Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52

Hvis alt går som jeg håper, tar de en DR-pause i 2006 for så og *klinke* til med en HOF (DR)-bok på 300 sider i 2007 med alle tilleggskapitlene (som ikke jeg har lest alle av).

EDIT: ...men det er vel bare ønsketenkning, dessverre:-(

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Innlegget blei sist redigert 22.03.2006, 21:05 av Kjetil Golid

Kjetil Golid
17 år, Tinn

22.03.2006, 20:59

Jeg håper også de inkluderer tilleggskapitlene, men jeg tviler på at vi i såfall får alt samlet i en bok.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

23.03.2006, 09:56

Don Rosa reagerte vel med raseri og irritasjon over at Egmont valgte å trykke ei «Solens sønn»-relatert teikning i same bok som «Solens sønn» i staden for å vente og trykke det når den teikninga kom i kronologisk rekkefølgje. Så at ein skal få tilleggskapittel til Skrues liv i same bok som Skrues liv er vel ganske urealistisk.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2006, 12:06

Olaf Solstrand skreiv:

Don Rosa reagerte vel med raseri og irritasjon over at Egmont valgte å trykke ei «Solens sønn»-relatert teikning i same bok som «Solens sønn» i staden for å vente og trykke det når den teikninga kom i kronologisk rekkefølgje. Så at ein skal få tilleggskapittel til Skrues liv i same bok som Skrues liv er vel ganske urealistisk.

Er dette med Dons reaksjon et faktum, eller en spisset påfunn?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

23.03.2006, 12:20

Olaf Solstrand skreiv:

Akkurat her støtter jeg Don Rosa fullt ut. Når konseptet i HoF er å presentere hans produksjon i kronologisk rekkefølge så bør dette gjennomføres konsekvent.

Jeg har forøvrig stor sans for denne måten å gjøre det på, det gir et glimrende innblikk i en serieskapers utvikling både som tegner og som manusforfatter.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

23.03.2006, 12:41

Eg er ikkje heilt einig, Nestor Burma. Eg føler at å leggja inn ei teikning for å illustrere ei historie hamner i same kategori som det å skrive ein artikkel om denne historia. Teknisk sett er jo alle desse artiklane skrive i 2003 eller seinare, så dei burde jo ha vore samla i den siste boka om alt skal vera kronologisk. Men i staden for ser eg på dette som ein kronologisk presentasjon av *teikneseriane* til Don Rosa, der alt anna eigentleg berre er eit tillegg til teikneseriane. Difor foretrekker eg at Picsou-teikningar anten blir brukt i området rundt sjølve serien (gjerne med ein illustrerande tekst som forklarer at denne teikninga er ti år nyare eller noko sånt), eller utelatt fullstendig -- ikkje for det, eg skjønner sjølvsagt at det er delte meiningar om dette, og at andre kanskje heller vil ha alt Don har laga, og det i riktig rekkefølgje.

Men når det gjelder tilleggskapitla i Skrues Liv vil eg sjølvsagt gjerne sjå dei på rett kronologisk plass i serien. Då er det snakk om teikneseriar. :-)

Når det gjelder Don Rosas reaksjon, overdreiv eg sjølvsagt ein smule. Det han direkte har sagt, er vel:

The first volume of that series was very nice, but I'm working even more closely together with the editors on volume II. The one area where the first volume failed was with covers -- not only did they fail to include the comic covers from that period (and for those stories) but they presented PICSOU pin-ups as if to imply *they* were the covers originally done for those stories.

(sitat frå DCML 18.08.04) Så «irritasjon» er kanskje ikkje rett ord å bruke, men han har ihvertfall reagert på dette som ein feil som i seinare utgåver er «retta». Meiner òg at vi har prata meir om akkurat dette, men eg finner det ikkje igjen akkurat no.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2006, 13:58

Olaf Solstrand skreiv:

Don Rosa reagerte vel med raseri og irritasjon over at Egmont valgte å trykke ei «Solens sønn»-relatert teikning i same bok som «Solens sønn» i staden for å vente og trykke det når den teikninga kom i kronologisk rekkefølgje.

