Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72

Jeg har idag mottat Marco Rota II, den inneholder mange gode historier, og har forord av Øystein Sørensen. Noe å se frem til! Neste bok blir Carl Barks - Musikklivet i Andeby.
03.04.2009, 15:59

Audun skreiv:
Jeg har idag mottat Marco Rota II, den inneholder mange gode historier, og har forord av Øystein Sørensen. Noe å se frem til! Neste bok blir Carl Barks - Musikklivet i Andeby.
Jøss, da ble det jo plass til noe annet enn Don Rosa i de bøkene som er igjen da. Som en som innehar den komplette samlingen av Carl Barks' Disney-tegneserier (kjent som Carl Barks Samlede Verk, kjent som CBSV), kunne jeg dog tenkt meg noe annet enn en Carl Barks-bok.
![]()
Tommy
26 år, Odda
03.04.2009, 16:43

Ja det er en stund siden forrige Carl Barks bok nå så jeg håpet egentlig at de ikke planla å utgi flere. Sikkert flott for de som ikke har CBSV, men kjedelig for oss som har det.
Tottenham i Champions League!!! Jippi!!!
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
03.04.2009, 17:40

Audun skreiv:
Jeg har idag mottat Marco Rota II, den inneholder mange gode historier, og har forord av Øystein Sørensen.
Et meget godt og reflektert sådant. Bl.a. skriver han:
Om man ikke liker akkurat den detaljen [at Onkel Skrue og Bestemor Duck blir fremstilt som søsken (i "Mitt liv i et eggeskall")], eller om man ikke skulle like Rotas vrier, så vil jeg, inspirert av Don Rosa, foreslå at man betrakter Rotas historie som en "Imaginary Story". En Imaginary Story oppdiktet i forhold til det oppdiktede universet - er et begrep som først og fremst refererer seg til amerikanske Superman-historier fra 1960-årene. Historier der Superman dør, for eksempel. De ble definert som oppdiktede historier utenfor den vanlige Superman-kontinuiteten av daværende redaktør Mort Weisinger. Det er sånn Don Rosa legitimerer historier som ikke passer inn i den vanlige kontinuiteten han skaper - som den om Donald og OL på Lillehammer. Sånn kan man også legitimere Rotas opprinnelseshistorie...
Ellers er det å merke at boken ikke inneholder tekster/kommentarer av Marco Rota selv. Noen som vet om han har en annen holdning til å bidra med slikt enn det f.eks. Don Rosa og Freddy Milton har?
Noe å se frem til! Neste bok blir Carl Barks - Musikklivet i Andeby.
Jeg kan styre min begeistring for dette. Når man har CBSV blir dette strengt tatt bare smør på flesk. Ut fra hva AC har nevnt i DDF(r)-forumet er dessuten arbeidet med "HOF - Don Rosa 9" i full gang. Det vil være irriterende dersom danskene skulle få den lenge før oss p.g.a. en helt unødvendig Barks-bok.
Nå når de først har bestemt seg for å lage nok en Barks-bok får vi i hvert fall håpe at det i hvert fall gjøres skikkelig. F.eks. hadde det gjort seg med ACs klassiske artikkelserie "Anden og musikken" som i sin tid gikk som føljetong i skolebladet SKULK.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 03.04.2009, 23:43 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
03.04.2009, 22:11

Sigvald skreiv:
Det vil være irriterende dersom danskene skulle få den lenge før oss p.g.a. en helt unødvendig Barks-bok.
Hvorfor er det så irriterende? Jeg skjønner ikke hvorfor alle i dagens samfunn har så enormt liten tålmodighet at de forlanger å få alt med en eneste gang det er laget. Folk sier at de bare er helt nødt til å laste ned filmer ulovlig fra Internett, fordi premieredatoen i Norge er litt etter i USA, og at filmstudioene bare har seg selv å takke som ikke setter opp filmene samtidig i Norge. Hvorfor spiller det så stor rolle om filmene vises litt tidligere i et annet land? Blir ikke kvaliteten på filmen den samme? (Dette om filmer kan via et enkelt oversettelsesprogram som er lagret i hjernen også omhandle tegneserier).
![]()
Tommy
26 år, Odda
03.04.2009, 22:22

