Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Sigvald skreiv:
Dette likner lettvint og unødvendig Rosa-kritikk.
Bare så det er sagt så kritiserer jeg ikke Rosa i det hele tatt. Jeg kritiserer derimot Egmont for å velge at 40% av HOF-utgivelsene i 2007 blir av samme person.
{Til din orientering kommer det til gjengjeld ingen Don Rosa bok i 2006. Egmont vil antagelig markere Skrues 60-årsjubileum i 2007 ved å utgi hele den opprinnelige "Skrues Liv" sagaen det året. Det betyr en Rosa-bok i gjennomsnitt i årene 2006-2007. Det er vel ikke for mye?}
Når 2007 er slutt vil Don Rosa ha fått **fem** bøker, mens noen som f.eks. Rota, Van Horn og Gottfredson har kun **én** bok hver. Andre har ikke engang fått en plass i HOF ennå. Jeg vet at Don Rosa er veldig populær og en av grunnene til at serien selger, men JA, til tross for at jeg liker Rosa sine historier godt syns jeg fem bøker på fire år er for mye.
Jeg liker HOF-serien godt, men syns det er kjedelig at det hvert år skal være **minst** en Rosa og Barks bok. Jeg ønsker rett og slett større variasjon. Disney-serier er tross alt mye mer enn kun Barks og Rosa.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 23.11.2006, 11:23 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
22.11.2006, 21:10

Så lenge det er ein del av Hall of Fame-konspetet at det skal koma minst ei Rosa-bok i året, kan ein vel ikkje kritisera Egmont for å halda det dei har lova.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
22.11.2006, 22:40

Jeg er jo Don Rosa fan og gleder meg til hver gang en ny Rosa-bok kommer, men samtidig må jeg si at jeg syntes det er litt dumt at de tar tegnere og gir flere bøker, mens andre som fortjener en bok i serien ikke har fått én ennå.
Tegnere som absolutt burde komme med i serien før Don Rosa 5, Carl Barks 4 osv..
*César Ferioli Pelaez (og gjerne historiene som er skrevet av Pat & Carol McGreal)
*Floyd Gottfredson (han kommer jo nå da, takk og lov)
*Al Talliferro
*Flemming Andersen
Så mitt poeng er, isteden for å forsyne oss med fire, - fem bøker av samme serieskaper: Gi oss flere tegnere i serien!
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
22.11.2006, 23:27

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
22.11.2006, 23:28

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Eller forfattarar! Kva er galent med forfattarar? Serien heiter ikkje «De store tegnerne»!
Sorry, tenkte ikke helt over det. Men jeg er enig: Fofattere burde også få bøker, det er jo de som finner på de gode historiene.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
22.11.2006, 23:32

Jonas Larsen skreiv:
*César Ferioli Pelaez (og gjerne historiene som er skrevet av Pat & Carol McGreal)
*Floyd Gottfredson (han kommer jo nå da, takk og lov)
*Al Talliferro
*Flemming Andersen
Jeg er ikke enig i alt dette. Taliaferro laget vel bare humor-striper. Enslik bok kan bli litt kjedelig.
Flemming Andersen har altfor ustrukturert layout.
Dersom jeg skal nevne fire som jeg synes mangler i HOF-serien må det være:
- Freddy Milton
- Jan Gulbrandson
- Tello/Telloteam
- Luciano Gatto
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
23.11.2006, 00:12

Ferioli - har han lavet nok serier til at man kan lave en HOF over ham allerede nu?
Andersen - lidt det samme spørgsmål ang. Flemming, men det med layoutet holder ikke Sigvald - det er bare italiensk inspireret. Kunne godt forestille mig en fremtidig HOF med TNT-serien af triumviratet Gerstein, Jensen og Andersen.
Freddy Milton og Daan Jippes - de serier de to lavede sammen i 70'erne passer lige til en HOF-.bog - det ville være en god idé.
Guldbrandson er jo udkommet som tysk HOF-bog - er han interessant for det skandinaviske marked? Og hvad med hans kollega Vokler Recihe?
Tello vil jeg ikke se noget af overhovedet - ikke endnu i hvert fald. Så kunne de ligeså godt udgive en bog mere med Murry. tello og Toni (Bancells kalder han sig i dag) er de to bedste pseudo-Murryer - men Murry selv vil altid være bedre. Heller originalen end kopierne, mener jeg i dette tilfælde.
Gatto - fin idé - og Bottaro, de Vita, Cavazzano og andre gode italienere - nu har Scarpa fået to bøger, så må det også være de andres tur. De nævnte har nogle gode tegnestile.
Olaf, på dansk og norsk har serien ikke nogen undertitel - på svensk hedder den de store serieskaparne - og serieskabere er både forfattere og tegnere - så den skulle kunne gå.
Remember: It all started with a mouse
Innlegget blei sist redigert 23.11.2006, 07:13 av AC
AC
29 år, Danmark
23.11.2006, 07:13

