Andeby Online > Diskusjonsforum > Utvikling av Donald Duck & Co
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei alle sammen.
Donald Duck & Co er i utvikling om dagen. Undertegnede vet ikke hva som skal skje, men at noe vil bli endret er ganske sikkert. En indikasjon på dette er vel redaktørskiftet for noe tid siden. Dette var nok også et slags generasjonsskifte - selv om en av de to redaktørene er en rev i bransjen. Opplagstall er en annen indikator, en konkurrerer i stadig større grad med andre media. Donald Duck & Co må endres for å nå nye lesere, og ikke minst få innpass i nye lesergrupper.Ted fra Bergen skrev et interessant innlegg i en annen tråd her i forumet om tyske Mickey Maus, jeg tillater meg å sitere fra hans innspill:
"Det tyske Mickey Maus er jo gått helt over alle grenser! Reklamesider kutter opp historiene, og de har sider der de anmelder tv-spill o.l. De skriver om sangstjerner, og tysk fotball(er jo irriterende for de som ikke er interesert, men jeg er en av de intereserte, så...) og propper bladet fullstendig fullt av reklame for andre serier. De har til og med en side som heter "Manga Maus" der det står om japanske manga-serier! Selve bladet ser ut som et ukeblad, og kjennes ut som et også. Håper det norske donald-bladet aldri havner på det stadiet!"
Vil det norske bladet bli slik? Hva ønsker vi? Hva kan vi gjøre? Kan vi i det hele tatt gjøre noe? Kanskje utviklingen må gå mot et hefte lignende det Ted beskriver over, for at Donald Duck & Co i det hele tatt skal eksistere om ti års tid? Hva tror dere?
Erik H.
07.10.2005, 08:32

...for at Donald Duck & Co i det hele tatt skal eksistere om ti års tid?
Jeg er ganske sikker på at Donald vil vare ihvertfall ti år til! Og mer en det.
Innlegget blei sist redigert 07.10.2005, 10:27 av Mickey
Mickey
18 år, Horten
07.10.2005, 10:23

Jeg tror DD&Co hovedsakelig skal fokusere på å levere tegneserier til folk.
Man prøvde seg jo med mer magasin-aktige spalter som "Kult eller kjipt", "Gatepatruljen" m.m. for en stund siden. Tragisk opplegg spør du meg (og de fleste andre her på forumet, har jeg inntrykk av), og det virker heller ikke som dette ble noen suksess.
Jeg skjønner godt at opplagstallene for Donald synker. At det er blitt mindre populært å lese tegneserier totalt sett virker nok inn, men det at kvaliteten på selve historiene i bladet totalt sett er lavere enn før har nok en god del å si, tror jeg. Akkurat det bør man ikke undervurdere.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
07.10.2005, 11:52

Det som Ted beskriver her angående det tyske bladet, får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, og jeg håper inderlig ikke vi får slike tilstander her. Dessverre har nok ikke vi som skriver på AO så mye vi skulle ha sagt. Alt dreier seg om salgstall og hvor tyngdepunktet av lesermassen ligger. Det kan selvsagt være fristende for en ny redaktør å kun fokusere på hvordan salget kan økes, og dermed ville det kanskje ikke være unaturlig at den samme redaktør ville ta en titt på hvordan omleggingen av det tyske bladet har innvirket på salgstallene der, og hvis dette har hatt en positiv effekt, forsøke å gjøre noe tilsvarende her.
Om et slikt forsøk vil eventuelt være like vellykket her til lands, er jeg ikke helt overbevist om. Jeg tror at de norske Donald-leserne kanskje har et litt annet forhold til bladet enn hva generelt tyskerne har, og at nordmenn kanskje er mer opptatt av selve historiene, og at disse gir høy leserglede. Det er selvsagt også mulig at jeg tar feil her.
Det er riktig at tegneseriebransjen sliter, og dette er ikke et særnorsk fenomen. I min barndom/ungdom var tegneserier det som sto i fokus når det gjaldt lett tilgjengelig underholdning. Det var ikke uvanlig at vi lekte at vi var forskjellige tegneseriefigurer, og vi byttelånte blader av hverandre. Er det barn som fortsatt gjør dette idag? Jeg tror det er vanskelig å snu denne trenden med synkende salgstall, da det er så mange andre ting som opptar de unge nå, ting som ikke fantes for en generasjon siden. Jeg tror at det eneste man kan gjøre for å holde salgstallene oppe på et anstendig nivå, er å satse på et morsomt og interessant blad med høy kvalitet, og jeg tror at mange av de forslagene som ble nevnt i en annen tråd her, vil kunne fremme dette. Å lage bladet mer kommersialistisk, vil kanskje virke på kort sikt, men på lenger sikt vil leserne fort bli lei av et slikt blad, og salgstallene vil dermed synke ennå mer. Man må heller ikke glemme at det er mange voksne folk som har glede av dette bladet, og hvis det blir alt for mye stoff om Manga eller popstjerner, tror jeg mange av disse leserne vil oppfatte bladet som barnslig, og slutte å kjøpe det.
Kanskje vil det bli slik at man får et relaitivt billig hefte som utgis ukentlig og som ligner det tyske, samtidig som det utgis et månedlig hefte til en høyere pris med godt papir, noe lignende som det amerikanske Walt Disney Comics, beregnet for de mer seriøse leserne?
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
48 år, Bergen
07.10.2005, 12:40