Helt enig med Tommy. Det er mye bedre å vente med å laste ned filmen ulovlig til du kan få den i DVD kvalitet. 
For meg er det også riv ruskende likegyldig om vi får Don Rosa 9 etter danskene eller ikke. Vel, jeg vet jo uansett at jeg får den etter danskene siden den siste boka jeg har fått er Vicar 2. 
Tottenham i Champions League!!! Jippi!!!
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
03.04.2009, 23:00

Sigvald skreiv:
Et meget godt og reflektert sådant. Bl.a. skriver han:
Om man ikke liker akkurat den detaljen [at Onkel Skrue og Bestemor Duck blir fremstilt som søsken (i "Mitt liv i et eggeskall")], eller om man ikke skulle like Rotas vrier, så vil jeg, inspirert av Don Rosa , foreslå at man betrakter Rotas historie som en "Imaginary Story". En Imaginary Story oppdiktet i forhold til det oppdiktede universet - er et begrep som først og fremst refererer seg til amerikanske Superman-historier fra 1960-årene. Historier der Superman dør, for eksempel. De ble definert som oppdiktede historier utenfor den vanlige Superman-kontinuiteten av daværende redaktør Mort Weisinger.
For noe svada, hvorfor er det ikke Marco Rota sin påstand om slektskapet mellom Skrue og Bestemor som er den vanlige Donald kontinuiteten. Don sin påståtte pedantiske millimeter mål på alt han står for blir da oppdiktede historier utenfor den vanlige Donald-kontinuiteten.
Gi meg min barndoms Donald tilbake UTEN dette hysteriske fjaseriet og millimetermålet på alt.
Slike eksperter™ synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
![]()
MikroMidas
47 år, Trondheim
03.04.2009, 23:01

Og jeg som trodde at Øystein Sørensen var en virkelig person. Men nå vet jeg at han er en oppdiktet person, og jeg vil ikke telle med han og hans meninger i mitt livs kontinuitet. Derfor gjelder ikke det han har skrevet i forordet.
Tintern,
"A DUTCH PROBLEM", årets tråd hos DDF(r)
MineTegneserier.no Tintern på Qxl
![]()
Tintern
47 år, Nittedal
03.04.2009, 23:33

Drikaton skreiv:
Og jeg som trodde at Øystein Sørensen var en virkelig person. Men nå vet jeg at han er en oppdiktet person, og jeg vil ikke telle med han og hans meninger i mitt livs kontinuitet. Derfor gjelder ikke det han har skrevet i forordet.
Fantastisk! 
Den som uttaler seg på vegne av andre, mener som regel «jeg».
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
![]()
krice
26 år, Ski
03.04.2009, 23:40

MikroMidas skreiv:
Hvorfor er det ikke Marco Rota sin påstand om slektskapet mellom Skrue og Bestemor som er den vanlige Donald kontinuiteten.
Antagelig fordi Carl Barks mente at de to ikke er søsken.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
03.04.2009, 23:43

Sigvald skreiv:
Ellers er det å merke at boken ikke inneholder tekster/kommentarer av Marco Rota selv. Noen som vet om han har en annen holdning til å bidra med slikt enn det f.eks. Don Rosa og Freddy Milton har?
Du bør nok se litt nærmere på side 123/124 og side 138. De er nemlig skrevet av Marco Rota.
![]()
NikZer
33 år, Oslo
06.04.2009, 01:42

NikZer skreiv:
Du bør nok se litt nærmere på side 123/124 og side 138. De er nemlig skrevet av Marco Rota.
Jeg vet det, men det er ikke på linje med Don Rosa som skriver fyldige kommentarer til hver eneste historie. Hadde Rota gjort det samme kunne han i en slik kommentar til "Mitt liv i et eggeskall" forklart hvorfor han ikke fulgte Barks' familietre-skisser når han lagde denne historien - og avklart hvilket syn han har på dette i dag.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
06.04.2009, 09:43

