Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Samlede Værker
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Diff skreiv:
Kom jammen i posten her også i dag
Jeg fikk min boks i dag. M.a.o. all mulig grunn til å være fornøyd med både Egmont og Posten denne gang 
Like fornøyd er jeg dessverre ikke med selve verket. I bind 26 forekommer det som på meg minner stygt om nedvurdering av Don Rosa. I historien "How Green Was my Lettuce" er hans to eminent restaurerte ruter erstattet med to nye restaurerte ruter:
http://duckman.pettho.com/lettuce/lettuce.html
Som om ikke dette er ille nok så er ikke Don Rosas to ruter engang nevnt. Er det det rart det fra tid til annen forekommer hete meningsutvekslinger mellom "rosaister" og "anti-rosaister"??? Hva blir det neste trekk tro? Utelatelse av Don Rosas restaurasjon av "The Pied Piper of Duckburg"???
En annen ting jeg er misfornøyd med er at det i forbindelse med historien der Donald og guttene hever en yacht med ping-pong-baller, ikke nevnes et ord om at denne metoden er utprøvd og bevist i den berømte TV-serien MythBusters.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 23.03.2007, 20:55 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
23.03.2007, 20:34

Hva er det med de to salat-rutene? Er dette noe som har manglet i den opprinnelige Barks-historien? Kjenner ikke til denne historien noe særlig godt dessverre, så jeg er litt nysgjerrig på dette.
Så den Mythbusters-episoden med ping-pong ballene, syns det var moro at de fikk det til å funke slik det gjorde i historien.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
Innlegget blei sist redigert 23.03.2007, 21:53 av whitesand
whitesand
39 år, Kristiansund
23.03.2007, 21:50

hmm, dere må vel bruke ganske mye penger tilsammen på denne serien..?
Selv ser jeg ikke vitsen i å abonnere på en slik serie. Ja, Barks har mange gode historier, men også VELDIG mange ikke-fullt-så-gode historier. Det fikk vi et veldig godt eksempel på i HoF 3.
Jeg er ikke overtroisk, men jeg tror på uflaks...
Azzout
14 år, Tromsø
23.03.2007, 22:36

Kong Skrue av Skruerike skreiv:
I en verden der slikt betød noe kunne jeg nok kjøpt en kurant bruktbil for det bøkene koster...
MEN jeg lever ikke i en sånn verden - utenfor døra står en "resirkulert" 1992 modell "hattkaillbil" og den er betalt for 2 år siden... Andre verdier betyr MYE mer!
Selv ser jeg ikke vitsen i å abonnere på en slik serie. Ja, Barks har mange gode historier, men også VELDIG mange ikke-fullt-så-gode historier. Det fikk vi et veldig godt eksempel på i HoF 3.
TRO MEG! Jeg hadde lange diskusjoner med meg selv og en jobbkompis som også er Donald fan før jeg endelig bestemte meg - faktisk nølte jeg så lenge at det var på hengende håret at jeg fikk abbonement - men har ikke angret. Tror jeg hadde gremtes mer on jeg ikke hadde slått til.
Men alle må prioritere sine penger og behov som de selv kan...
Den som har flest dingser når man dør har vunnet!
GPLongford
42 år, Meløy
23.03.2007, 23:13

whitesand skreiv:
Hva er det med de to salat-rutene? Er dette noe som har manglet i den opprinnelige Barks-historien? Kjenner ikke til denne historien noe særlig godt dessverre, så jeg er litt nysgjerrig på dette.
To sider av historien ble fjernet for å gi plass til reklame (ren vandalisme) da den først stod på trykk. Gladstone prøvde senere å rekonstruere originalversonen, men to ruter av historien manglet. Don Rosa fikk da i oppgave å tegne to ruter til historien.
hmm, dere må vel bruke ganske mye penger tilsammen på denne serien?
Det koster oss 15600kr inkl. porto. Mye penger? Ja. Verdt det? JA!
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
23.03.2007, 23:17

smak og behag.. mange mener sikkert ALLE Barks-historiene er verdt å lese.. selv har er det kun "eggemysteriet," "gullhjelmen," "sheriff of bullet valley" og et par til som har falt i smak
personlig mener jeg det er verdt å lese ALLE don rosas historier. eneste grunnen til at jeg abonerer på HoF
Azzout
14 år, Tromsø
23.03.2007, 23:22