Halvor skreiv:
Kanskje vil det bli slik at man får et relaitivt billig hefte som utgis ukentlig og som ligner det tyske, samtidig som det utgis et månedlig hefte til en høyere pris med godt papir, noe lignende som det amerikanske Walt Disney Comics, beregnet for de mer seriøse leserne?
Kansje det er en god løsning? Ikke vet jeg...
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
07.10.2005, 12:47

SvK skreiv:
Man prøvde seg jo med mer magasin-aktige spalter som "Kult eller kjipt", "Gatepatruljen" m.m. for en stund siden. Tragisk opplegg spør du meg (og de fleste andre her på forumet, har jeg inntrykk av), og det virker heller ikke som dette ble noen suksess.
For ikke å snakke om det dere Tuppen Bak tingene. Med noen helt forferdelige svar på spørsmålene som lesere sendte inn.
Lo$ Companion
www.raptus.no
don rosist
16 år, Bergen
07.10.2005, 12:53

don rosist skreiv:
...For ikke å snakke om det dere Tuppen Bak tingene. Med noen helt forferdelige svar på spørsmålene som lesere sendte inn.
Ja, det var helt forj**** i begynnelsen, men tok seg heldigvis opp etterhvert med mer seriøse svar. Og Svinesen? Huff! Til syvende og sist var "Hva lurer du på" ti ganger så seriøst som begge deler...
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
07.10.2005, 12:57

Mens vi snakker om Donald-bladet har jeg lyst til å nevne en ting, og det er abonnementet på bladet.
Før så fikk jeg alltid bladet onsdag eller torsdag uka før, men i år synes jeg det har vært veldig ustabilt, det har til og med hendt at jeg ikke har fått det for to dager etter at det kom ut i butikkene. Dette synes jeg er litt iriterende.
Er det bare postgangen her i Oslo som er så dårlig, eller har andre også den samme erfaringen?
Har ennå ikke fått bladet for neste uke !
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Innlegget blei sist redigert 07.10.2005, 17:47 av Helen
Helen
Oslo
07.10.2005, 17:45

Helen skreiv:
Mens vi snakker om Donald-bladet har jeg lyst til å nevne en ting, og det er abonnementet på bladet.
Før så fikk jeg alltid bladet onsdag eller torsdag uka før, men i år synes jeg det har vært veldig ustabilt, det har til og med hendt at jeg ikke har fått det for to dager etter at det kom ut i butikkene. Dette synes jeg er litt iriterende.
Er det bare postgangen her i Oslo som er så dårlig, eller har andre også den samme erfaringen??
Det skjer like ofte her. Noen ganger kommer bladene lørdagen før de skal komme, neste gang dager etter utgivelsen i butikken. DD&co: Skjerp dere!
Når det donald framover syns jeg bladet skal satse på mer andeby-stoff.
Det er jo derfor vi kjøper donald, ikke for å få vite hva en gutt fra oslo har til nyttårsløfte! Har de bare lagt inn dette pga. mangel på historier?
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
07.10.2005, 17:52

Helen skreiv:
Er det bare postgangen her i Oslo som er så dårlig, eller har andre også den samme erfaringen?
Har ennå ikke fått bladet for neste uke !
Trur det er posten i Oslo si skuld. Her kjem aldri bladet seinare enn fredagen før det kjem i butikken.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
08.10.2005, 00:13