Da har jeg lest igjennom HOF Marco Rota 2, og har blitt konvertert til å tro at serien kanskje allikevel har livets rett...
Nå husker jeg ikke den eksakte ordlyden i annonsen, som en gang fikk meg til å tegne et abonnement på HOF, men jeg sitter igjen med en følelse av at denne boken oppfyller alle lovnader. De beste historiene, til de beste serieskaperne, usensurert
Uanhengig av når eller om de tidlligere har vært utgitt på norsk. Med kommentarer både fra serieskaperen selv, og andre fagfolk. Og alt samlet og pakket inn i hardcover.
Hadde bare utgiveren vært like flink med alle utgivelsene i denne serien tror jeg dette både hadde gavnet de selv økonomisk, og meg med flotte serieopplevelser.
![]()
munin
29 år, Trondheim
06.05.2009, 17:26

Når kommer den andre Hall of Fame-boken med serier av Carl Barks og Daan Jippes?
Vil de resterende seriene fylle et helt bind av samme format som første bind?
11.05.2009, 20:47

gilbert green skreiv:
Når kommer den andre Hall of Fame-boken med serier av Carl Barks og Daan Jippes?
Det har vel aldri blitt sagt at noe slikt skal komme? Er jo selvfølgelig mulig at det skjer, men jeg kan i alle fall ikke huske at vi har fått noen slik informasjon.
![]()
Tommy
26 år, Odda
11.05.2009, 21:36

Jeg for min del kunne godt tænke mig en sådan bog - også af hensyn til alle de som ikke havde mulighed for at få abonnement på CBSV - jeg har ikke lige regnet på om de resterende serierne ville kunne være i en bog 2 - men en god idé ville det være.
I øvrigt ville bogen vel i alle tilfælde kun udkomme i Norge.
Ikke for at lyde sur, men det er jo næsten jer, der for alt det gode i tiden 
Remember: It all started with a mouse
![]()
AC
30 år, Danmark
11.05.2009, 23:25

AC skreiv:
Ikke for at lyde sur, men det er jo næsten jer, der for alt det gode i tiden
Dere har jo den fordelen at dere slipper å kjøpe så mange produkter. Blir ganske mye penger å bruke for de som føler de går glipp av noe hvis de ikke kjøper alle de spennende tingene Egmont klarer å finne på til oss... 
![]()
Tommy
26 år, Odda
12.05.2009, 01:00

Tommy skreiv:
AC skreiv:
Ikke for at lyde sur, men det er jo næsten jer, der for alt det gode i tiden ;-)
Dere har jo den fordelen at dere slipper å kjøpe så mange produkter. Blir ganske mye penger å bruke for de som føler de går glipp av noe hvis de ikke kjøper alle de spennende tingene Egmont klarer å finne på til oss... :)
Det er en tynn trøst. Selv kjøper jeg en del album på dansk, og en del bøker på engelsk, fordi jeg ikke får nok på norsk.
Jeg har også vurdert å kjøpe noen svenske utgaver av HOF, for de har smussomslag. Det blir så mye bedre, og så er de svenske utgavene mye billigere enn de norske.
51 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 13.05.2009, 08:44 av Øyvind Braaten
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
13.05.2009, 08:41

Noen som vet når HOF - Don Rosa nr. 8 kommer i salg i vanlige butikker?
Frænas nasjonalsang
(mel: Jeg er Havren)
I e frening I he spisse sko
I e fødd i bil mæ stereo,
Håret mett er fullt tå sjeselin,
deffær e I no so blank å fin
01.06.2009, 01:35

Don Rosa har fått 8 HOF-bøker på norsk, og den siste har jeg sett i salg hos Tanum bokhandel, (dette var riktignok landets største filial (Sandvika Storsenter)).
Jeg har den første boka til Don Rosa (signert), og den første til Marco Rota (også signert (møtte ham i Oslo i høst (bok i byen))).
Hvilke historier innholder den siste HOF-en til Rota?
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
Innlegget blei sist redigert 04.06.2009, 14:19 av Christer
![]()
Christer
17 år, Bærum
04.06.2009, 14:15

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.