Andeby Online > Diskusjonsforum > Allehelgnersaften
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Loke Aesir skreiv:
Meinar å ha lese ein stad at allehelgensafter og halloween ikkje er det same ein gong...
Alle hengens aften = All hallow ewe = Halloween
Sverre kan sikkert forklare oss forskjellen på ordene **hallow** og **saint** .
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 03.11.2005, 00:57 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
03.11.2005, 00:56

Sigvald skreiv:
Loke Aesir skreiv:
Meinar å ha lese ein stad at allehelgensafter og halloween ikkje er det same ein gong...
Alle helgens aften = All hallow ewe = Halloween
Jepp, er klar over det, men meinar å ha lese at det er to ulike ting likevel. Men antakeleg rotar eg.
Sverre kan sikkert forklare oss forskjellen på ordene **hallow** og **saint** .
"hallow" er eit verb som tyder "å gjere [nokon eller noko] heilag", dvs "å heilaggjere", medan "saint" er ein beteiknelse på ein person som er eksepsjonelt heilag (og vanlegvis er kanonisert av den katolske kyrkja).
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
03.11.2005, 01:18

Jepp. «All hallows» er utleia av «all hallowed souls», som altså tyder «alle heilaggjorte sjeler» (kjelde: Wikipedia).
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 03.11.2005, 01:38 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.11.2005, 01:38

Loke Aesir skreiv:
{{ Meinar å ha lese ein stad at allehelgensafter og halloween ikkje er det same ein gong...
Det er mulig du tenker på Dia de los Muertos (De dødes dag), som feires i Mexico.
Dette er er en fest til minne om de døde som opprinnelig ble feiret sent i juli, begynnelsen av august.
Men i kjent stil flyttet spanske (katolske) prester feiringen til en kristen høytid, Allehelgensdag/Helloween.
Kilde: Nemi nr. 30
Høres dette kjent ut. Ohh yeahh. omtrent samme plottet som ble gjort med julen i Norge
Bernie
36 år, Bergen
03.11.2005, 04:18

Hm, ja, veit du, det kan kanskje stemme. :-) Takk!
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
03.11.2005, 11:06

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg tidligere har poengtert at det er ønskelig at DD&Co abonnenter holder oss ikke-abonnenter oppdatert om viktige/interessante nyheter/utgivelser tilknyttet bladet. For å vise sammenheng mellom liv og lære er det derfor selvsagt på sin plass at jeg benytter anledningen til å tipse om at Outland i morgen deler ut Gemstones årlige Halloween Free-Comic:
Donald Duck Ashcan nr. 4.
Innholdet denne gang er en 12-sider av Marco Rota.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 31.10.2008, 13:13 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
31.10.2008, 13:12

Jøss, deler Outland ut sånt? Artig. Visste at Gemstone liker å lage gratis promoveringshefter til halloween, men var ikkje klar over at Outland distribuerte det.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.10.2008, 15:44

Loke Aesir skreiv:
Allehelgensaften og Halloween er det samme - det som derimot er noe annet er allehelgensdagen, som er en kristen feiring av alle ikke-navngitte helgener.
Den feires på forskjellige dager i forskjellige land, men i Norge foregår feiringen i dag, første søndag i November. Allehelgensaften er kvelden før allehelgensdagen, akkurat som julaften er kvelden før første juledag. I USA er allehelgensdagen 1. november, og allehelgensaften, altså halloween, faller da 31. oktober.
Kilde: Wikipedia
(oi, DET var en gammel post jeg siterte. Jaja)
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 02.11.2008, 10:49 av Adamant
Adamant
22 år, USA
02.11.2008, 10:47

Godt forklart. Egentlig er allehelgensdagen 1. november, men det er lettere for kirken å feire den med en gudstjeneste på en søndag, så derfor legger vi den i Norge til første søndag i november. Litt dumt egentlig, kanskje vi kunne ha fått en ekstra fridag hvis vi hadde den på en fast dato, slik 1. mai feires 1. mai og ikke første søndag i mai. Da hadde også koblingen til allehelgensaften eller halloween - dagen da man kler seg ut som monstre og tigger godteri - blitt tydeligere. Den markeres visst alltid 31. oktober, samme hva slags ukedag det er.
Frodo
28 år, Notodden
02.11.2008, 14:28

Frodo skreiv:
.... Den markeres visst alltid 31. oktober, samme hva slags ukedag det er.
Nei, ikke alltid. Det er kun i de siste årene at vi har markert denne dagen i Norge. Det vanlige har vært at man i kirken, på søndag, har lest opp navnene på de som har dødd det siste året.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
02.11.2008, 16:14

Øyvind Braaten skreiv:
Det er kun i de siste årene at vi har markert denne dagen i Norge. Det vanlige har vært at man i kirken, på søndag, har lest opp navnene på de som har dødd det siste året.
Jeg mener i den grad dagen blir markert i det hele tatt, det vil altså si de siste årene. Da holder man seg til 31. oktober som dato for halloween/allehelgensaften, så vidt jeg har fått med meg. Skikken med å lese opp navnene på de døde i gudstjenesten er nok helst en lokal tradisjon enkelte steder. Vi gjør det ikke i menigheten min, men det er for så vidt en fin skikk. Det som alltid går igjen er at gudstjenesten allehelgensdag handler om håpet i himmelen, der de som allerede er døde har gått i forveien for oss.
Frodo
28 år, Notodden
03.11.2008, 00:12

Denne tradition er i alle tilfælde gældende i alle danske folkekirker - var både til Allehelgen da min mormor og morfar var døde i løbet af året.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
03.11.2008, 09:38

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.