Jeg synes at kvaliteten på historiene i Donald Duck er svært mye dårligere enn tidligere. Jeg leser det allikevel ukentlig, men det er sjelden at en historie virkelig er minneverdig.
Når jeg leser gamle blader er historiene mye mer engasjerende, de er mye mer fantasifulle og intelligente. Dagens historier er så "tomme"! 
Solveig
32 år, Trondheim
08.10.2005, 00:25

Kanskje ikkje så gale som popstjerner og tysk fotball, men eg synest ikkje "Guiness World Records" høyrer heime i Donald-bladet. Det kan verke som at dette er eit innslag som er fast i Donald-bladet (i alle fall i annakvart nummer), og det er eit dårleg teikn. Kva vert det neste? Eg trur at Løkling og Fonneløp har nok Donald-vett i pappen til at popstjernestoff uteblir, men sikker kan ein ikkje vera.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
08.10.2005, 14:23

Når det gjelder når man får bladet så har jeg heldigvis ingen problemer med det lengre. Får det nærmest aldri senere en torsdag, men det pleier å komme innen onsdag. Men før kunne det like gjerne komme en uke for sent, og en ytterst sjelden gang uken før det var ment at det skulle komme:S Men dette er jo som sagt ikke DD&Co sin feil, men posten. Det har i tillegg hendt at jeg ikke har fått bladene mine, og ble nødt til å kjøpe de i butikken:-(
Innlegget blei sist redigert 08.10.2005, 19:44 av Ted
Ted
16 år, Bergen
08.10.2005, 19:43

Ja, jeg begynner faktisk å bli lei av hele abonnementet, her fungere det iallefall ikke. Har ikke fått noe denne uka så jeg må vel kjøpe et til mandag for å være sikker på å få det. Det er litt ergerlig å holde på slik i lengden, er ikke sikker på om det er posten eller Egmont som somler, derfor lurte jeg på om det var fler som hadde samme problemet.
Abonnerer på et annet ukeblad fra et annet forlag og der kommer bladet hver fredag uka før uten problemer.
Innlegget blei sist redigert 08.10.2005, 21:28 av Helen
Helen
Oslo
08.10.2005, 21:24

Her på vestlandet kommer det stort sett uka før. Jeg tror det er på torsdag de fleste ukene. Det har likevel hendt en til to ganger at det kommer på mandag, men som sagt; stort sett på torsdag uka før.
www.olavskulen.no
Elise
49 år, Stord
08.10.2005, 21:29

Men Helen?!? Får ikke dere i Oslo DD&Co bragt på døra av redaktøren selv???
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
08.10.2005, 23:02

Einherje skreiv:
Men Helen?!? Får ikke dere i Oslo DD&Co bragt på døra av redaktøren selv???
De GODE TIDER er vist forbi 
Helen
Oslo
08.10.2005, 23:19