Chrisron skreiv:
Gladstone prøvde senere å rekonstruere originalversonen, men to ruter av historien manglet. Don Rosa fikk da i oppgave å tegne to ruter til historien.
Som noen kanskje har fått med seg, synes ikke jeg at DR er noen speielt god tegner selv om han er en glitrende historieforteller. En av de tingene som irriterer meg er at han altfor ofte tegner hodene sett rett fra siden eller rett forfra. Dette er selvsagt mye lettere enn å bruke 3/4-view, men det får figurene til å virke stive og oppstilte. Derfor synes jeg faktisk at de to nytegnede rutene passer mye bedre inn i sidens layout og koreografi-flyt enn DRs statiske hoder med tykke streker. Uttrykket "respekt for Barks" har dessverre etter hvert fått en ganske odiøs klang her på forumet, men jeg mener det er nettopp det Egmont har utvist her.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 23.03.2007, 23:41 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
23.03.2007, 23:40

det er nettopp DRs tegninger som gjør han til favoritten min blant disneyserietegnerne..
Azzout
14 år, Tromsø
23.03.2007, 23:46

Sigvald skreiv:
Like fornøyd er jeg dessverre ikke med selve verket. I bind 26 forekommer det som på meg minner stygt om nedvurdering av Don Rosa. I historien "How Green Was my Lettuce" er hans to eminent restaurerte ruter erstattet med to nye restaurerte ruter:
http://duckman.pettho.com/lettuce/lettuce.html
Forklaringen er ikke så enkel da, at Rosas tegninger er for ulike originalen? Hele komposisjonen er jo forskjellig.
24.03.2007, 00:43

....
Neida. Disse nydelige bøkene er verdt hver eneste krone. Bruker mye mer penger på andre unytte ting. ( kommunale avgifter, strøm, osv.) Vurderte faktisk å ha to abonnmenter på serien slik at mine arvinger ikke skulle titte i mine bøker, men kona var av en eller annen grunn ikke enig.
Viggo-boksen ser ut som en liten fjott ved siden av CBSV.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 24.03.2007, 12:17 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
24.03.2007, 12:17

Øyvind Braaten skreiv:
Neida. Disse nydelige bøkene er verdt hver eneste krone. Bruker mye mer penger på andre unytte ting. ( kommunale avgifter, strøm, osv.)
hmm, bøkene er da slett ikke verdt hver eneste krone. Barks har skrewe utrolig mange historier. Mange gode - VELDIG mange ikke-fullt-så-gode.
Når det gjelder mmunale avgifter og strømregninger har jeg ikke mye å tilføye annet enn at du burde kvitte deg med dem.
Vurderte faktisk å ha to abonnmenter på serien slik at mine arvinger ikke skulle titte i mine bøker, men kona var av en eller annen grunn ikke enig.
Slik tenker jeg selv og. Jeg har bla. to HoF abonnement, men jeg kan lett skjønne at kona er uening. 15.000 + 15.000 er vel ca 30.000.
Viggo-boksen ser ut som en liten fjott ved siden av CBSV.
Viggo kan ikke sammenlignes med Barks. Viggo er til en hver tid komisk men Barks tenkte aldri på at historiene skulle være komisk.
Azzout
14 år, Tromsø
24.03.2007, 12:56

Der tar du grundig feil! Og det har jeg fra Barks selv. Forøvrig har historiene til Barks en dybde og vidd som Rosas talentløse forsøk på nedkopiering ikke er i nærheten av. Og det vil du muligens skjønne når du blir litt eldre.
24.03.2007, 14:01

Barks tenkte aldri på at historiene skulle være komisk.
Barks har selv sagt: "After I had the plot outline finished, I tried to insert as many jokes as I could think of." Men her er det viktig å forstå at med "jokes" mente han komiske situasjoner, og ikke vitser. Tenk for eksempel på historien hvor Donald og nevøene skal pusse opp et stort steinhode som er hogd ut i fjellet, og ender opp med å herpe hele hodet slik at det ser ut som en apekatt.
Men det er nok også sånn at noe av humoren i de eldste Barks-historiene er gått ut på dato, de ble tross alt skrevet for seksti år siden. Det betyr ikke at vi ikke har glede av å lese dem - vi flirer bare ikke av dem lenger. Det blir litt som med gamle stumfilmer fra 20-tallet.
Jeg kan for så vidt være enig i at Barks ikke er den største humoristen blant Disney-forfatterne. DEN prisen tror jeg at jeg vil gi til Bob Gregory som har produsert et større antall ganske så hysteriske historier - mange illustrert av Tony Strobl. Sjekk for eksempel "A Mess of Magic" (W DD 67-04) og "Riverboat Shuffle" (W DD 67-04). Dette er historier jeg fortsatt ler av, og de komiske situasjonene er flettet inn handlingen på en naturlig måte.
Don Rosa har også mye humor i seriene sine, men her blir komikken ofte litt oppkonstruert. Det kan virke som om han legger inn ting i handlingen bare for å få anledning til å fortelle en vits. Unntaket er når hele historien bygger på et komisk premiss, som for eksempel historien hvor Magica får tyngdekraften til å virke sidelengs. Don har jo også introdusert morsomme ordspill i replikkene, noe ikke så mange andre Donald-forfattere gjør (en viss moderator her på AOL er et hederlig unntak). Dons ord-kløverier må forresten være en oversetters mareritt: "This rock is gneiss." "Well, if you like it so much, why don't you keep it."
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
24.03.2007, 14:32