Nei, det var fordi de tegningene fortrengte coverne som mer naturlig hørte til der.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

23.03.2006, 14:07

Eg er 100 % overbevist om at Don Rosa på eit tidspunkt har sagt at pinup-ar frå t.d. 1997 burde kome i 1997-bindet av Hall of Fame. Eg seier ikkje at du tar feil, men eg går ikkje med på at eg har heilt feil heller.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2006, 14:15

Olaf Solstrand skreiv:

Eg er 100 % overbevist om at Don Rosa på eit tidspunkt har sagt at pinup-ar frå t.d. 1997 burde kome i 1997-bindet av Hall of Fame. Eg seier ikkje at du tar feil, men eg går ikkje med på at eg har heilt feil heller.

Begge deler er nok riktig. Hovedproblemet med HOF 1 var dog de manglende coverne - de hører jo også med i en komplett samling av hans produskjon.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

23.03.2006, 14:22

Dei høyrer absolutt med i ei komplett samling av hans produksjon, ja -- men så er spørsmålet om dette ER ei komplett samling av hans produksjon, eller om det er ei komplett samling av hans teikneserieproduksjon, med litt ekstramateriale. Er det det siste, er det relativt valgfritt frå Egmonts side om covera og andre ting skal med eller ikkje ... og det er vel teikneseriane hans dei har lova å gi ut.

Skjønt, teknisk sett har dei vel aldri lova at denne samlinga skal vera komplett heller -- og uansett verkar det jo relativt umogleg å lage ei komplett samling over seriane til ein serieskapar som framleis er aktiv. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2006, 14:28

Olaf Solstrand skreiv:

Dei høyrer absolutt med i ei komplett samling av hans produksjon, ja -- men så er spørsmålet om dette ER ei komplett samling av hans produksjon, eller om det er ei komplett samling av hans teikneserieproduksjon, .... :-)

Det blir i tilfelle en komplett samling av hans **disney** tegneserieproduksjon.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

23.03.2006, 14:35

Ja, såklart. Eg antok at eg kunne la det vera underforstått, eg. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2006, 14:49

Nestor Burma skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Akkurat her støtter jeg Don Rosa fullt ut. Når konseptet i HoF er å presentere hans produksjon i kronologisk rekkefølge så bør dette gjennomføres konsekvent.

Jeg har forøvrig stor sans for denne måten å gjøre det på, det gir et glimrende innblikk i en serieskapers utvikling både som tegner og som manusforfatter.

Helt, enig med deg! Akkurat der støtter jeg Don på det fulle og hele. :-)

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Innlegget blei sist redigert 23.03.2006, 16:20 av Audun

Audun

23.03.2006, 15:20

Olaf Solstrand skreiv:

Men når det gjelder tilleggskapitla i Skrues Liv vil eg sjølvsagt gjerne sjå dei på rett kronologisk plass i serien. Då er det snakk om teikneseriar. :-)

Men hvis de har tenkt å la **alle** historiene hans komme i rikitig rekkefølge, må de jo legge inn "Visdommens voktere" og "Fra Andeby til Lillehammer" midt inni SML&L delen da?
Dessuten har de jo allerede brutt dette mønsteret ved å samle de fire korte historien i en gruppe i den første boka istedenfor å legge de inn kronologisk blandt resten av historiene.

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

23.03.2006, 16:00

Tilbake til van Horn-boka: Jeg så på Inducks (har ennå ikke fått boken:-() at historien, "tøff type" er der, som på tross av at den ikke kom ut for så veldig lenge siden, fortjener den plassen utrolig godt! Historien er jo kjempemorsom!

Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!