erikh skreiv:
Donald Duck & Co er i utvikling om dagen. Undertegnede vet ikke hva som skal skje, men at noe vil bli endret er ganske sikkert. En indikasjon på dette er vel redaktørskiftet for noe tid siden. Dette var nok også et slags generasjonsskifte - selv om en av de to redaktørene er en rev i bransjen. Opplagstall er en annen indikator, en konkurrerer i stadig større grad med andre media. Donald Duck & Co må endres for å nå nye lesere, og ikke minst få innpass i nye lesergrupper.
Noe av det dummeste de kan gjøre er å basere seg på leserundersøkelser blant blant de yngste leserne. En tysk leserundersøkelse antydet f.eks. i sin tid at "leserne" ikke ville ha flere kapittler av Lo$ - dette gjorde at Don Rosa måtte lage kapittel 10b: "Skjerperen Culebra" for franske Picsou. Don Rosa er vel også den som best har forklart hvorfor det kan være svært uklokt å lytte for mye til slike lesergrupper:
Don Rosa i tråden "Digest #79" i DCML:
11 Feb 2000
One day in the editorial offices of PINKY PIG COMICS:
"Gentlemen, PINKY PIG used to be the best-selling comic book here in the Duchy of East Fenwick!"
"It still is, right?"
"Well, yes, but sales are off. Our circulation is down to 100,000 copies per week. We must be more aggressive and find out why this is! Obviously there's something wrong!"
"I thought sales of all juvenile literature was dropping due to TV and videogames and all that crap? Perhaps we should just make sure that the quality of Pinky Pig is as good as we can do. We should try to insure that everyone in East Fenwick knows that PINKY PIG is as good for all ages as it always was and they will continue to read it all their lives, even into their college years and then be eager to soon pass it on to their children as a tradition. Just like when we were kids."
"You're fired."
"Okay, now let's move on. What did the reader poll say was the most popular story last week?"
"Well, 80% said their favorite stories were the ones other than that one that contained all the history references."
"Okay, no more of that stuff."
"Wait... I know I'm fired... but doesn't that mean that 20% thought the story with all the history was their *favorite*? What about them? They would seem to be our older, smarter and most loyal readers if they are still buying PINKY after they outgrew most of it!"
"Are you still here? Somebody call security!"
"Okay, it's settled -- no more stories with historical references. Done. We'll give the majority of the readers what they want! It's the path to success!"
----------------------------------------
SIX MONTHS LATER:
"Gentlemen, I don't understand it, but even though we are giving the readers of PINKY PIG *exactly* what they want, our sales have dropped off to 80,000!"
"It doesn't make sense! It baffles science!"
"Obviously we're doing something wrong. We need to make sure we are giving the majority of our readers what they want! What was the most popular story last week?"
"75% of the readers seemed to like the stories with words less than three syllables long. Only 25% preferred the more sophisticated texts."
"Okay, then -- that's our mistake! Make sure all the stories are written on a very simple level... no challenge for the readers. It can't miss!"
-----------------------------------------
SIX MONTHS LATER:
"Gentlemen, it's inexplicable, but our sales are now down to 60,000! We must refine our approach further!"
"You're gonna ask me about the reader poll, aren't you? Okay, last week most positive comments were on two stories.. the story about the dinosaurs was popular, and the story about Pinky playing soccer was popular... the other stories were favorites with fewer readers." "Okay, there's your answer! We'll hit it this time for sure!"
-----------------------------------------
ONE YEAR LATER:
"Gentlemen, I have wonderful news!!! Our sales have levelled off! We gave the majority of the readers what they wanted, and it finally worked! We did the right thing! The American system of appealing to the 'lowest common denominator' is a proven marketing tool! Just look at the American comics industry!"
"What American comics industry? The last violent, mutated, vigilante, pantomime, American super-hero comic went out of publication years ago! Didn't you know?"
"What? Something in America that was unsuccessful? Who knew? Well, then how are all those other European comics doing?"
"Well, their sales are not what they used to be, but they're holding up. See, I have the latest copy of DANDY DOG right here."
"What? Don't tell me you read that stuff!"
"Oh, not the whole issue! Some of it is done for younger children. But there's plenty in each issue for everyone in the family! We pass it all around."
"Really? My teenagers used to read PINKY PIG, but they stopped. And that made their younger brothers and sisters eager to stop reading, also... kids are in such a rush to grow up, y'know. They pay a lot of attention to such things as what older kids think and do."
"Didn't your brother Tom have a baby recently? Why didn't he buy a subscription to PINKY PIG right away?"
"Well, I asked him why he didn't, like our parents did for us, and he said it just never occured to him. He'd stopped reading PINKY PIG years ago when we stopped using his favorite sorts of stories along with the others."
"Bah -- comic book freaks -- don't listen to them!!! We don't work for them! We work for the majority of the readers! So... what did the reader poll tell us was the readers' favorite story last week? As I recall, we had our usual five stories about Pinky Pig playing soccer in the Lost World while he turned into a lizard and walked sideways on the walls, and the stories were all told in pantomime in panels that looked like video-game screens."
"Yes. And 100% of the readers responded to the poll! But only one of them said that his favorite story was the one that was two pages long."
"That means that our other two readers preferred the stories that were only one page long. No more two page stories! There you have it! Stick to this system and PINKY PIG will start catching on again *any day*!"
(This apparently was the final editorial conference for PINKY PIG COMICS.)
Dessverre synes Egmont å ha gått litt i denne fellen. Utenom gamle klassikere er det vel år og dag siden vi har sett noen 3-delers historier for ikke å snakke om 4-delers historier. Jeg tror nok at jeg ikke er den eneste her som husker nettopp de lengste historiene best fra 1970-tallet. Det var noe helt spesielt ved å måtte vente i 3 uendelig lange uker før en 4-delers var komplett.
erikh skreiv:
Vil det norske bladet bli slik? Hva ønsker vi? Hva kan vi gjøre? Kan vi i det hele tatt gjøre noe? Kanskje utviklingen må gå mot et hefte lignende det Ted beskriver over, for at Donald Duck & Co i det hele tatt skal eksistere om ti års tid? Hva tror dere?
Gjennom de siste årane har bladet adskillige ganger fått utvidet sitt sidetall og er nå oppe i 68 sider på det jevne. Kvantiteten er det med andre ord ikke noe å si på. Kvaliteten kan det nok derimot gjøres langt mer med. En mulighet er å lete frem gamle klassikere av storheter som Murry og Gottfredson, som fremdeles ikke er utgitt på norsk. Et lite søk i mitt Murry/Gottfredson-indeks har gitt denne listen over slike historier:
**Paul** **Murry**
MM 108 - Mickey Mouse Super Secret A. Aircraft Carrier at 2 O'Closck High (24 sider) – 1966
MM 109 - Mickey Mouse Super Secret Agents The mystery at Misty Gorge (24 sider) – 1966
WDC 158-160 - Mickey Mouse: The Lens Hunters (24 sider) – 1953
WDC 179-181 - Mickey Mouse: Yesterday Ranch (25 sider) – 1955
**Floyd** **Gottfredson** **-** **Dagsstriper**
Mickey Mouse Sails for Treasure Island (160532-111132)
Mickey Mouse and The Bat Bandit of Inferno Gulch (300434-280734)
Mickey Mouse and Bobo the Elephant (300734-131034)
Mickey Mouse in Unhappy Campers (140439-1905349)
Mickey Mouse Supersalesman (070741-041041)
Mickey Mouse The Mystery at Hidden River (061041-170142)
Mickey Mouse Working to Win (141242-231242)
Mickey Mouse's Wild Holiday (310543-260643)
**Floyd** **Gottfredson** **-** **Søndagsstriper**
Mickey Mouse: Dan the Dogcatcher (310732-280832)
Mickey Mouse: Mickey 's Nephews (180932-061132)
Mickey Mouse: Rumplewatt the Giant (110334-290434)
Mickey Mouse: Tanglefoot Pulls His Weight (060534-030634)
Mickey Mouse: Dr. Oofgay's Secret Serum (170634-090934)
Mickey Mouse: Foray to Mt. Fishflake (091234-200135)
Mickey Mouse: The Case of the Vanishing Coats (170235-240335)
Mickey Mouse: Hoppy the Kangaroo (280735-241135)
Mickey Mouse: Mickev 's Rival (050136-260136)
Mickey Mouse: Helpless Helpers (010336-220336)
Mickey Mouse: The Ventriloquist (111036-081136)
Mickey Mouse: Service with a Smile (060338-030438)
Mickey Mouse: The Brave Little Tailor (280838-271138)
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 09.10.2005, 21:56 av Sigvald
Sigvald
42 år, Stavanger
09.10.2005, 21:22