Sølve skreiv:
Så lenge det er ein del av Hall of Fame-konspetet at det skal koma minst ei Rosa-bok i året, kan ein vel ikkje kritisera Egmont for å halda det dei har lova.
Det kan du si, og utgir de kun én bok i 2007 så holder de det de lover. Det ville jeg heller ikke kritisert Egmont for. (Selv om jeg personlig kunne tenkt meg Rosa og Barks bøker litt sjeldnere.) Men 40% Don Rosa på et år syns jeg er i overkant når det finnes så mange andre serieskapere enn han.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
23.11.2006, 11:22

Vær lige opmærksom på at en foreløbig udgivelsesplan før er blevet lagt på coa - jeg mindes at van Horn bogen blev udsat da Cavazzano-bogen kom ind som nr. 10 (eller 9 som det var hos jer og svenskerne). Ligeledes kunne man forestille sig (håbe, I jeres perspektiv) at Rosa 5 bliver udsat til 2008. Måske til fordel for en eller flere af de nævnte ovenfor.
AC
29 år, Danmark
23.11.2006, 11:31

AC skreiv:
... på dansk og norsk har serien ikke nogen undertitel - på svensk hedder den de store serieskaparne ...
Jeg tror du husker forkert vedrørende de norske bøger. Se billeder:
http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/HOF+++1
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
50 år, Færøyene
23.11.2006, 13:12

AC skreiv:
Ferioli - har han lavet nok serier til at man kan lave en HOF over ham allerede nu?
Synest ikkje ein kan bruka talet på historier mot han, har han ikkje teikna opp mot 300 historier? Veldig mange gode historier og, med manus av Erickson, McGreal-ane, Petrucha og andre. Dessutan er Ferioli, etter mi meining, tidenes beste Mikke-teiknar. Lite hadde gleda meg //meir// enn ei Hall of Fame-bok med han.
Dolly Duck.
Innlegget blei sist redigert 23.11.2006, 16:36 av Sølve
Sølve
19 år, Ullensvang
23.11.2006, 16:09

Sølve skreiv:
Lite hadde gleda meg **mindre** enn ei Hall of Fame-bok med han.
Øh? Fikk ikke det intrykket av det du skrev over. :-)
Ferioli er en som virkelig fortjener en bok. Enig i at han er en fantastisk tegner. Kunne også tenke meg flere italienske bøker. Særlig De Vita og Cavazzano er blant mine favoritter.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 23.11.2006, 16:22 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
23.11.2006, 16:17

Chrisron skreiv:
Sølve skreiv:
Lite hadde gleda meg **mindre** enn ei Hall of Fame-bok med han.
Øh? Fikk ikke det intrykket av det du skrev over. :-)
Heh, eg veit ikkje heilt kva som skjedde der. Var vel ein kortslutning i hjernen. Eg meinta altså det motsatte.
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
23.11.2006, 16:35

AC skreiv:
Andersen - lidt det samme spørgsmål ang. Flemming, men det med layoutet holder ikke Sigvald - det er bare italiensk inspireret. Kunne godt forestille mig en fremtidig HOF med TNT-serien af triumviratet Gerstein, Jensen og Andersen.
OK, TNT-serien er bra, Lars Jensen har jeg stor respekt for.
Guldbrandson er jo udkommet som tysk HOF-bog - er han interessant for det skandinaviske marked?
Det burde han være all den tid hans navn er nosk og store deler av familien kommer her fra. Etter hva Rob Klein har fortalt oss kan han norsk og oppholder seg i Norge i deler av året. At han har tysk pass og jobber for et tysk forlag endrer ikke ved hans tilknytning til Norge, ei heller på kvaliteten på hans arbeider.
Tello vil jeg ikke se noget af overhovedet - ikke endnu i hvert fald. Så kunne de ligeså godt udgive en bog mere med Murry. tello og Toni (Bancells kalder han sig i dag) er de to bedste pseudo-Murryer - men Murry selv vil altid være bedre. Heller originalen end kopierne, mener jeg i dette tilfælde.
Forståelig, men dersom HOF skal ha stor bredde bør nok også Tello og din venn Bancells få sine bøker, evt. en felles bok "Pseudo-Murryene".
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
23.11.2006, 17:37

