la. Da er det snakk om en skatt som har noe med ODD å gjøre.
Noen som vet hvilken skatt det er snakk om?
Don Rosa sikter her til idéen om at OD&Ds foreldre i sin tid flyttet til Trallala etter å ha sendt OD&D til deres morbror i Andeby.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
42 år, Stavanger
21.12.2005, 00:39

Tanken på at dei i det heile tatt skal ha *kjent til* Tralla La er jo ekstremt liten, då. Ikkje ser eg heilt kvifor dei skulle ha gjort det heller. Dersom eg skulle flytte til verdens fredeligaste dal for å bu der resten av livet, hadde eg garantert tatt med meg borna mine i staden for å la dei vera igjen i USA. Dersom eg hadde hatt born.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
21.12.2005, 00:46

Olaf Solstrand skreiv:
Eg misliker at det er så mykje heilt tilfeldig som oppstår i historiene til Don ... Skrue er verdas rikaste mann, han bur *tilfeldigvis* på den siste oppholdsstaden til Biblioteket i Alexandria, familien hans var *tilfeldigvis* ei grein av vaktarar av verdas største skattkammer, som ligg like under familieslottet hans ...
**Alle** historier er da fulle tilfeldigheter. Onkel Skrue og de andre falt *tilfeldigvis* ned til terratittene og fermittene, de kjenner *tilfeldigvis* verdens smarteste oppfinner, og det var *tilfeldigvis* Donald som ble utsatt for en hjernetranformasjon med en av verdens *tilfeldigvis* mest pågående tyver i en *tilfeldig* historier i DD&Co i 2003. 
Man kan vel trygt si at Duck'ene er en spesiell familie som det skjer veldig mange tilfeldigheter med. Jeg vet ikke med deg Olaf, men de har opplevd mye mer enn jeg har i mitt liv.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
21.12.2005, 11:13

Kristin skreiv:
Jeg synes egentlig ikke det er så ille. Alle serier, enten det nå er bøker, tegneserier, tv-serier osv. blir etter hvert nødt til å ha med skrekkelig mange sånne tilfeldigheter.
Enig, er jo derfor vi finner det underholdende, Donald skal jo være en virkelighetsflukt. (Selv om jeg er glad for å slipppe og se en historie der guttene finner faren sin som fredselskende ande-hippie i Tralla La.... *grøss* Kan virkelig ikke se det gode i ideen om at en figur som er/burde vært så sentral i ODDs liv "plutselig" skal bli funnet å bli trekt inn i Disney nærmest mot sin vilje.
Og så lenge det blir underholdende, er det ikke så farlig for meg (tenker f.eks. på Harry Potter nå, jeg er jo manisk HP-fan, og der er det mye av det samme).
Så jeg er ikke den eneste her altså;)
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Innlegget blei sist redigert 21.12.2005, 14:58 av Andungen
Andungen
19 år
21.12.2005, 14:56

Sigvald skreiv:
Don Rosa sikter her til idéen om at OD&Ds foreldre i sin tid flyttet til Trallala etter å ha sendt OD&D til deres morbror i Andeby.
Fryser på ryggen og grøser stort her med tanke på hva Don kan **ØDELEGGE** med en slik historie.
Men jeg frykter intet da jeg **VET** at OD&D sine foreldre flyttet til en av Cibolas syv byer (vet bare ikke hvilken). Det var ihvertfall den adressen det stod på den adresseforandringslappen jeg fikk 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
21.12.2005, 15:50

Tilfeldigheter eller ikke tilfeldigheter, jeg har heller ikke noe ønske om å lese en historie om faren til Ole, Dole og Doffen. Jeg kan godt forstå at Don Rosa ikke fikk lov å bruke moren til Donald i den Tempelridder-historien også... ikke bare blir det litt pussig at de aktuelle foreldrene bare har vært bortevekke så lenge, det vil også bli en - unnskyld uttrykket - klissete, sentimental dritthistorie som det skal veeeldig mye til for å få til bra. Rosa gjorde mange sånne ting på en veldig god måte i "Skrues Liv", men det er lenge siden det. Og hva skulle han gjort med faren til OD&D etterpå? Han må jo nesten bli nevnt i masse serier og... nei, huff. At han skulle befinne seg i Tralla La er langt fra det verste!
andungen kvakk kvakk skreiv:
Kristin skreiv:
Og så lenge det blir underholdende, er det ikke så farlig for meg (tenker f.eks. på Harry Potter nå, jeg er jo manisk HP-fan, og der er det mye av det samme).
Selvfølgelig ikke ;-)
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
21.12.2005, 18:58

Uten alle tilfeldighetene opp igjennom årene, ville det blitt rimelig mye kjedeligere å lese Donald. Men å dra faren til OD&D er å dra inn en ny figur, og det hadde vært vanskelig å forholde seg til, og det ville ødelagt mysterie rundt ham.
Selvfølgelig ikke ;-)
Ja, vi er nok en del flere, jah:-)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Innlegget blei sist redigert 21.12.2005, 19:47 av Ted
Ted
16 år, Bergen
21.12.2005, 19:46

Kristin skreiv:
Tilfeldigheter eller ikke tilfeldigheter, jeg har heller ikke noe ønske om å lese en historie om faren til Ole, Dole og Doffen. Jeg kan godt forstå at Don Rosa ikke fikk lov å bruke moren til Donald i den Tempelridder-historien også... ikke bare blir det litt pussig at de aktuelle foreldrene bare har vært bortevekke så lenge, det vil også bli en - unnskyld uttrykket - klissete, sentimental dritthistorie som det skal veeeldig mye til for å få til bra. Rosa gjorde mange sånne ting på en veldig god måte i "Skrues Liv", men det er lenge siden det. Og hva skulle han gjort med faren til OD&D etterpå? Han må jo nesten bli nevnt i masse serier og... nei, huff. At han skulle befinne seg i Tralla La er langt fra det verste!
Eg er forsåvidt einign. Men eg ser for meg ein historie der gutanes far opptrer i skuggene av ein eller anna grunn/på ein eller anna måte. Vi får må sjølvsagt aldri sjå fjeste hans, men på ei eller annan måte må vi skjønne at det er gutanes far. Det kunne blitt ei kjempehistorie. (Mulig eg har nemt dette i ein anna tråd, men men
)
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
22.12.2005, 00:59

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.