Sigvald skreiv:
Don Rosa er vel også den som best har forklart hvorfor det kan være svært uklokt å lytte for mye til slike lesergrupper:
Hehe ... eg elskar den teksten der
Men det Don Rosa seier her er jo ikkje at ein ikkje skal lytte til lesarane, eller at ein skal lytte mindre til enkelte lesarar (til dømes dei yngre). Det han vil få fram med denne teksten er vel at ein bør ta hensyn til den fulle breidda av lesarar i staden for å fokusere alt for mykje på å gi fleirtalet det dei vil ha? Det er iallfall slik eg alltid har tolka den. Trur ikkje at Don Rosa seier at ein skal luke ut alt som den yngre garde meiner at er interessant - poenget er vel at ein bør prøve å lage eit blad som SAMTIDIG som det er eit sunt barneblad verkar tiltrekkjande på dei modnare lesarane, dei vaksne, slik at vi tar med oss historiene og den gode lesargleda vidare til neste generasjon.
Noko eg forsåvidt er heilt einig i.
Elles mange gode forslag i heile tråden. Og tar eg ikkje feil, er Donald-redaktøren ein sterk Murry-fan ... 
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.10.2005, 22:30

Mange gode innspill i denne tråden! Samtidig er det viktig at disse synspunktene kommer til redaksjonen også. Jeg skal referere noe neste gang jeg er i et møte, men en mail eller en telefon fra leserne er ikke bortkastet!
Erik H.
11.10.2005, 09:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.