Nils Petter skrev:
...vi flirer bare ikke av dem lenger.
Noe av det jeg har prøvd å påpeke tidligere.
Azzout
14 år, Tromsø
24.03.2007, 14:48

1800 skreiv:
Der tar du grundig feil! Og det har jeg fra Barks selv. Forøvrig har historiene til Barks en dybde og vidd som Rosas talentløse forsøk på nedkopiering ikke er i nærheten av. Og det vil du muligens skjønne når du blir litt eldre.
Så lenge det er fritt frem for å omtale DR på denne måten så må også Olaf tåle at hans oppskrytte helter (Scarpa, Van Horn, Jippes, etc.) får passet påskrevet.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 24.03.2007, 16:22 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.03.2007, 16:19

**Gjett** **hvem** skreiv:
Så lenge det er fritt frem for å omtale DR på denne måten så må også Olaf tåle at hans oppskrytte helter (Scarpa, Van Horn, Jippes, etc.) får passet påskrevet.
Det er vel i høyeste grad dette som **DESVERRE** kan kalles
**Andeby** **-** **online** **-** **liknende** **tilstander** ???

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 24.03.2007, 18:27 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
24.03.2007, 18:27

Det vi egentlig diskuterte her, var jo om de to nytegnede rutene i "How Green Was My Lettuce" var bedre eller dårligere enn Don Rosas versjon fra Gladstone-utgivelsen. Selv må jeg tilstå at jeg fikk bakoversveis da jeg så hva Gladstone hadde gjort. Dons to ruter var et så eklatant brudd med Barks' tegnestil at det nærmest var for hærverk å regne, selv om det selvsagt var bra at de prøvde å gjenopprette den komplette historien. Men her er det sikkert delte meninger. Jeg har forklart tidligere hvorfor jeg mener den nye versjonen er best. Hvis noen på forumet mener at DRs versjon er bedre, kunne det være morsomt å få en begrunnelse ... altså, bortsett fra at det er Don Rosa som her tegnet dem.
Innlegget blei sist redigert 24.03.2007, 18:50 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
24.03.2007, 18:48

Nils Petter skreiv:
Det vi egentlig diskuterte her, var jo om de to nytegnede rutene i "How Green Was My Lettuce" var bedre eller dårligere enn Don Rosas versjon fra Gladstone-utgivelsen. Selv må jeg tilstå at jeg fikk bakoversveis da jeg så hva Gladstone hadde gjort. Dons to ruter var et så eklatant brudd med Barks' tegnestil at det nærmest var for hærverk å regne, selv om det selvsagt var bra at de prøvde å gjenopprette den komplette historien. Men her er det sikkert delte meninger. Jeg har forklart tidligere hvorfor jeg mener den nye versjonen er best. Hvis noen på forumet mener at DRs versjon er bedre, kunne det være morsomt å få en begrunnelse ... altså, bortsett fra at det er Don Rosa som her tegnet dem.
Som Barks-ekspert, Hans, har uttalt i DDF(r)-forumet - Jippes-versjonen er for mye Jippes. Særlig Oles (rød lue) og Skrues blikk i første rute er fjernt fra Barks' stil.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 24.03.2007, 19:09 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.03.2007, 19:07

Jeg mener at Don Rosas versjon ligger lengst fra Barks' stil. Jeg liker Don Rosa svært godt, men ikke fordi han tegner som Barks. Daan Jippes tegner som Barks og egner seg derfor godt til å restaurere Barks-serier der dette trengs. Rosa er bra på så mange andre ting.
I dette tilfellet skjønner jeg godt at Rosas versjon ble endret, den var rett og slett ikke særlig vellykket. Og du skal ikke se bort fra at Rosa selv mener det samme, jeg har akkurat kjøpt og lest HoF Don Rosa bok 3, og det slår meg stadig vekk hvor ydmyk og ærlig Rosa er omkring sitt eget verk i forordene. Han peker rett som det er på egne ting som han ikke synes er særlig vellykket, og han sier selv at han ikke er noen særlig god tegner.
Jeg liker ham allikevel jeg, og synes at ydmykheten hans er et sympatisk trekk. Det er noe å lære av slikt.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
24.03.2007, 23:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.