Andeby Online > Diskusjonsforum > NRK program Barks 1994
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg søkte på "Barks NRK" på "Andeby Online", men fikk ikke treff.
Har ikke Barks"Duckumentaren" blitt omtalt i det hele tatt her ?
Er det mange som ikke har dette programmet ?
Innlegget blei sist redigert 25.11.2005, 06:05 av Olaf Moriarty Solstrand
Gunnar And
57 år, Larvik
15.11.2005, 22:20

Eg har sett den, sat klistra til skjermen i 1994 då NRK bestemte seg for å lage eit dokumentarprogram om sjølvaste Carl Barks. Veldig fin dokumentar.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.11.2005, 22:25

Olaf Solstrand skreiv:
Eg har sett den, sat klistra til skjermen i 1994 då NRK bestemte seg for å lage eit dokumentarprogram om sjølvaste Carl Barks. Veldig fin dokumentar.
Enig, flott program ! Har du den på video eller DVD ? Jeg har den på harddisken på DVD-opptakeren.
Gunnar And
57 år, Larvik
15.11.2005, 22:32

Olaf Solstrand skreiv:
Vår danske venn Hans har den. Vi så deler av denne på et av DDF(R)s møter.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
42 år, Stavanger
15.11.2005, 22:33

Sigvald skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Noen som interessert i en DVD-kopi ?
Gunnar And
57 år, Larvik
15.11.2005, 22:34

Gunnar And skreiv:
Sigvald skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
Noen som interessert i en DVD-kopi ?
Jeg vet ikke om Hans' opptak er komplett. Hvis ikke er nok han interessert.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
42 år, Stavanger
15.11.2005, 22:40

Skulle gjerne sett denne dokumentaren, men er vel lite håp i å finne den siden den er så gammel, eller at NRK sender den igjen ...
15.11.2005, 23:33

Troja skreiv:
Skulle gjerne sett denne dokumentaren, men er vel lite håp i å finne den siden den er så gammel, eller at NRK sender den igjen ...
Sender deg gjerne en kopi på DVD. Gi meg adressen din !
Gunnar And
57 år, Larvik
16.11.2005, 16:07

Sigvald, Hans' er så vidt jeg ved komplet med NRK optagelsen, plus at han har en hel masse optagede interviews, og klip fra Barks Europatur (dog kun klip fra Danmark og Norge). Han har vist optaget 4 timer med Barks' tur.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
16.11.2005, 16:44

Bernie skreiv:
Vil bare takke Gunnar And for kjapp respons ved forespørsel om å få "Duckumentaren" av NRK.
Jeg også. Tusen takk!
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
25.11.2005, 13:01

Øystein Skartsæterhagen skreiv:
Bernie skreiv:
Vil bare takke Gunnar And for kjapp respons ved forespørsel om å få "Duckumentaren" av NRK.
Jeg også. Tusen takk!
Noen flere interesserte ?
Gunnar And
57 år, Larvik
06.12.2005, 23:59

Hvilken kvalitet er det på dette. Antar du har hentet det fra VHS ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
07.12.2005, 00:08

MikroMidas skreiv:
Ganske brukbar kvalitet - fra VHS over til DVD har ikke ført til at det har blitt noe merkbart dårligere.
Gunnar And
57 år, Larvik
07.12.2005, 00:16

MikroMidas skreiv:
Det har en veldig bra kvalitet. Har du perfekte antenneforhold, ikke digital parabol, har du kvaliteten. Klare bilder, klar tekst. Ikke mer liv på skjermen enn når du ser på fjernsyn.
Bernie
36 år, Bergen
07.12.2005, 00:52

MikroMidas skreiv:
Så var det dette med likhet for loven da. Når jeg skaffer AC og andre en artikkel i Haugesunds Avis skriker du opp om brudd på opphavsrett, når Gunnar And gjør det samme med et Barks-opptak fra TV er det plutselig helt uproblematisk...
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
42 år, Stavanger
07.12.2005, 01:45

Vel, teknisk sett er det vel heilt uproblematisk å la ein kamerat lese avisa di. Tar eg ikkje heilt feil er det like uproblematisk å ta ein kopi av ei avisside og gi den bort til ein kompis, og det same gjelder vel strengt talt brenning av DVD-ar. Når du kjøper noko, har du rett til å bruke det til privat bruk, og det inkluderer sjølvsagt at du kan vise det fram til venner.
Men straks du legger ut noko på internett, har du publisert det. Og publikasjon av stoff som du ikkje har opphavsretten til er noko heilt anna enn å dele det med eit par nære venner.
(Sjølvsagt ser eg at for enkelte verkar denne grensa syltynn, men det **er** ein klar forskjell.)
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
07.12.2005, 01:53