Sigvald skreiv:
Forståelig, men dersom HOF skal ha stor bredde
Dersom HOF skulle ha stor bredde, burde //ingen// serieskaparar få så mykje som 20 % av bøkene, iallfall. Ikkje eingong Carl Barks.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.11.2006, 19:34

Med den mengden stoff som Josep Tello-Gonzalez og resten av Tello-team har produsert, vil det forundre meg sterkt om det **ikke** kommer en HOF-bok med deres tegninger. De var jo representert i nesten hvert eneste Donaldblad gjennom hele 80 og 90-tallet.
Luciano Gatto må definitivt være med syns jeg, han kan man nesten sidestille med Scarpa. (jeg sa nesten...) Likedan med Massimo DeVita. De to er blant de ypperste italienske tegnerne.
Men kjære Gud, befri meg for Guido Scala, han håper jeg virkelig ikke kommer i HOF. Det er noe med hans tegninger som gjør meg nesten kvalm.
Ser hvertfall fram til Strobl-boka, han fortjener den absolutt, med den mengden han har produsert.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
23.11.2006, 19:42

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Dersom HOF skulle ha stor bredde, burde //ingen// serieskaparar få så mykje som 20 % av bøkene, iallfall. Ikkje eingong Carl Barks.
Akkurat dette har du 100% rett i og endelig ser jeg en sak JEG synes du burde ta opp med dine venner i Egmont på vegne av **hele** AOL 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
23.11.2006, 21:03

Grunnen til at jeg begynte å samle på Hall of Fame var Don Rosa. At alle hans historier skulle utgis, med minst en bok i året. Det at også Marco Rota, Gottfredson og Paul Murry skulle utgis gjorde at jeg begynte å samle på Hall of Fame istedet for Hall of Fames Don Rosa. Med alle de ulempene det førte med seg. For det at jeg samler på Hall of Fame betyr at jeg også må ha Carl Barks bøker, og hans historier har jeg allerede en del av.
Hvordan hadde bokhylla sett ut om jeg ikke hadde samlet på hele Hall of Fame? Selvsagt hadde jeg hatt Don Rosas bøker. Og av de som har kommet ut til nå har jeg også hatt Paul Murry og Marco Rota. Etter et gjennomsyn av de resterende bøkene hadde jeg også sannsynligvis tatt vare på Daniel Branca. Og muligens Erickson/Cavazzano og William Van Horn. Ikke hadde jeg hatt Carl Barks, ikke hadde jeg hatt Vicar, og ikke hadde jeg hatt noen av Romano Scarpas bøker.
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
Hallgeir
29 år, Stjørdal
23.11.2006, 21:28

Nu er Bancells jo ikke akkurat min ven, omend jeg har besøgt manden en gang i forbindelse med et interview til det danske tegneserietidsskrift Strip! - Og desuden var han direkte FLOV over den tegnestil han dengang blev tvunget til at bruge. Det at blive sat til at efterligne en anden tegner, ikke at have sin egen tegnestil er ikke nogen han var stolt af. Det er vel også derfor at selv ikke alle Egmonts medarbejdere (jvf. en tidligere dansk tema-jumbobog) er klar over sammenfaldet og kalder pseudo-Murry-kopien for Toni og den nuværende tegner af Anders osv. for Bancells. Dog er dette bragt på fode igen i den nyeste hvor hele navnet er med.
Innlegget blei sist redigert 23.11.2006, 21:34 av AC
AC
29 år, Danmark
23.11.2006, 21:31

Hallgeir skreiv:
... Med alle de ulempene det førte med seg. For det at jeg samler på Hall of Fame betyr at jeg også må ha ...
I Danmark kan man afbestille enkelte bind, det har jeg gjort to gange, fordi jeg allerede havde anskaffet mig bindene. Man skriver bare en email til Egmonts abonnementsafdeling. F.eks. når man har modtaget bind 10, skriver man ind og beder om, at næste bog bliver bind 13. Så enkelt er det.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
50 år, Færøyene
23.11.2006, 22:34

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.