Innlegget blei sist redigert 23.03.2006, 16:29 av Kjetil Golid

Kjetil Golid
17 år, Tinn

23.03.2006, 16:28

Olaf Solstrand skreiv:

Eg er ikkje heilt einig, Nestor Burma. Eg føler at å leggja inn ei teikning for å illustrere ei historie hamner i same kategori som det å skrive ein artikkel om denne historia. Teknisk sett er jo alle desse artiklane skrive i 2003 eller seinare, så dei burde jo ha vore samla i den siste boka om alt skal vera kronologisk.

Jeg er ikke helt enig i at tegninger og artikler kan sidestilles på den måten. Tegningene er en del av Don Rosas samlede Disney-produksjon som består av //tegneserier// , //forsider// og //illustrasjoner// .

Det viktigste er selvsagt tegneseriene, dernest blir det er spørsmål om hvor grundig man skal være når det gjelder resten. Dersom alle forsidene er med så gjør det utgivelsen bare enda mer interessant, og dersom alle Rosas illustrasjoner tas med i tillegg så vil det være helt fantastisk. Det ville gjøre HoF - Don Rosa til et referanseverk.

Artikler med utfyllende kommentarer osv. må selvsagt stå der det er meste relevant, uansett når de er skrevet. Litt sånn som CBSV egentlig.

Nå virker det ikke som om HoF har ambisjoner om å bli et komplett, altomfattende referanseverk. Noen illustrasjoner er imidlertid med, og når de, som i tilfellet "Solens sønn", er plassert utenfor kronologien så er det viktig at dette understrekes synes nu jeg. Det som Rosa påpeker såvidt jeg skjønner er at illustrasjonen presenteres som den korrekte forsiden, mens den egentlige forsiden utelates.

Innlegget blei sist redigert 23.03.2006, 18:31 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

23.03.2006, 18:29

Nestor Burma skreiv:

Noen illustrasjoner er imidlertid med, og når de, som i tilfellet "Solens sønn", er plassert utenfor kronologien så er det viktig at dette understrekes synes nu jeg.

DET er jeg veldig enig i, men jeg ønsker fortsatt at b og c historiene i LO$ blir stappet inn mellom hovedhistoriene, men merket med at de er laget på senere tidspunkt.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

23.03.2006, 18:53

Chrisron skreiv:

DET er jeg veldig enig i, men jeg ønsker fortsatt at b og c historiene i LO$ blir stappet inn mellom hovedhistoriene, men merket med at de er laget på senere tidspunkt.

Det håper jeg da ikke.. LO$ er et praktverk! Det kan man dessverre ikke si om mange av b og c historiene.. (min mening)

Derfor passer det bedre at disse kommer kronologisk. Rosas serier har dalt en del i kvalitet etter LO$. Dermed er det dumt å begynne å blande tidsepoker.

Innlegget blei sist redigert 23.03.2006, 19:23 av Diff

Diff

23.03.2006, 19:22

Diff skreiv:

Chrisron skreiv:

Det håper jeg da ikke.. LO$ er et praktverk! Det kan man dessverre ikke si om mange av b og c historiene.. (min mening)

Derfor passer det bedre at disse kommer kronologisk. Rosas serier har dalt en del i kvalitet etter LO$. Dermed er det dumt å begynne å blande tidsepoker.

Godt poeng!

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Audun

23.03.2006, 19:27

Diff skreiv:

Rosas serier har dalt en del i kvalitet etter LO$. Dermed er det dumt å begynne å blande tidsepoker.

Vet du hva? Det tenkte jeg rett og slett ikke på. Nå forstår jeg mye bedre hvorfor mange ikke liker idéen om å samle alle b og c historier sammen med hovedhistoriene. Det vil jo gjøre LO$ til en mer ujevn historie kvalitetsmessig.

Jeg gjør herved helomvending og sier; "Samle b og c kapitler? Fysj og føy!" (Vinglete meninger? Jeg?)

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

23.03.2006, 19:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.