Sigvald skreiv:
Så var det dette med likhet for loven da. Når jeg skaffer AC og andre en artikkel i Haugesunds Avis skriker du opp om brudd på opphavsrett, når Gunnar And gjør det samme med et Barks-opptak fra TV er det plutselig helt uproblematisk...
Tror ikke du bør ta ordet lov i din munn uten å få en ganske flau smak i munnen din. Gunnar And holder vi utenfor denne saken, OK ? La oss se på ett par prinsipper her.
Jeg ser at det er over 150 personer utenom, deg, AC og meg som har klikket seg inn på pirat linken din. Heter alle de Andre, vet du hvem det er ? Har du noen som helst kontroll over de 150 personene sin eventuelle videre distribusjon av Haugesunds avis sitt kopi beskyttede materiale ?
Så over til likhet for loven prinsippet ditt. Gitt at jeg har eller hadde noe på en CD/DVD som jeg ville dele med deg med å sende deg en kopi. Hvor mange kopier har jeg da gitt fra meg, og har jeg kontroll på hvem som har fått kopien. Ser du forskjellen her ?
Når jeg for eksempel var så j#¤a teit/grei at jeg ga deg backup av hele duckhunt.de systemet når det var nede gjorde jeg det på den måten at jeg distribuerte html koden og bildene fritt på nettet til de som ville laste det ned, eller sendte jeg deg PERSONLIG en CD som jeg ser i ettertid at jeg ikke burde sendt. Hvilken av disse to distribusjons metodene ville du ha foretrukket på DITT materiale ?
Det å svi av en CD/DVD til en bekjent til personlig bruk er sikkert i gråsonenen juridisk, men du har kontroll på distribusjonen. Har du Sigvald kontroll på hva de 150 Andre'ene du har hatt innom piratlinken din har gjort det siste døgnet ??
Men hvis du Sigvald ville dele ulovlighetne dine med AC og Andre, hvorfor sendte du ikke bare skannet ditt som vedlegg på epost til de, du vet hvordan du kan gjøre det ??
Nok debatt om ting som ikke har noe i Andeby å gjøre fra min side, håper bare at dette en gang trenger inn der det bør.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 07.12.2005, 11:12 av MikroMidas
MikroMidas
46 år, Trondheim
07.12.2005, 11:10

MikroMidas skreiv:
Det å svi av en CD/DVD til en bekjent til personlig bruk er sikkert i gråsonenen juridisk, men du har kontroll på distribusjonen.
Her er hva eksperten sier i denne sammenheng i nettmøte - Dagbladet:
Spørsmål og svar:
Kan jeg lovlig kopiere min kjøpte dvd og gi den bort til en venn?
Kan jeg lovlig kopiere en leid dvd?
Innsendt av: inga
Det er tillatt å fremstille eksemplar til privat bruk etter åndsverkloven § 12. "Privat" tolkes strengt, men nære venner regnes inn i den private krets. Og du kan fremstille et eksemplar på grunnlag av en leid (eller lånt) plate.
Jon Bing
Jeg befinner meg nok kanskje i gråsonen, men jeg har ikke tatt betalt for hverken for DVD eller porto. Det dreier seg heller ikke om en kjøpeDVD, men om et gammel TV-program. Folka her på forumet må kunne regnes som venner !
Gunnar And
57 år, Larvik
07.12.2005, 11:44

Olaf Solstrand skreiv:
Vel, teknisk sett er det vel heilt uproblematisk å la ein kamerat lese avisa di. Tar eg ikkje heilt feil er det like uproblematisk å ta ein kopi av ei avisside og gi den bort til ein kompis, og det same gjelder vel strengt talt brenning av DVD-ar. Når du kjøper noko, har du rett til å bruke det til privat bruk, og det inkluderer sjølvsagt at du kan vise det fram til venner.
Men straks du legger ut noko på internett, har du publisert det. Og publikasjon av stoff som du ikkje har opphavsretten til er noko heilt anna enn å dele det med eit par nære venner.
(Sjølvsagt ser eg at for enkelte verkar denne grensa syltynn, men det **er** ein klar forskjell.)
Et lite forslag, som kanskje (og forhaapentligvis) kan legge denne diskusjonen död i framtida:
Alle som önsker aa dele noe (det väre seg dvd, cd, artikler osv) kan poste et innlegg om hva de har (uten link!), slik at de som önsker aa se dette kan ta kontakt via PM eller e-mail. Paa denne maaten holder man seg vel baade innenfor AOL's regelverk og aandsverkslovens graasoner (eller har jeg forstaatt dette helt feil)?
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
07.12.2005, 12:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.